PU karlovačka i MUP

Gotovo svaka treća poginula osoba u prometu na cestama u RH nalazila se na mopedu ili motociklu

VIŠE IZ RUBRIKE

Vozači i putnici motocikala i mopeda često žrtve drugih nesavjesnih vozača

U protekla 24 sata na prometnicama su smrtno stradala tri motociklista, od početka godine, smrtno je stradalo sedam motociklista

Na prometnicama je veći broj ljubitelja vožnje motocikala i mopeda, koji svojim povećanim prisustvom u prometu sudjeluju i u većem broju prometnih nesreća.

U protekla 24 sata na prometnicama su smrtno stradala tri motociklista. Ove godine do današnjeg dana smrtno je stradalo sedam motociklista.

Iako je tijekom 2024. godine zabilježen pad smrtnog stradavanja vozača i putnika na mopedima i motociklima i to 71 u 2024. godini u odnosu na 76 u 2023. godinu, što je smanjenje od 6.6 %, potrebno je posebno istaknuti kako se gotovo svaka treća poginula osoba u prometu na cestama u RH nalazila na mopedu ili motociklu, što svakako predstavlja preveliki broj.

Vozači i putnici motocikala i mopeda često su žrtve drugih nesavjesnih vozača ostalih motornih vozila, koji grubim kršenjem prometnih propisa ugrožavaju njihovu sigurnost, ali i sigurnost svih drugih sudionika u prometu.

Međutim, često zbog svog neodgovornog ponašanja i grubog kršenja prometnih propisa i sami sudjeluju u teškim prometnim nesrećama, gdje u sudarima s drugim vozilima, izlijetanjima s ceste ili naletima na objekte uz cestu, smrtno stradavaju ili zadobivaju teške tjelesne ozljede.

U posljednjih pet godina (2020. - 2024. g.) vozači motocikala i mopeda skrivili su više od polovice (60,0%) svih prometnih nesreća u kojima su sudjelovali, prilikom čega je više od 2/3, odnosno (70,8%) nesreća s poginulim osobama.
Slijedom navedenog upozoravamo na najčešće greške zbog kojih se događaju prometne nesreće, odnosno obveze kojih se trebaju pridržavati vozači navedenih vozila.

Najčešće greške vozača motocikala i mopeda zbog kojih stradavaju:

  • kreću se neprilagođenom i brzinom većom od dozvoljene
  • ne nose zaštitne kacige,
  • kreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila,
  • precjenjuju svoje vozačke sposobnosti, dok u isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu,
  • obavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to prema prometnim znakovima nije dopušteno ili je rizično uzevši u obzir promet iz suprotnog smjera,
  • provlače se između zaustavljenih vozila u kolonama,
  • voze sa neupaljenim svjetlima tijekom dana čime su, uzimajući u obzir ionako manju siluetu samog vozila i vozača u odnosu na druga vozila, još manje uočljivi u prometu za druge sudionike,
  • upravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima,
  • upravljaju vozilima prije stjecanja prava (bez položenog vozačkog ispita),
  • uklanjaju blokade na mopedima čime povećavaju krajnju brzinu vozila, koje je prema tvorničkim konstrukcijskim svojstvima namijenjeno za brzine do 45 km/h.

Najčešće greške vozača automobila u odnosu na motoriste:

  • oduzimaju im prednost prolaska,
  • prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila, ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u tzv. „mrtvom kutu“ bočnog ogledala,
  • skretanje ili prestrojavanje obavljaju neoprezno i bez pokazivača smjera,
  • prilikom opisanih radnji često ne vode računa da su motocikli vozila koja obzirom na omjer masa/snaga na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja.