Goran Vujisić, zamjenik direktora utrke WRC "Croatia Rally" i član Organizacijskog odbora, Marin Frčko, dopredsjednik Organizacijskog odbora
WRC "Croatia Rally" ocijenjen je kao jedan od najboljih relija prošle godine, dakle u top pet
VIŠE IZ RUBRIKE
Jedan od najvećih svjetskih sportskih događaja po treći put dolazi u Hrvatsku, ovogodišnje izdanje utrke WRC "Croatia Rally" bit će održano od 20. do 23. travnja
Nakon izuzetnog uspjeha dva izdanja utrke Svjetskog prvenstva u rally-u "Croatia Rally", Hrvatska, ove godine utrka će biti održana po treći put i to od 21. do 24. travnja. Utrka se dobrim dijelom održava na području Karlovačke županije. Ove godine utrka u Hrvatskoj jedna je od trinaest, koje će biti održane u sklopu Svjetskog prvenstva u reliju. "Croatia Rally" je četvrta utrka u ovogodišnjem kalendaru, "Rally Monte Carlo" bio je od 19. do 22. siječnja, od 9. do 12. veljače vozi se "Rally Sweden" i od 16. do 19. ožujka vozilo se u Meksiku. U Monte Carlu i Meksiku pobijedio je Francuz Sebastiene Ogier, a u Švedskoj Ott Tanak iz Estonije. Sada je na rasporedu utrka u Hrvatskoj. O trećem izdanju utrke WRC "Croatia Rally" razgovarali smo s dopredsjednikom Organizacijskog odbora Marinom Frčkom i zamjenikom direktora utrke i članom Organizacijskog odbora Goranom Vujisićem. Marin Frčko pojasnio je da je sve spremno za utrku.
-Naravno, da je sve spremno, ne smijemo nikada čekati zadnje dane s pripremom ovako velikog natjecanja. Nas ima puno u samom Organizacijskom odboru, a puno ima i izvršitelja na samoj stazi, bez kojih se ovo natjecanje ne može odvijati. Oni će zadužiti svoju opremu, dobit će svoja mjesta na stazi i reli manje, više može početi bez nekih većih problema za nas u organizaciji, kazao je Frčko.
Nakon dobro odrađenog posla na prva dva izdanja utrke WRC "Croatia Rally", Goran Vujisić smatra da su sada puno pametniji.
-Jesmo, da pametniji smo, imali smo prve dvije godine, da to tako nazovemo, probleme. Prve godine bila je pandemija, bilo je zabranjeno za publiku. Druge godine smo se otvorili tek 9. travnja, pa je bilo jako puno problema, pogotovo kod stranaca. Kada idete van na reli to planirate tri, četiri, pet mjeseci ranije, a kada vam netko kaže deset dana prije starta, onda je to problem. Ove godine je konačno sve otvoreno. S te strane će sigurno biti puno lakše što se tiče te prodaje ulaznica. S druge strane bit će vjerojatno nešto teže oko onog sigurnosnog aspekta uz stazu, jer će biti puno više gledatelja, nego što je bilo prošle dvije godine, mi se svi tome realno nadamo i to očekujemo. Ovim putem molimo još jednom sve gledatelje, slušajte upute sudaca kako bi reli ostao siguran, jer samo siguran reli je dobar reli, rekao je Goran Vujisić.
Dodatni stimulans za dolazak velikog broja ljubitelja relija u Hrvatsku na WRC je ulazak naše zemlje u Schengen i eurozonu.
-Svakako, to je super stvar, puno znači ulazak i u Schengen i u eurozonu, sada će gostima biti puno lakše doći na utrku. Mi ove godine u utrci imamo tri svjetska prvaka i imamo još dodatno dva viceprvaka, koji su svi unutar dvanaest bodova, dakle njih petorica. Tako da veliki broj gledatelja doći će vidjeti taj fight, tu borbu, jer je prvenstvo jako otvoreno. Njih petorica će se boriti, kao i prošlih godina naša utrka je jedna od najinteresantnijih, baš zbog toga što se uvijek odlučivalo u zadnjim sekundama, u zadnjem zavoju, zapravo, utrke. Mi imamo Nielsenov report za prošlu godinu, koji nam govori da je WRC pratilo u svijetu 882 milijuna ljudi. Ovo je jedan od najvećih sportskih događaja, najgledaniji, koji je Hrvatska mogla dobiti. Mislim da uz ovakvu strukturu i ovakav trenutak, gdje je tih pet vozača unutar dvanaest bodova, da ćemo imati veliki fight i da će to biti interesantno i za gledatelje na stazi i za sve one koji će to pratiti putem televizije i drugih medija, istaknuo je Marin Frčko.
Ove godine je na rasporedu druga utrka iz trogodišnjeg ugovora, koji izlazi iduće godine, a već je dobivena ponuda za produženje ugovora od 2025. godine.
-Da, radimo na tome, poduzeli smo radnje prema nadležnima da nas prime. Prema svim podacima koje imamo za protekle dvije godine, sada ima ispred sebe dokument, da su utrci WRC "Croatia Rally" dodijeljene tri zvjezdice u sklopu FIA ekološke akreditacije. Dakle, poduzimamo sve mjere da ta organizacija i taj reli budu ekološki, da nemamo puno primjedbi od strane nekih organizacija koje vode računa o ekologiji, o stvaranju buke, stvaranju problema u nekim zaštićenim područjima. Mi smo poduzeli sve da 2025. godine produžimo ugovor. Dobili smo, naravno, od WRC promotora novu ponudu, ona je nešto viša, nego što je bila ove tri godine do sada. Naravno da trebamo pomoć nadležnih, ali trebamo i pomoć gledatelja. Zato smo ove godine odlučili da naplaćujemo ulaznicu duž cijele trase utrke, a tih deset eura za dnevnu ulaznicu nadam se da neće biti neki veliki trošak za one koji to žele gledati, a nama je to stvarno presudno da možemo potvrditi na nastavljamo ugovor 2025. godine i dalje, rekao je Marin Frčko.
Cijena ulaznica je zaista simbolična, jer je na svim ostalim utrkama puno veća, pa se smatra da cijena neće biti problem.
-To je stvarno simbolična cijena, prije par dana objavljene su cijene ulaznica za WRC "Central European Rally", koji se vozi u listopadu u Njemačkoj, Austriji i Češkoj. Kada pogledate njihove cijene ulaznica one su puno više od naših. Cijena trodnevne ulaznice je 99 eura, a jednodnevne 35. Mislim da ova cijena kod nas od 30 eura za sve dane i deset eura za jednodnevnu kartu, da to zaista ne bi trebao biti neki problem, ako želimo da WRC ostane u našoj zemlji, a mislim da to svi želimo i hoćemo. To je zbilja simbolika kojom se podržava da ovo natjecanje ostane i dalje u Hrvatskoj, dugi niz godina, nadam se, istaknuo je zamjenik direktora utrke Goran Vujisić.
Sav uložen novac u reli se vraća, jer se u WRC-u vrti veliki novac. Već sada su svi smještajni kapaciteti popunjeni, a za vrijeme utrke na cijelom području bit će velika potrošnja, ugostitelji se već pripremaju za reli.
-Gledajte, vani čekaju da mi negdje pogriješimo i da nam uzmu natjecanje, jer svi znaju računati. Mi smo napravili jednu ekonomsku, sociološku studiju koju je radio profesor Kesar s Ekonomskog fakulteta sa svojim suradnicima, gdje su oni izračunali da je ukupni promet utrke bio 105 milijuna eura. Tu je od izravnih poreza, kao što je PDV nekih dvanaest milijuna eura. Nisu tu uračunati troškovi cestarina, troškovi benzina, ima tu jako puno stvari. Zato kada vam dođe 100.000 ljudi izvana, kada je po procjeni policije bilo na stazama 310.000 ljudi, znači da je to jedan mega spektakl, ne samo sportski događaj. Sportski definitivno je, kada u istoj utrci imate tri svjetska prvaka, znači da će to biti fantastičan događaj. Mnogi će ljudi doći, jer smo u Schengenu, nema zaustavljanja na granicama, mogu plaćati u eurima, tako da ćemo ove godine sigurno nadmašiti te brojke od prošle godine, kazao je Marin Frčko.
U odnosu na prošlu godinu utrka je doživjela jednu konceptualnu promjenu, došlo je iz sigurnosnog razloga do izmjene jednog brzinskog ispita.
-Jedna je konceptualna promjena. Mali Modruš Potok, znači brzinski ispit Jaškovo-Mali Modruš Potok bio je drugi brzinac u krugu u subotu, a četvrti je bio Vinski Vrh-Duga Resa i onda se sa cilja Malog Modruš Potoka moglo seliti na Vinski Vrh i stizalo se. Gledatelji izvana koji su gotovo "profesionalni", imaju snimke gdje na Malom Modruš Potoku imate tisuće gledatelja Čeha, Poljaka, Mađara, koji to znaju, pogledaju prvih deset tamo, pa se presele. Tu smo mi nešto naučili, u svakom slučaju ove godine umjesto brzinskog ispita Jaškovo-Mali Modruš Potok vozi se Ravna Gora-Skrad. Tako da subotnji krug izgleda da se prvo vozi Kostanjevac, nakon toga Vinski Vrh, zatim Ravna Gora i idemo na Platak. Tako da publika nije u mogućnosti seliti se s jednog brzinskog ispita na drugi da bi vidjela dva u komadu. To je sa sigurnosne strane jako dobro, jer kada se stacionirate negdje, pogledate taj svoj brzinac, onda iskoristite lokalnu ugostiteljsku ponudu, koja je ove godine na općinama, gradovima i županijama da je osiguraju. Nakon toga gledatelji gledaju drugi brzinski ispit, koji se vozi na toj trasi, rekao je Goran Vujisić.
Karlovačka županija uključila se od prvog izdanja utrke WRC "Croatia Rally" u ovi veliku manifestaciju i daje joj značajnu podršku.
-Karlovačka županija i županica Martina Furdek Hajdin daju punu podršku ovom našem reliju od starta. Imamo stvarno fantastičan odnos, pomažu nam puno u tim pratećim službama, kao što su vatrogasci, hitne službe i čistilice. Na svaku promociju koju radimo mi kao organizatori relija pozivamo naravno županice i župane iz svih županija kroz koje prolazi naš reli, a njih je pet. Fantastičan je taj prijem, jako su zadovoljni. Naravno, vidite i po tome što je taj vaš "Quattro River Rally" najava našeg WRC-a. Na startu u Karlovcu pozdravio sam se sa županicom, bile su i gradonačelnice Slunja i Ozlja te karlovački gradonačelnik. Znači, svi žive zapravo za reli, očekujem ih uz stazu i za tjedan dana, istaknuo je dopredsjednik Organizacijskog odbora Marin Frčko.
Dolazak WRC-a u Hrvatsku oživio je automobilizam u našoj zemlji, posebno reli, organiziraju se nove utrke, a sve više mladih ljudi zanima se za ovaj sport.
-U svakom slučaju, to je jedan veliki pokretač. Znači, mi smo kroz dvije godine WRC-a dobili više od stotinjak novih sudaca u Hrvatskoj, koji su kroz volonterizam na WRC-u zavoljeli ovaj sport, pa su se učlanili u klubove, počeli aktivnije sudjelovati u ostalim auto utrkama. Jednako tako, vidi se da dolaze i mlade nade, evo Jan Pokos vozi WRC kao jedan izuzetno mlad vozač. Znači, idemo u tom nekom smjeru, gdje se automobilizam na taj način razvija. Znači, bez organizacije Daniela Šaškina i Marina Frčka koji su doveli WRC u Hrvatsku, vjerojatno taj razvoj ne bi bio ovako brz i ne bi bio tako dobar. Tako da u svakom slučaju dobro je što WRC ono što radi, promovira i sigurnost kao takvu, ono što sam napomenuo, samo siguran reli je dobar reli. Ti vozači u prometu se kažnjavaju, ako nešto prekrše, njihove kazne puno su gore, nego što su obične civilne kazne, kada njih FIA kazni. Tako da cijela ta promocija sigurnosti općenito kod automobila i pri vožnji je izuzetno bitna i na taj način cijela država zapravo dobiva nešto, kazao je Goran Vujisić.
Danijel Šaškin i Marin Frčko već treću godinu žive svoj san, doveli su WRC u Hrvatsku i time ispunili želje mnogih ljubitelja automobilizma u Hrvatskoj.
-Gledajte, mi smo vozili velike svjetske relije, kao što su "Dakar Rally", ja sam nastupio i na WRC-u na Novom Zelandu, mi zapravo znamo kako treba izgledati taj reli s vozačkog i suvozačkog sjedala. Organizirali smo "Croatia Rally" u Istri u sklopu Europskog prvenstva i znamo kako to napraviti s ovog drugog gledišta. Naš san je bio, kada smo već organizirali Europsko prvenstvo nešto više, a nešto više je Svjetsko prvenstvo. Kada smo krenuli u lobiranje prema van, prvo su pitali koliko vi prodate automobila, imate li kojeg svjetskog prvaka. Kada tako gledaš, nemamo ništa, ali kada smo im objasnili da smo mi centar Europe, tek su nakon ove dvije utrke shvatili da smo stvarno u srcu Europe, da imamo 500 kilometara do Milana, Münchena, Budimpešte, Bukurešta. Da je to zapravo područje gdje živi sto milijuna ljudi, da je to tržište, a ne samo Hrvatska, onda su promijenili mišljenje. Vidimo da sada oni zapravo žele da "Croatia Rally" postane klasik reli kao što je Monte Carlo, kao što je Portugal. Uspjeli smo, naravno i zahvaljujući toj pandemiji, gdje su odustali mnogi reliji, pa smo mi uskočili, da mi želimo, hoćemo to. Bilo je dosta pozornosti s njihove strane, da li to njima dati ili ne. Hoće li to oni znati napraviti ili ne, a evo mi smo se pokazali kao vrsni organizatori. Po zadnjim podacima gledljivost našeg relija je top pet u svijetu. To je ono što smo pričali prije, ta neizvjesnost, te staze i što je nama najvažnije, vozači su oduševljeni stazama. To je potvrdila i velika Michele Mouton, te staze su jedne od najtežih WRC staza što se tiče asfalta. I to je njima izazov i vole doći ovdje, rekao je Marin Frčko.
Najbolje je WRC "Croatia Rally" pratiti uživo uz stazu, ali naravno bit će i televizijskih prijenosa, brojni mediji pratit će utrku.
-U svakom slučaju moći će se pratiti putem medija, sigurno će se moći gledati Power stage, odnosno u nedjelju dva zadnja brzinska ispita Zagorska Sela – Kumrovec, te u subotu brzinski ispit Vinski Vrh – Duga Resa. U petak pozivamo sve na brzinski ispit Pećurkovo Brdo-Mali Mrežnički Novaki, to je brzinac koji starta u 11 sati i vodite računa da bi tri sata prije trebali biti tamo, dakle oko sam sati ujutro trebalo bi biti uz stazu. Pronađite svoju poziciju, slušajte upute sudaca, trideset do četrdeset minuta prije starta bih ja molio sve da već budu fizički stacionirani, da ne šeću po stazi, da se stanu i kada ta šefica, kako je rekao Marin, Michele Mouton prođe stazom da ona bude zadovoljna svime time. U tom trenutku dobivamo te ocjene i moram reći da smo ocijenjeni kao jedan od najboljih relija prošle godine, dakle u top pet, pet je dobilo istu ocjenu, najvišu prošle godine. Tako da je i "Croatia Rally" unutar toga. Ono što je Marin napomenuo, s time je i FIA zadovoljna, zadovoljan je i promotor, ako su svi oni zadovoljni plus naši lokalni ljudi ovdje, ja ne vidim razloga zašto ovo ne bi trebao postati tradicionalni reli u WRC kalendaru, napomenuo je Goran Vujisić.
Većina vozača dolazi u Zagreb u nedjelju, 16. travnja, a njihove obaveze počinju u ponedjeljak marketinškim aktivnostima.
-Najprije dolaze ove velike ekipe, koje će montirati svoje "zgrade" na poziciji Zagrebačkog velesajma kraj INA-e. U INA-i će biti glavni centar, od kuda će se upravljati utrkom. Preko puta, u zgradi MSU-a bit će press centar. Sam start utrke bit će u četvrtak u poslijepodnevnim satima ispred zgrade Nacionalne i sveučilišne knjižnice. Prije toga će biti ujutro u četvrtak kod Okića taj poznati shakedown, očekujemo jako puno ljudi, to je vrlo interesantno za gledati, bez obzira što nema nekog natjecateljskog karaktera. Tada oni najbolji vozači prolaze pet, šest puta stazu i stvarno se ima što za vidjeti, ta brzina, ta silina, raznovrsnost u vožnji i stilovima vožnje, jako je interesantan taj nastup. Prije toga će dečki u utorak i srijedu popisati staze, oni već dolaze u nedjelju i njihov posao kreće u ponedjeljak marketinškim aktivnostima. Dakle, utorak i srijeda popisivanje staza, četvrtak shakedown i navečer ceremonijalni start. U petak ujutro start prvog brzinca. U subotu i nedjelju voze se brzinski ispiti, posljednji je u nedjelju u Kumrovcu. Proglašenje pobjednika bit će u nedjelju oko 15 sati i 30 minuta. U Karlovačkoj županiji vozit će se brzinci u petak i subotu, istaknuo je Marin Frčko.