Prvi Karlovački

Hojsak & Novosel: “U svoju glazbu dajemo cijelo naše biće”

Autor: Marta Marinović

29.02.2020

Kultura

Zaigrani prsti uspijevaju u svemu što naume pa tako tihim trzajima izazivaju glasne lavine senzualnosti i različite emocije čiji glazbeni suživot u notnom zapisu je savršen.

Drenjančanin Tihomir Hojsak i Filip Novosel iz Slavonskog Broda, jedan na kontrabasu, drugi na tamburi pokazuju hrvatskoj, ali i svjetskoj javnosti koliko dobre glazbene energije i emocija može stvoriti glazbeno sljubljivanje instrumenata koje ponekad tjeraju i preko granica mogućeg. Na svojim koncertima pravi virtuozi žičanih instrumenata donose dašak hrvatske tradicije ispričane na suvremeni način što se po prvi puta moglo vidjeti i u Gradskom kazalištu Zorin dom.  Njihova glazba svoje je početke doživjela u siječnju 2016. godine kada su se i upoznali svirajući u jednom sastavu nakon što se Filip vratio iz Amerike gdje je završio svoje školovanje. Spojio ih je sličan glazbeni ukus i svjesnost vlastitih mogućnosti pa je bilo prirodno oformiti duo koji će pisati drugačiju glazbenu priču. 

Shvatili smo da nam nitko ne treba, da kao duo možemo sami stvoriti nešto svoje. Tada se rodila ta glazbena kemija. Ubrzo smo napravili i naš prvi singl „Bow vs Plectrum“, odnosno „Gudalo protiv trzalice“. Skladba je u tjedan dana pogledana više od 20 tisuća puta. Znali smo da imamo nešto posebno, odnosno projekt koji će živjeti godinama. U ove četiri godine postojanja tri albuma su iza nas, prema hrvatskim novinama dva su proglašena albumima godine, a treći smo napravili u suradnji sa Zagrebačkom filharmonijom. Velika čast nam je bila suradnja s Gibonnijem, a surađivali smo i s Vlatkom Stefanovskim, Matijom Dedićem, Theodosiiem Spassovom i mnogim drugim vrhunskim glazbenicima, kaže Hojsak.

Album ovog talentiranog dvojca Bow vs. Plectrum 2017. godine bio je nominiran u četiri kategorije za Glazbenu nagradu Porin. Najviše pozornosti plijenila je njihova suradnja sa Zlatanom Stipišićem Gibonnijem s kojim su snimili posljednji album nazvan „Perle“, a izvedba „Divji cvit“ nagrađena je Porinom.

Suradnja se dogodila spontano na dodjeli nagrada. Gibonni je bio tada upoznat s našim izvedbama. Predložio nam je da obradimo jednu njegovu pjesmu. Odabrali smo „Hodaj“ i Zlatan je s time bio oduševljen te smo suradnju nastavili tako što smo cijeli album napravili zajedno, dodaje Tihomir. 

Njihova glazba i originalan pristup hrvatski su kulturološki brend. Zaigrani prsti uspijevaju u svemu što naume, pa tako tihim trzajima izazivaju glasne lavine senzualnosti i različite emocije čiji glazbeni suživot u notnom zapisu je savršen. No, oni svoj glazbeni izričaj objašnjavaju puno jednostavnije. 

Oboje smo odrasli na etno izričaju. Ja sam odrastao uz oca tamburaša koji me i naučio svirati, a kasnije sam stekao druga znanja i vještine koje su mi bile ključne za ovo što danas radim, odnosno spoj etna i suvremenog jazza s velikim utjecajem klasične glazbe. Sve što mi stvaramo dolazi iz dubine naše duše, to je naša autorska glazba, rekao je Filip. 

Neki će reći da današnja hrvatska glazbena scena zaslužuje aplauz, a neki će joj dati notu upozorenja. A što je s klasičnom glazbom?

-Nedavno sam dobio poruku od prijatelja čelista u kojoj piše kako njegov profesor na jednom britanskom sveučilištu kaže da je klasika i sve što smo mi učili na muzičkim akademijama, završila. Nažalost, sve više ljudi voli samo tri tona. Estrada je sve više prisutnija, ljudi sve manje idu na klasične jazz koncerte, a više idu na estradne bendove, odnosno na žutilo estrade. Takvo me je saznanje zaista malo prodrmalo. Zar je zaista došlo takvo vrijeme? Pokazatelj takvog trenda i novog glazbenog vala najuočljiviji je na prestižnim svjetskim glazbenim nagradama. Mi želimo stvarati drugačiju priču. U svoju glazbu dajemo cijelo naše biće i to ljudi vide na našim koncertima. Zaista se nadam i želim vjerovati da rečenica tog profesora nije istinita, kaže Tihomir. 

Svojim trudom i radom Hojsak i Novosel odstupaju od uobičajene komercijaliziranosti glazbe i pristupaju joj na jedinstveni umjetnički način. Brojni koncerti diljem Hrvatske i svijeta ovaj su dvojac istaknuli na vrh glazbene scene, ali uvijek postoje oni koji se posebno pamte. 

Uvijek ću pamtiti naš akustični koncert u Bruxellesu za stotinjak ljudi. Nije bilo razglasa ni ikakve pompe. Ljudi su opušteno sjedili na podu i uživali u skladbama. Ondje je bio samo jedan štand na kojem se mogla naručiti jedino kava. To mi je priraslo srcu. Naravno, tu je još puno lijepih koncerata poput onih s Vlatkom Stefanovskim ili sa Zagrebačkom filharmonijom, kaže nam Novosel. 

U napadnom, ubrzanom i ludom svijetu 21. stoljeća kada je teško biti originalan jer smo okruženi hrpetinom kopija, neovisno o njihovoj kvaliteti, Tihomir i Filip podijeli su s nama poruku koja je nastala kao rezultat njihova rada i izazova koji su ih pratili.

Budi ono što jesi! Sam sebi stvaraš put i to je jedini ispravni način za uspjeh. Kada ti netko kaže da je tvoj rad malen, da nećeš s time ništa postići, sjetite se nas. Mi smo dokaz da to nije istina. Sve što radimo, ispunjeno je s uživanjem i ljubavlju. Nemojte se gubiti u materijalnim stvarima, prije svega treba imati vjere i iskrenosti prema svom radu. Ne postoji uspjeh koji će doći preko noći. Iza svake uspješne priče stoji puno rada, grešaka, odricanja i žrtve. Ono što dođe preko noći i otići će preko noći. Ustrajte u svome radu.

I za kraj, pustite note neka vas ponesu i uhvatiti poruke glazbe i riječi. (ma)

foto: Igor Čepurkovski