TEMA: školstvo
Upisna kampanja Karlovačke županije „Šestar – zaokruži izvrsnost“
VIŠE IZ RUBRIKE
Ako ne nađemo put da zadržimo mlade da ostanu živjeti na području gdje su rođeni, onda nam je puno toga uzalud, poručila je županica.
Upisna kampanja Karlovačke županije „Šestar – zaokruži izvrsnost“ bila je tema emisije „Aktualno“ Prvog karlovačkog. Zašto je pokrenuta, kome je namijenjena i što se njome dobiva - razgovarali smo sa županicom Karlovačke županije Martinom Furdek Hajdin i predstojnikom Područnog ureda Hrvatskog zavoda za zapošljavanje u Karlovcu Brunom Vuljanićem.
- Za one koji ne znaju, što je Šestar i zašto ste pokrenuli tu kampanju?
Furdek Hajdin: -To je naša upisna kampanja koju smo pokrenuli ove školske godine, već od jeseni. U osmim razredima se, kao što je poznato, održavaju roditeljski sastanci na kojima se roditelji i učenici upoznaju s time koje su potencijalne srednje škole koje se mogu upisati. Međutim, živimo u vremenima kad imamo rekordnu zaposlenost i nikada manju nezaposlenost. No, sa Zavoda za zapošljavanje stižu nam informacije da se i dalje u srednjim školama školuju djeca koja završe upravo na Zavodu, a ne nađu radno mjesto. Zbog toga što gospodarstvo traži struku koje nema dovoljno kod nas u županiji, kao i zbog toga što dijete ne može naći posao nakon završene srednje škole - stvorio se opravdani razlog da napravimo tu kampanju. Upravo, na tim roditeljskim sastancima i ovom kampanjom želimo doprijeti do svake obitelji koja ima dijete koje završava osmi razred, da ima punu informaciju koje su to škole koje se mogu upisivati u Karlovačkoj županiji i koji su to poslodavci koji će tražiti tog đaka pred završetak škole. Upravo u toj kampanji sudjeluje Zavod za zapošljavanje, Obrtnička i Gospodarska komora, poslodavci, ali i srednje škole. Sve to činimo kako bismo odgovorili na sva pitanja i sve nedoumice onih obitelji koje imaju učenika koji završava osmi razred. Naš cilj je ne-školovati djecu za Burzu rada, nego za posao i fakultet. Do sad je već održano 15 roditeljskih sastanka, oni su bili toliko masovni da su održavani i u sportskim dvoranama škola. Rezultate svega što radimo kroz ovu kampanju mjerit ćemo najesen.
- Koja su to zanimanja koja su nam potrebna, a koja su tržištu rada nezanimljiva? Kakvo je stanje na tržištu rada?
Vuljanić: -Tržište rada danas ima potrebu za gotovo svim zanimanjima, ali je pitanje u kojem obujmu. Postoji ogroman nedostatak kvalificiranih radnika iz sektora građevine, metalske industrije, prijevozništva, ugostiteljstva, zdravstva i socijalne skrbi. Dakle, od zidara, tesara, bravara, instalatera, mesara, kuhara, konobara, vozača, inženjera do medicinskog osoblja i doktora. S druge strane manja je potražnja za radnicima ekonomsko-administrativnih zanimanja, a upravo u tom području imamo relativni suficit na strani ponude radne snage. Generalno nedostaje radne snage i potrebno je raditi na prekvalifikaciji, osposobljavanju i usavršavanju postojeće radne snage u skladu s potrebama tržišta rada, a s druge strane pametno i kvalitetno usmjeravati učenike prema smjerovima i zanimanjima koja su tražena, nedostajuća i neophodna za uspješno funkcioniranje gospodarstva.
- Karlovačka županija već niz godina dodjeljuje stipendije učenicima i studentima. Već ste rekli da su i stipendije dio Šestara. Hoće li biti nekih promjena?
Furdek Hajdin: -Tako je, već dugi niz godina Županija stipendira učenike i studente. No, uveli smo sada i direktne stipendije, upravo za deficitarna zanimanja. Nažalost, danas govorim o samo pet stipendija koje su na taj način dodijeljene; radi se o dva učenika limara i tri zidara. Svi oni koji upišu ta zanimanja od Županije dobivaju stipendiju od 130 eura mjesečno, prijevoz i školske knjige. Za ta zanimanja ne treba se javljati na javni poziv, nego su to zvanja koja su toliko ekstremno tražena da ne konkuriraju u javnom pozivu koji provodi Županija. Već samim upisom u tu školu, ostvaruje se pravo na stipendiju. Jedini uvjet da ona ostane je taj da se pohađaju svi razredi. Nakon devet godina konačno smo dobili učenike koji se školuju za zvanje zidara i to je nešto što držimo kao kap vode na dlanu. Studenti se inače stipendiraju u iznosu od 110 eura mjesečno, a učenici sa po 70 eura. Ove godine je podijeljeno 105 stipendija. U narednom javnom natječaju i učenicima i studentima bit će povišene stipendije, ali isto tako bit će povećan i broj onih koji će ih dobivati. Ulog u dijete u toj dobi je zaista opravdan i doista želimo napraviti još jedan iskorak.
- Koje su najčešće pogreške pri odabiru budućeg zanimanja, odnosno srednje škole?
Vuljanić: -Prije svega, to je nedovoljna informiranost, odnosno nepoznavanje zanimanja i programa obrazovanja, zatim nerazvijenost interesa (ne postoje područja koja ih zanimaju ili ih nekritički zanima gotovo sve). Tu je još i neprepoznavanje zdravstvenih teškoća kao zapreka za rad u nekim radnim uvjetima. Često se izbor programa radi i zbog „mode“, blizine, prijatelja i pretpostavke da četverogodišnji programi nužno pružaju bolju perspektivu za profesionalni razvoj. Tu je i neadekvatan utjecaj odraslih osoba iz okoline, uža i šira obitelj: ili su previše striktni u svojim preporukama ili se ne miješaju ''jer dijete treba samo odlučiti'' – oboje je pogrešno. Često roditelji navode „neka sam odluči“, a ne pružaju informacije na temelju koje bi mogao „sam odlučiti“. Radionicama za učenike osmih razreda nastojimo učenicima pomoći da osvijeste čimbenike izbora zanimanja (dobra informiranost o programima i zanimanjima, sposobnosti, interesi, životne i radne vrijednosti, ocjene, potreba za zanimanjem na tržištu rada…). Objavom županijske brošure „Kamo nakon osnovne škole“ jednom godišnje pružamo informacije o postojećim programima i zanimanjima za koje se mogu obrazovati.
- KA Radar je jedan od projekata koji se provodi već nekih pet-šest godina. Kad počinje? Koliko će učenika sudjelovati, kakva su vaša očekivanja?
Furdek Hajdin: -Prošlu subotu počeo je KA RADDAR deficitarnim zanimanjima, a sada počinje KA RADDAR u izvrsnosti. To je na neki način i mali iskorak koji radimo ove godine. Usmjeravamo se prema strukovnom obrazovanju u deficitarnim zanimanjima gdje će Tehnička škola Karlovac, MIOŠ i Tehnička i Obrtnička škola Ogulin prezentirati djeci od petog do osmog razreda kako mogu svojim rukama na licu mjesta raditi možda svoje buduće poslove. Bit će tu i poslodavci, ali i vrijedni profesori koji će subotom nekoliko sati izvoditi nastavu. Izvrsnost ćemo provoditi u Srednjoj školi Duga Resa gdje će fokus biti na STEM području. Ove godine KA RADDAR će obuhvatiti skoro 70-tero djece u deficitarnim zanimanjima, a izvrsnost nam pohađa nešto manje od 200 djece.
- Uvijek aktualna tema su upisi u srednje škole, kreću uskoro. Ove godine ova tema je dodatno aktualizirana nekim nagađanjima kako će doći do ukidanja velikog broja smjerova.
Furdek Hajdin: -Ove godine nema ukidanja programa, a nema ni ukidanja škola. Razgovaramo o mogućnosti rotacije programa i o kvotama koje još do sada nisu definirane.
Vuljanić: -Hrvatski zavod za zapošljavanje kontinuirano godinama izrađuje Preporuke za obrazovnu upisnu politiku i politiku stipendiranja te ih objavljujemo krajem godine. Preporuke se donose na temelju analize trendova kretanja dužih vremenskih serija pokazatelja brzine i stope zapošljavanja prema obrazovnim programima, objavljenih potreba za radnicima, podudarnosti dobivenih rang lista s terenskim informacijama savjetnika iz posredovanja te uzimanjem u obzir kretanja upisanih učenika u pojedine obrazovne programe i dinamike završavanja njihovog obrazovanja i ulaska na tržište rada. One su kvalitativnog karaktera i usklađuju se s ostalim županijama do sredine prosinca, a prema planu i metodologiji usklađenom na nacionalnom nivou Središnjeg ureda Hrvatskog zavoda za zapošljavanje. Dakle, Zavod je kreator jednog analitičkog alata koji, uz sve ostale analize i dostupne informacije, služi za donošenje odluke o obrazovnim programima i broju upisnih mjesta.
- Jesu li upisne kvote za iduću školsku godinu već određene?
Furdek Hajdin: -Ne, nisu. Radi se na njima, komuniciramo ih s Ministarstvom. Vjerojatno će u svibnju biti završene i zaključene.
- Koje su Vaše poruke za kraj?
Vuljanić: -Apeliram i na učenike i na roditelje da putem ove kampanje koju provodimo prikupe sve one potrebne informacije te da zajednički donesu odluku koja će za njihovu djecu biti vrlo bitna i u pravilu će im dobrim dijelom definirati njihovu profesionalnu budućnost kasnije. Dugotrajno, želio bih da se drže lajtmotiva o cjeloživotnom učenju.
Furdek Hajdin: -Mladi su nam zaista najvažniji. Ako ne nađemo put da zadržimo mlade da ostanu živjeti na području gdje su rođeni, onda nam je puno toga uzalud. Uistinu puno ulažemo u uvjete, u dječje vrtiće, a posebno u školovanje da zaista naša djeca imaju najbolje uvjete za školovanje, za odrastanje, a onda poslije i za samostalan život. To nam je cilj; sve nas je manje i manje, a na nama je ova vrsta odgovornosti.