Razgovor: Goran Vujisić, zamjenik direktora utrke WRC "Croatia Rally" i član Organizacijskog odbora i Marin Frčko, dopredsjednik Organizacijskog odbora

WRC "Croatia Rally" od 21. do 24. travnja, očekujemo stotinjak posada, automobile na hibridni pogon i borbe za pobjedu unutar jedne sekunde

VIŠE IZ RUBRIKE

    Nakon izuzetnog uspjeha prošlogodišnje utrke Svjetskog prvenstva u rally-u "Croatia Rally", Hrvatska i dalje ostaje domaćin ovog velikog sportskog događaja, a ove godine utrka će biti održana od 21. do 24. travnja. Utrka u Hrvatskoj jedna je od trinaest koje će biti održane u sklopu Svjetskog prvenstva u reliju i treća je u ovogodišnjem kalendaru. "Rally Monte Carlo" održan je od 20. do 23. siječnja, ovaj tjedan od 24. do 27. veljače vozi se "Rally Sweden" i onda je na rasporedu utrka u Hrvatskoj.

    O drugom izdanju utrke WRC "Croatia Rally" razgovarali smo s dopredsjednikom Organizacijskog odbora Marinom Frčkom i zamjenikom direktora utrke i članom Organizacijskog odbora Goranom Vujisićem.

    -Kada je završila utrka, već sljedeći dan WRC promotor pozvao je predsjednika Organizacijskog odbora Daniela Šaškina i mene na razgovor i ponudili su nam trogodišnji ugovor. Nakon toga su ocjenjivali utrku, a ocjenjuju 240 do 350 različitih kategorija i u svim tim kategorijama bili smo ili u nivou ili iznad nivoa koji je bio potreban za utrku. Samim tim što su nam ponudili ugovor dalje na tri godine, dokaz je da znamo raditi, kazao je Frčko, uz napomenu da su ovakvu utrku organizirali prvi put.

    -Daniel i ja imamo velikog iskustva u samom natjecanju. Zajedno smo vozili "Dakar rally", šest puta smo organizirali odlazak na jedno tako veliko svjetsko natjecanje. Vozili smo WRC na Novom Zelandu, trebalo je otići i odvoziti tu utrku, organizirali smo u Poreču "Rally all-star 2010.". Organizirali smo četiri ili pet godina "Croatia rally" u sklopu Europskog prvenstva, tako da nam to nije nepoznanica.  Problem je prošle godine bio taj što nije bilo gledatelja, a opet je uz stazu bilo dovoljno ljudi koji su se upoznali s automobilima i zapravo vidjeli kakav je to spektakl. Ove godine očekujemo da će utrka biti otvorena za gledatelje i da ćemo imati gužvu, pogotovu ovdje u Karlovačkoj županiji, dodao je Marin Frčko.

    Prošle godine nije bilo prodaje ulaznica, no utrka je privukla brojnu publiku.

    -Ulaznice se nisu prodavale, nisu bile organizirane fan zone, a to će sve ove godine biti. Maloprije sam saznao da je počela prodaja početnih karata na ulaznice.hr. Novost su dakle fan zone, a to je nama jedna novina što se tiče organizacijskog dijela. Pripreme su pri kraju sad se još radi ono završnu poliranje, što bi se reklo, ali moramo zbilja biti spremni dva mjeseca prije za sve nedaće i sva uzbuđenja koja nas čekaju, plus naravno nedaće, koje sam spomenuo, to se mora znati rješavati u trenutku na licu mjesta, a toga će uvijek biti, napomenuo je Goran Vujisić.

    Prošle godine značajnu korist od utrke imali su ugostitelji. Restorani i hoteli u Karlovačkoj županiji bili su dobro popunjeni.

    -Vozio sam se u safety car-u prije utrke i vidio sam uz stazu sve te zastave, mađarske, poljske, švedske, češke…  Granice su bile otvorene pa su mogli doći na utrku. Restorani i hoteli bili su prebukirani. Imali smo saznanja da je popunjenost od 70 do 100 posto, a u Karlovačkoj županiji popunjenost hotela bila je blizu 100 posto.  Imali smo zaista odličnu suradnju s Karlovačkom županijom i Gradom Karlovcem, istaknuo je Vujisić.

    O suradnji s Gradom i Županijom nadovezao se i Marin Frčko, kao i svijesti gledatelja o zaštiti okoliša.

    -Htio bih naglasiti izvanrednu suradnju s Karlovačkom županijom i Gradom Karlovcem, koja je nastavljena i ove godine. Županica Martina Furdek Hajdin napravila je zaista jako puno za utrku. Prošle godine očuvanje okoliša bilo je na visokoj razini pa očekujemo da će tako biti i ove godine, pozivam gledatelje da tako i nastave da ne ostavljaju smeće uz stazu, da ga ponesu doma i onda uklone. Što se tiče organizacije utrke, pola utrke se odvija u Karlovačkoj županiji i staze ostaju iste. Promijenili smo samo dvije staze, jedna, to je bio početak prvi brzinac prošle godine iz Ruda koji je kretao iz Samobora njega smo ukinuli i stavili smo Platak. Znači produžili smo na Primorsko-goransku županiju, želimo te snimke iz zraka da se vidi malo i mora. Drugi brzinac neće se voziti na Sljemenu, nego kod Trakošćana, turistički nam je važno da pokrijemo i Varaždinsku županiju, tako da sada umjesto tri pokrivamo pet županija. Imamo što pokazati, od Trakošćana do mora, s ponosom je napomenuo Frčko.

    WRC je jedan od najgledanijih sportskih događaja u svijetu i utrka "Croatia Rally" puno znači za promociju Hrvatske, posebno u turističkom smislu.

    -To je jedan od najgledanijih, ali i najvećih sportskih događaja u svijetu. Po gledanosti ulazi u Top 20 u svijetu. Ne možemo dobiti organizaciju Svjetskog nogometnog prvenstva ili Svjetskog prvenstva u ragbiju, to sami znate. Ne možemo dobiti organizaciju Super Bowl-a, ne možemo dobiti Tour de France niti utrke Formule 1 i tako dalje, ali ovo je prvi veliki događaji od tih najgledanijih koji možemo ugostiti ovdje. To je sportski događaj, koji se u brojkama već sada približava na godišnjoj razini u tih 13 utrka milijardi ljudi koji ga gledaju. Imamo 150 zemalja u kojima se rally direktno prenosi. Imali smo top pik, bili smo najgledaniji rally u svijetu. Sve se nekako posložilo, lijepo vrijeme i tako dalje. Na primjer, prvi u svjetskom poretku ispalio je nakon pet kilometara, to je bila velika vijest, društvene mreže su poludjele, imali smo sudar svjetskog prvaka sa zaljubljenikom u automobilizam na gradskim ulicama, opet su naravno mediji to prenijeli na raznorazne načine i to je bio pik na društvenim mrežama. Onda smo imali jednu od najinteresantnijih završnica Svjetskog prvenstva u WRC-u ikad, tri vozača su bila unutar osam sekundi i tako su krenuli u zadnji brzinac i nije se znalo do zadnjeg zavoja tko će pobijediti. Naravno da je to bio događaj, jer je svjetski prvak na kraju pobijedio sa šest desetinki sekunde, to je bila jedna greškica u zadnjem zavoju. Svi ti detalji dižu brojke u nebo, jer se to prati od, na primjer, pacifičke regije, koja sada ima svog junaka, a to je Takamoto Katsuta. On vozi za Toyotu kad on pusti neki twit,  200 milijuna njegovih obožavatelja iz pacifičke regije to prati. Tako da vam ne mogu opisati zapravo koje su to veličine i koliko su značajne te brojke i koliko to znači nama za turizam i koliko to znači za cijeli privredni doprinos zemlji, rekao je Frčko.

    Start ovogodišnje utrke bit će u Zagrebu u četvrtak, 21. travnja, a najbitniji za Karlovačku županiju su drugi i treći dan utrke.

    -Utrka će biti održana od 21. do 24. travnja, ceremonijalni start bit će u Zagrebu ispred Nacionalne i sveučilišne knjižnice. U petak i subotu bit će najbitniji dio za Karlovačku županiju, u svakom slučaju tu se odvija glavni dio. Nedjelja kao nedjelja, Trakošćan i zadnji brzinac, taj power stage je u Kumrovcu. Jedna od anegdota od prošle godine je da je Kumrovec proglašen najzanimljivijim trenutkom prošle sezone WRC-a. Elfin Evans dobio je svoj zavoj u Kumrovcu, Evans corner, jer je tu izgubio utrku. Ove godine očekujemo da bi Elfin Evans mogao biti prvi, no vidjet ćemo hoće li doći Ogier i Loeb, vjerojatno će pobijediti netko od njih dvojice ako dođu. Loeb nije potpisao ugovor s Fordom za sve utrke, jer će u ovoj sezoni voziti s gospođom Rally Raid, tako da nije sto posto sigurno da će doći, kazao je Goran Vujisić.

    Još uvijek ima dosta nepoznanica koji će vozači doći u Hrvatsku, ali je sigurno da će utrka biti vrlo zanimljiva i neizvjesna.

    -Očekujemo stotinjak posada, znači glavni proizvođači ovih vodećih automobila, imat će svaki po četiri automobila u utrci, a koji će biti sastav posada to još ne znamo. Vjerojatno će borba za prvo mjesto opet kao i prošle godine biti unutar sekunde ili dvije, jer svi su izvrsno pripremljeni i ono što još nismo naglasili, a to jedna vrlo važna stvar, ove godine su svi automobili na hibridni pogon, oni su dobili dodatnih još 100 konja s električnim motorom. Kao što smo vidjeli u Monte Carlu jako su kompetitivni i spremni za nastavak sezone. Vidjeli smo da je Ford možda malo jači i da je pripremio super auto, da je Toyota odmah tu, malo nešto nam kaska moj favorit Hyundai, ali ja vjerujem u njega. Ostatak je WRC Junior, znači svi ovi vozači do 27 godina koji se pripremaju jednog dana sjesti u velike aute, to su WRC 2, WRC 3, WRC 4 i WRC 5, gdje očekujemo i naše posade. Prošle godine bilo je šest naših posada, ove godine vjerujemo da će ih biti do desetak. Tu će biti i posade iz Slovenije, Bosne i Hercegovine, Srbije, Mađarske, Rumunjske i Bugarske, tako da očekujemo i puno njihovih navijača. Bit će to jedan vrhunski spektakl i nadamo se da će biti borba do zadnje sekunde u Kumrovcu, rekao je Marin Frčko.

    Kao uvertira u WRC "Croatia Rally" u Karlovačkoj županiji bit će održan 26. i 27. ožujka "Quattro River Rally" ili "Rally četiri rijeke". To će biti još jedna promocija ovog atraktivnog sporta.

    -Svaki rally u hrvatskom kalendaru je dobrodošao, svaki novi rally, tako i ovaj karlovački. Pozdravljamo tu ideju, no možda je malo nezgodno da je ta utrka samo tri tjedna pred početak WRC-a,  tada ne mogu doći najbolji, jer već znaju stazu, pa bi to bilo nezgodno. Rally će sigurno privući puno vozača iz okruženja, koji će se moći hvaliti da su vozili rally na stazi na kojoj se vozi WRC. Karlovačka županija želi postati rally destinacija i mi ćemo pomoći u tome, istaknuo je Frčko.

    Neke novosti za organizatore donose hibridi gdje će trebati posvetiti više pažnje oko sigurnosti.

    -Ima nekih problema, ali sve to rješavamo u hodu. Vatrogasne postrojbe moraju imati tisuću voltne rukavice, to je nešto malo drugačije baš zbog tih hibrida. Hibridi su jedan veliki plus, ali donose i jednu veliku investiciju. Sve službe moraju biti opremljene drugačije da bi upravljale hibridom. Bit će potrebne edukacije u vezi s tim. U studenom su naše tri osobe bile na edukaciji u Amsterdamu, u vrijeme utrke u Monzi. Tamo su puno toga naučili i to sada mogu prenijeti. Suradnja s policijom je izuzetno dobra kao i prošle godine, ustvari fantastična. Ove godine dosta pažnje usmjereno je na volonterizam, imat ćemo volontere, studente sa zagrebačkih fakulteta. Moramo učiniti sve da slika prema van bude impozantna. Utrku prenosi 250 televizija i prošle je godine utrku pratilo 836 milijuna ljudi, naš power stage bio je najgledaniji, kazao je Goran Vujisić.

    Marin Frčko pojasnio je da su još uvijek pregovori u tijeku oko TV prijenosa i da će sigurno rally biti na televiziji, ali još se ne zna na kojoj. Bitna je vidljivost utrke zbog brojnih sponzora.

    -Znači sama utrka nije neka utrka 100 šarenih automobila. Proizvođači automobila ovdje testiraju neke stvari koje će se ugrađivati u naše klasične automobile za dvije, tri godine, znači pojaseva, specijalnih amortizera, ovjesa, a sve to je prvo isprobano na utrkama. Tako da i ovaj sad novi segment, mi u prometu imamo puno vozila na struju, hibridnih vozila, nesreće sa njima će se događati i svi mi moramo biti pripremljeni u slučaju da se nešto dogodi da se malo drugačije reagira, nego u ovim klasičnim vozilima, rekao je Frčko.

    Naravno, sve to košta, a prema svim podacima ovogodišnje izdanje WRC "Croatia Rally-a" bit će skuplje nego prošlogodišnje.

    -Utrka će biti u startu skuplja, jer smo prošle godine zbog COVID situacije imali popust kod Svjetske automobilistička organizacije WRC Promotor, ali od ove godine ugovor koji smo potpisali ide s punim ciframa, tako da će samo po tome biti skuplje. Zbog gledatelja i njihove sigurnosti na stazi, moramo naravno i puno više uložiti. To poskupljuje ovu cijelu priču, ali naravno, na to smo računali u startu i na to nam nije krivo potrošiti novce. Želimo da što više ljudi uživa u ovim novim automobilima s modernom tehnologijom, napomenuo je Frčko.

    Prihod se pak očekuje od prodaje ulaznica, a kako je već naprijed navedeno prodaja je krenula. Svi zaljubljenici u automobilizam moraju ove godine na vrijeme rezervirati ulaznice, kako bi si osigurali mjesto uz stazu.

    -Upozorio bih sve potencijalne posjetitelje utrke da rezerviraju svoje mjesto dovoljno rano, da kupe  ulaznice. Treba voditi računa da posjetitelji budu dva i pol do tri sata prije starta brzinskog ispita na lokacijama gdje želite biti. Mora se poštivati i slušati sve ono što govore suci i redari uz stazu, jer ako se dogodi sigurnosni eksces, to je obično zadnje za takvu utrku, ne samo kod nas nego općenito. Tako da molimo sve gledatelje da slušaju suce, da se nalaze u sigurnim zonama, jer jedino siguran rally u konačnici je dobar rally, a mi želimo da ova utrka bude kod nas 20 i više godina i da to bude u Hrvatskoj jedna tradicija, istaknuo je Goran Vujisić.

    -Nadamo se da ćemo ove godine napraviti fan zone na stazi u vašoj županiji i uspjeti preko ulaznica.hr i pred samu  trku prodati ulaznice i pokriti sve te troškove koji nastaju samom izgradnjom tih zona. Moramo tim ljudima nešto pružiti, da mogu popiti piće, pojesti nešto, neki zabavni program, jer to traje od ranog jutra, dva su prolaza i to je najmanje 10 sati boravka na zraku u prirodi, gdje svatko ima neku svoju priču. Ljudi će doći s djecom, to nam je najveći ovaj užitak da ti ljudi mladi vide te automobile i da se zaljube u taj sport i da jednog dana kroz ovu utrku, a to nam je i cilj, da dobijemo neke naše nove junake da neki mladi ljudi probaju ovaj sport, rekao je Frčko.

    Mnogi zaljubljenici u ovaj sport sigurno se žele provozati atraktivnim stazama u Karlovačkoj županiji, a ta mogućnost bit će im pružena, naravno izvan utrke.

    -Ljudi su došli, vidjeli su stazu mnogi žele doći i provozati se tom stazom. Već su napravljeni itinereri i bit će objavljeni te će se moći kupiti. Nadam se da će biti pametni svi ovi vaši ovdje u Karlovačkoj županiji, koji se bave ugostiteljskom i turizmom, da će dati tiskati takav materijal i da će svojim gostima koji dođu ponuditi to kao neki viši oblik ponude i to je cilj zapravo svega toga, kazao je Marin Frčko.

    U prošlogodišnjem izdanju utrke posebno je atraktivan dio staze bio u Vinskom Vrhu i te su snimke obišle cijeli svijet. Mnogi ljubitelji automobilizma sigurno će htjeti doći provozati se tom stazom.

    -Na Vinskom Vrhu prošle godine je bio live tv stage, a tako će biti i ove godine, barem što se tiče WRC-a, a sigurno će tu biti i lokalne televizije. Moram istaknuti da se ceste u Karlovačkoj županiji sviđaju svima. Ono što je Marin spomenuo to je, experience Croatia rally after Croatia rally, dakle isprobajte staze nakon utrke. To se ne može dok se vozi rally, ali dođite za tri mjeseca i vozite se po brzincima, napomenuo je Goran Vujisić.

    Karlovačka županija izuzetno je zainteresirana da ova utrka bude i dalje u našoj županiji, a županica Martina Furdek Hajdin u stalnom je kontaktu s organizatorima.

    -Odmah poslije završetka prošlogodišnje utrke vaša županica pozvala nas je u Karlovačku županiju i napravili smo press konferenciju samo glede našega rally-a i dala nam je podršku za sve ono što ćemo ubuduće raditi. Tada još nismo znali da će se to nastaviti, tako da izuzetno smo oduševljeni tom njenom gestom i na tome joj zahvaljujem, pohvalio je Marin Frčko.