Zamjenica gradonačelnika Ivana Fočić o prvoj godini mandata

Novim pametnim rješenjima i otvorenim poslovanjem nastavljamo odgovorno voditi grad

VIŠE IZ RUBRIKE

    Godina je dana prošla od lokalnih izbora i otkako je za zamjenicu gradonačelnika izabrana Ivana Fočić. I prije nego je postala dužnosnica radila je u gradskom sustavu, tako da je kroz svoj rad itekako upoznata s potrebama građana. U ovom razgovoru zamjenica Fočić govori o prvoj godini mandata, projektima, te krajnjim rezultatima razdoblja koje prethodi. Iz prve ruke saznat ćemo kako stoje stvari i što se sve planira.

    Za početak, kako ocjenjujete prvu godinu mandata?

    -Mislim da moj rad trebaju ocjenjivati građani, a na meni je da dam sve od sebe kako bih što više pridonijela zajednici u kojoj živim. Prva godina mandata bila je izazovna, ali i poticajna. Sa svakim novim projektom i novim postignućem postoji sve veća želja za poboljšanje kvalitete života naših sugrađana.

    U vremenu poskupljenja aktualna tema su mjere za umirovljenike. Mislite li da će mjera Grada osigurati umirovljenicima lakši život?

    -Kako je Vlada usvojila paket mjera za ublažavanje rasta cijena energenata, Grad Karlovac odlučio je dati svoj doprinos i dodatno pomoći umirovljenicima i to onima s najnižim mirovinama. U Proračunu Grada Karlovca za ovu mjeru osigurana su sredstva u iznosu od 1,5 milijuna kuna, a mjera bi trebala obuhvatiti 5.159 umirovljenika s područja grada Karlovca.

    Iznos od 300 kuna, odnosno 200 kuna umirovljenici su dobili putem Hrvatske pošte kako bi im se maksimalno olakšalo dobivanje predviđenih financijskih sredstava, vodeći računa o tome da se ovdje radi o građanima starije životne dobi kojima je teško prikupljati dokumentaciju, a isto tako i čekati u redovima. Još uvijek je u tijeku zaprimanje zahtjeva umirovljenika koji uz redovnu mirovinu primaju mirovinu temeljem međunarodnog ugovora ili imaju dodatno sklopljene ugovore o radu. Po popisu Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje takvih osoba je na području grada Karlovca 1.133, pa ovom prilikom još jednom pozivamo umirovljenike da se jave u Gradsku upravu.

    Napomenula bih kako Grad Karlovac vodi brigu o umirovljenicima, a vodit će i nadalje. Tako je u pripremi jedan priručnik za umirovljenike koji bi obuhvaćao sva prava koja oni mogu ostvariti na razini gradskog sustava.

    Kad već razgovaramo o umirovljenicima s najnižim mirovinama, teško je ne osvrnuti se na ostale građane slabijeg imovinskog stanja i preskočiti temu gradskih stanova, odnosno osiguranja važne životne egzistencije. Kakva je situacija na tom području i ima li nekih novosti.

    -Naša obaveza je pomoći građanima koji nisu u mogućnosti osigurati vlastiti dom i na tom području činimo sve što je u skladu s našim mogućnostima. Trenutno su na snazi Opća lista reda prvenstva, kao i Lista za mlade, temeljem kojih se vrši dodjela stanova. Svjesni smo činjenice da su potrebe veće od raspoloživih gradskih stanova spremnih za useljenje. Grad Karlovac je i ove godine u proračunu osigurao sredstva za kupnju stanova, međutim ponuda na tržištu ne odgovara trenutnoj potražnji.

    Na sjednici Gradskog vijeća u srpnju naći će se izmjene i dopune Odluke o dodjeli stanova koje uključuju prijedlog produženja roka važenja postojećih lista za dodatna tri mjeseca iz razloga što Grad Karlovac želi u tom razdoblju završiti uređenje stanova kojima raspolaže, kao i predložiti paket demografskih mjera namijenjenih mladima, koje bi uključivale i mjere za rješavanje stambene problematike.

    Osim toga, predložit će se izmjena visine prihodovnog  cenzusa na način da se ukupni prosječni mjesečni prihod po članu obiteljskog domaćinstva veže uz minimalnu neto plaću prema Zakonu o minimalnoj plaći i Uredbi o minimalnoj plaći u Republici Hrvatskoj. To smatramo nužnim jer je dosadašnji cenzus prenizak i nije mijenjan duže razdoblje. Ova izmjena također ide u korist naših građana koji su slabijeg imovinskog stanja.

    Gradska imovina je i u pothodniku. Hoće li Grad urediti svoje prostore?

    -Uređenje pothodnika nam je jedan od prioriteta, ali uz samo uređenje zajedničkih dijelova želimo urediti i poslovni prostor u vlasništvu grada, koji bi bio centralno mjesto gdje bi građani mogli riješiti sve vezano uz uobičajene usluge koje pružaju gradske tvrtke, kao i dobiti sve potrebne informacije.

    Proteklih godina u pothodnik su uložena značajna sredstva. Od radova bih izdvojila radove na hidroizolaciji pothodnika za što je iz gradskog proračuna izdvojeno 1,2 milijuna kuna. Ujedno smo pristupili i nužnim predradnjama kako bi se nakon vanjske sanacije moglo realizirati unutrašnje uređenje.

    Nedavno je izrađen i geodetski elaborat te osmišljen projektni zadatak koji je podloga za postupak javne nabave za izradu projektnog rješenja. Rješenje bi trebalo biti definirano u dva smjera: uređenje zajedničkog komunalnog dijela koji uključuje hodne površine te središnji kružni prostor kao mjesto za korisnike usluga gradskog sustava. Nakon izrade projektnog rješenja bit će jasniji obuhvat radova, kao i dinamika istih.

    Vezano uz pothodnik spomenuli ste gradske tvrtke. U proteklom vremenu bilo je riječi o novim preustrojima i načinu poslovanja, od čega je najnovije otvaranje poslovanja javnosti.

    -Proteklih mjeseci tvrtke su radile na svojim preustrojima, te su u svim tvrtkama izjednačene osnovice za plaće i naknada za prehranu, odnosno topli obrok. Smatramo da osnovna prava iz kolektivnih ugovora, a naročito kad se radi o toplom obroku, moraju biti ista na razini sustava. Nakon zahtjevnog posla koji je odrađen tvrtkama predstoji kolektivno pregovaranje te ujednačavanje i ostalih prava.

    Ono što Grad Karlovac drži iznimno važnim jesu ljudi, jer oni predstavljaju snagu svake organizacije i o njima ovise poslovni procesi. Zadovoljan radnik će više doprinijeti svojoj organizaciji, a time dati veći doprinos poslovanju odnosno građanima grada Karlovca.

    Povećanje transparentnosti na razini cijelog gradskog sustava počevši od proračuna unutar kojeg se nalaze, osim gradske uprave, gradske četvrti i mjesni odbori te sve javne ustanove zaključno sa svim trgovačkim društvima u vlasništvu Grada Karlovca - bitan je korak u izgradnji međusobnog povjerenja između javnog sustava i građana zbog kojih taj sustav i postoji. Građani putem web stranica Grada Karlovca i gradskih tvrtki imaju informacije kako je potrošena svaka kuna u gradskom sustavu. Grad Karlovac, ako nije jedini grad u Hrvatskoj, onda je sigurno među prvima koji se na ovakav način otvorio građanima.

    Osim transparentnosti često slušamo o zelenim, „pametnim“ rješenjima. Obzirom na povećanje troškova grijanja, električne energije i slično, ide li Grad Karlovac u smjeru ušteda?

    -Svi projekti koje Grad Karlovac provodi idu u smjeru ušteda, kvalitetnije usluge te sadrže elemente zelenog, odnosno „pametnog“. Primjerice, jedan projekt koji se financira direktno iz ušteda je svakako javna rasvjeta. Grad Karlovac je u pripremi projekta rekonstrukcije sustava javne rasvjete. Nova „pametna“ javna rasvjeta će biti energetski učinkovitija, što osigurava između ostalog i uštede, ali i omogućuje upravljanje sustavom s jednog kontrolnog mjesta. Do sada smo izradili energetski pregled, a pri završetku je izrada detaljnog snimka stanja koji je nužan kao podloga za pripremu dokumentacije za ugovaranje ESCO modela.

    Prednosti ugovora o energetskom učinku su što sklapanje takvog ugovora ne predstavlja zaduženje grada, a jedan pružatelj usluge provodi projekt od početka do kraja te garantira ostvarenje planiranih ušteda i povrat ulaganja. Projektom se planira zamjena postojećih cca 9.700 rasvjetnih tijela putem pametnih led svjetiljki te vjerujemo da će do kraja godine biti završen postupak javne nabave i da će se početkom sljedeće godine krenuti u izmjenu.

    Projektom je planirano smanjenje instalirane snage za cca 60%, a time i smanjenje potrošnje električne energije za cca 70%, što bi po sadašnjim cijenama značilo uštedu od cca 3.500.000,00 kuna godišnje, iako je u današnje vrijeme vrlo nezahvalno govoriti o apsolutnim iznosima. Bilo koja ušteda je dobrodošla, ali osim uštede ovdje je riječ o vrlo važnom ekološkom projektu.

    Za kraj razgovora, imate li li za izdvojiti neki projekt koji je u pripremi, a da Vam se čini da bi ga bilo važno spomenuti da dolazi na red u nastavku Vašeg mandata? 

    -Kako zaista volim životinje, posebno me veseli razvoj projektne ideje o budućem Centru za životinje. Naime, Grad Karlovac je izradio preliminarnu projektnu dokumentaciju za taj projekt. Prema izrađenom idejnom rješenju realizacija će se provoditi kroz nekoliko faza zbog raznolikosti samog projekta.

    Projekt bi u konačnici trebao sadržavati društvenu infrastrukturu koja podrazumijeva sklonište za napuštene pse i mačke, društveni centar, te groblje za kućne ljubimce, zatim poduzetničku infrastrukturu u smislu hotela za životinje, veterinarske klinike, cafe bara, te zelenu infrastrukturu koja bi uključivala razne poligone za treninge i socijalizaciju pasa, kao i park za životinje i ljude. To je veliki projekt koji je cjelovit te iziskuje niz predradnji i aktivnosti, ali koji sigurno pozicionira Karlovac kao grad prijatelj životinja.

    Za njegovu realizaciju potrebno je izraditi Urbanistički plan uređenja, te je Upravni odjel za prostorno uređenje i provedbu dokumenata prostornog uređenja pokrenuo postupak izrade potrebnih podloga nakon čega će se krenuti u izradu UPU-a.

    Zaključno, do jeseni sljedeće godine, ukoliko će sve ići po planu, mogla bi se izraditi dokumentacija za Centar i dobiti sve potrebne dozvole za njegovu realizaciju. Cilj je da Centar predstavlja novu društvenu vrijednost našeg grada, te da ljudi i životinje imaju zajedničko mjesto susreta.