Turizam: Položaj i zeleni prostori naša su prednost za obitelji i ljubitelje outdoor aktivnosti

VIŠE IZ RUBRIKE

    Turističku sezonu ove godine ne diktira ni ponuda, ni more, niti lijepo vrijeme, već epidemija koronavirusa i to na globalnoj razini. Turistička branša u svijetu već cijelo desetljeće uporno odolijeva terorizmu, ratovima, epidemijama, strahu od sigurnosti na odmoru, tsunamijima i olujama, ali protiv ovog virusa nisu imali šansu. Koronavirus je prvi razlog zbog kojega je i industrija turizma morala priznati da nije dovoljno jaka da se s njim izbori.

    Za sada, čelni ljudi hrvatskog turizma još se nadaju da će se sezona, ako ju uopće tako možemo zvati, spašavati vjerojatno pred jesen i svi složno zaključuju da turizam kakvog smo do sada imali, zauvijek je stvar prošlosti. Došlo je vrijem za drugačiji pristup i gostima, ali i destinaciji, poručuju.

    Kako se sa novim turističkim izazovima nosi Turistička zajednica Karlovačke županije saznali smo u razgovoru s direktoricom Dinom Begić.

    Kako se Turistička zajednica Karlovačke županije pripremila za ovu sezonu, je li se od nekih planiranih projekata odustalo, jesu li prolongirani i do kada?

    -Imali smo koordinaciju svih županijskih direktora turističkih zajednica s ministrom turizma Garijem Cappellijem i direktorom HTZ Kristijanom Staničićem na kojoj smo dobili određene smjernice za daljnji rad, obzirom da se radi u posve novim okolnostima i u situaciji kada TZ-e ne ostvaruju prihode od turizma, iz kojih smo financirali razvojne i promotivne aktivnosti. Preporuka koju smo mogli čuti je fokusiranje na domaće tržište, jednodnevne izlete i lokalna vikend putovanja. Sve pripreme koje smo planirali za 2020. sad su zbog promjene fokusa izvan snage, a trenutno sa TZ gradova i općina pripremamo prijedloge destinacijskih itinerera za domaće goste s naglaskom na dvije teme. Obiteljski odmor i outdoor aktivnosti, kao što su cikloturizam, planinarenje, nordijsko hodanje, kanuing, zip line, rančevi, sirane, na način da se gostu, već prema afinitetima, pruža mogućnost da sam izabere.

    Prijedlozi itinerera razraditi će se za jednodnevne i vikend izlete, s mogućnostima dodatnih sadržaja u destinaciji, kao npr. što još vidjeti, doživjeti, gdje pojesti nešto autohtono i ostale posebnosti.

    Ovakvi prijedlozi imaju za cilj, u situaciji kad kretanje među županijama još nije dozvoljeno, da podsjete ljude na prošle lijepe trenutke i podržavaju želju za ponovnim odlascima na izlete u blizini.

    Od projekata se nije odustalo jer su oni zacrtani županijskom Strategijom razvoja turizma, a prolongirani su dok se situacija s dolaskom turista ne počne vraćati u prijašnje okvire i dok se ne otvore granice. Do sada su u strukturi noćenja u Karlovačke županije 90 posto bili zastupljeni strani gosti, ali je vrlo vjerojatno da će doći do promjene u strukturi gostiju.

    Na koji način namjeravate i koje goste motivirati da dođu u našu županiju?

    -U ovim okolnostima manevarske mogućnosti za promotivne aktivnosti uglavnom su usmjerene da društvene mreže kojima možemo postići najveći doseg do potencijalnih korisnika, znači online kampanje: Facebook, Google, Instagram, Youtube oglašavanje. Ciljne grupe kojima se planiramo obratiti bit će obitelji i ljubitelji outdoor aktivnosti, gdje realno naša županija ima komparativne prednosti u odnosu na okruženje.

    Na kojim sadržajima će se temeljiti turistička ponuda?

    -Nakon očekivanog popuštanja mjera ograničenja i otvaranja ugostiteljskih objekata, očekujem da će gostima najviše odgovarati boravak u prirodi i oblici aktivnog odmora, nakon čega se javlja potreba i želja da se i nešto dobro pojede, bazirano na lokalno proizvedenim namirnicama na lokalnim OPG-ima. Posljednjih godina naše su projektne aktivnosti i bile usmjerena u tom pravcu, trasiranje i označavanje tematskih staza i umrežavanje i promocija  ugostitelja koji nude lokalna tradicijska jela. Sada je već sasvim izvjesno da će fokus biti na turističkim proizvodima kod kojih nema intenzivnog kontakta većeg broja ljudi i koji se događaju u prirodi, odnosno u područjima koja su manje naseljena, na ponudi koja će biti uključena u spomenute itinerere, a preferirat će se smještaj na OPG-ovima, kampovima i kućama za odmor i sličnim mogućnostima smještaja gdje je ovaj način provediv.

    Kakvo je stanje sa privatnim iznajmljivačima i koji su njihovi problemi?

    -Mnogi vlasnici kuća za odmor ili apartmana primaju upite zabrinutih gostiju o mogućnostima otkazivanja. Obje strane nalaze se u izvanrednim okolnostima, s jedne strane gost koji nije kriv zbog nemogućnosti dolaska, a s druge strane vlasnik koji isto tako nije kriv što su granice zatvorene. Važno je pronaći najmanje bolno rješenje. U problemu su i oni iznajmljivači koji se oglašavaju putem raznih portala na kojima su gostima omogućili besplatno otkazivanje, odnosno fleksibilne uvjete otkazivanja ili možda rade s lokalnom agencijom koja ima iste takve uvjete. Ukoliko je gostima omogućeno besplatno ili fleksibilno otkazivanje svi će to rado iskoristiti u ovoj situaciji. Nažalost, vlasnik je taj koji ostaje bez prihoda. Kako privatni iznajmljivači prijavljuju svoje prihode kao fizičke osobe, nisu u kategoriji za koju je Vlada propisala mjere financijske pomoći.

    Hoće li ugostitelji imati najveće gubitke?

    -Teško je reći tko će imati najveće gubitke, ali je činjenica da veliki dio ugostitelja najviše prometa ima tijekom ljetnih mjeseci. U ljudima je sada strah od zaraze, past će kupovna moć i ljudi će sigurno manje nego inače posjećivati ugostiteljske objekte. Teško je i zamisliti kako će uopće izgledati promet u cijeloj branši kada se otvore vrata gostima uz provođenje propisanih epidemioloških mjera.

    Imaju li kampovi najveću šansu za popravljanje cjelokupne sezone?

    -Općenito kampovi su kategorija smještaja s najboljim šansama za uključivanje u turistički promet, obzirom da je mjera socijalnog distanciranja najlakše izvediva.

    Što je sa onim iznajmljivačima koji su podigli kredite za uređenje smještaja ili obogaćivanje ponude, a gostiju neće biti (tko će vraćati kredite) te imate li informacija koliko ih je u ovakvim problemima?

    -Mjere za pomoć gospodarstvu pa tako i iznajmljivačima su nacionalne razine, lokalna razina pa tako i TZ-i ne mogu puno učiniti direktno. Pomoć iznajmljivačima, ono što Turističke zajednice mogu, ako se krene u planirane promotivne aktivnosti, je promocija destinacije kojom će se utjecati na turističke dolaske na naša područja. (rb)