Podaci za prva dva mjeseca ove godine pokazuju da su u županiji glavninu prometa ostvarile TZO Rakovica i TZG Ogulina. U odnosu na 2019. godinu bilježi se pad od 9 posto u dolascima i 5 posto rast u noćenjima.
Obiteljska putovanja, sigurna destinacija i autentični doživljaj novi su turistički trendovi
VIŠE IZ RUBRIKE
Protekla je godina ostavila za sobom neutaženu glad za putovanjima, manifestacijama i raznim oblicima odmora. Ostvariti to činilo se kao osvojiti dobitak na lutriji. Nisu ga osvojili ni turisti, ali ni djelatnici u turizmu koji su umjesto dobitaka, praznili svoje račune do iznemoglosti. Situacija je ista u cijeloj zemlji, neovisno govorimo li o obalnim destinacijama ili kontinentalnim.
-Bilježimo evidentan pad u broju dolazaka i noćenja i to od 60% u Karlovačkoj županiji. Posljedica je to izostanka grupnih putovanja s azijskih tržišta koji su uzimali sve veći kolač u ukupnom turističkom prometu u županiji, rekao je direktor Turističke zajednice Karlovačke županije Željko Fanjak.
Prošlog proljeća Hrvatska je bila među epidemiološki najsigurnijim zemljama, sezona je donekle odrađena, ali turistički djelatnici za ovu se sezonu ipak moraju prilagoditi drugačijim željama gostiju. Pandemija je apsolutno promijenila način poslovanja i trendove u turizmu. Novo vrijeme traži iskren, personaliziran i temeljit pristup gostu koji lokalnu zajednicu želi doživjeti na autentičan način.
-Promjene u turizmu nastavak su trendova koji su se događali i prije, ali 2020. godina je ubrzala procese. Umjesto grupnih putovanja, za koja ne znamo kada će se ponovno vratiti, bilježi se sve veći porast kraćih, obiteljskih putovanja do četiri dana. Podaci za prva dva mjeseca ove godine pokazuju da su u županiji glavninu prometa ostvarile TZO Rakovica i TZG Ogulina. U odnosu na 2020. godinu bilježimo pad od 9 posto u dolascima i 5 posto rast u noćenjima. Domaći gosti ostvarili su 129 posto više dolazaka u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Snažan porast je i kod vikend noćenja od čega je većina ostvarena u obiteljskom smještaju te je došlo do ukupnog povećanja broja smještajnih jedinica. Gosti traže sigurne destinacije. Prilikom organizacije putovanja sve više obraćaju pažnju na epidemiološku situaciju i propisane protokole. Veliki trend u svijetu je i ekološka osviještenost što je ujedno prilika za Hrvatsku, ali i Karlovačku županiju s obzirom na to da su naše komparativne prednosti u prirodnim ljepotama i kulturnoj raznolikosti. Enogastonomija je isto tako jedan veliki trend u turističkom svijetu gdje isto vidim priliku za naše područje, kaže Fanjak.
Preko 60% prostora Karlovačke županije smatra se ruralnim prostorom što ujedno čini veliku prednost nad ostalim regijama i otvara mogućnost razvoja sve popularnijeg ruralnog turizma.
-Spoj poljoprivrede i turizma jedna je od velikih prednosti, a kroz to možemo ponuditi autentičan doživljaj destinacije. U županiji imamo oko 6000 OPG-ova i pozitivan je rast onih koji se bave ekološkom proizvodnjom. U Europi neke zemlje kompletan gospodarski rast razvijaju kroz razvoj ruralnog područja i takvog turizma. Ruralni turizam treba postati perjanica razvoja županijskog turizma. Moramo još više upregnuti u razvoj i kroz nuđenje dodatnih sadržaja produžiti ljetnu sezonu, mišljenja je direktor.
Karlovačka županiji ima sve predispozicije biti cjelogodišnja turistička destinacija. Iako je krivulja dolazaka turista do sada pratila sezonalnost na obali, sve više je dolazaka i tijekom zimskih mjeseci.
-Govorimo o sezonalnosti od 80 posto dolazaka koji su ostvareni tijekom ljeta, dok oko 20 posto turističkog prometa otpada na dio van sezone. Što se pak geografske rasprostranjenosti tiče, turisti najviše dolaze na šire kontaktno područje Plitvičkih jezera i Rastoke.
Željko Fanjak preuzeo je vođenje županijske turističke zajednice, kako kaže, s ambicioznim planovima i optimistično. Plan je raditi na digitalizaciji i brendiranju Karlovačke županije, a prvi je korak izrada strateškog marketing plana. Uz to, nastavlja se daljnji razvoj dosadašnjih projekata.
-Prije svega to je projekt Dodir civilizacija, a odnosi se na uređenje starih gradova i utvrda na području županije. Riječ je o projektu indikativne vrijednosti preko pola milijarde kuna. Prošle je godine napravljen Krovni interpretacijski plan koji je definirao ono što će biti ponuđeno lokalnom stanovništvu i turistima. Nastavljamo i s razvojem cikloturizma kroz projekt Bike for river koji je doživio četiri faze. Važno je raditi i na digitalizaciji, pogotovo u današnje vrijeme tako da ćemo dalje razvijati mobilnu aplikaciju “in medias res” u sklopu koje će biti objedinjena cjelokupna turistička ponuda, kaže Fanjak.
Karlovačka županija je uključena u aktivnosti provođenje projekta “Safe stay in Croatia” koji za cilj ima educirati i upoznati posjetitelje i dionike u turizmu s protokolima i mjerama koje se provode u Hrvatskoj na svim razinama turističkih djelatnosti. Poslovnim subjektima oznaka “Safe stay in Croatia” se dodjeljuje besplatno i treba biti istaknuta na gostu vidljivom mjestu radi lakšeg prepoznavanja destinacija, pružatelja smještaja, prijevoza i turističkih atrakcija koji su usvojili nacionalne i svjetske standarde zdravstvene i higijenske zaštite. Vidljivo istaknuta oznaka “Stay safe in Croatia” pruža informaciju svim posjetiteljima da turistički objekt njihovog interesa djeluje prema aktualnim preporukama Svjetskog vijeća za putovanja i turizam te Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo.
-Pokušat ćemo ponuditi što veći broj objekata koji će imati oznaku “Safe stay” i bit ćemo zaduženi za dodjelu takvih oznaka te na taj način pružiti jednu dodatnu sigurnost turistima koji su svoj odmor odlučili provesti ovdje. Svi turistički objekti dolaze u obzir. Moraju popuniti određene kriterije, ako će poštivati protokole dobit će oznaku koja će biti izložena ispred objekta. Na stranici Visit Karlovac county nalazit će se popis objekata koji imaju tu oznaku, kazao je direktor Fanjak.
Foto: Visit Karlovac/Visit Karlovac county