Zašto su porasle cijene frizerskih usluga?

Pavlačić: „Cijene su ažurirane zbog rasta svih ulaznih troškova i opstanka na tržištu“

VIŠE IZ RUBRIKE

Opravdane okolnosti

Cijenu šišanja svatko treba odrediti sam i ja svim frizerima kažem: „Vi sami najbolje znake koliko vrijedite, a upravo tu vašu vrijednost ćete morati opravdavati vašim klijentima“, poručuje Pavlačić.

Posljednjih mjeseci rastu cijene sve većeg broja proizvoda i usluga, a dosta ih je poraslo i s uvođenjem eura. Cijene usluga tako su porasle i u frizerskim salonima. Komentar smo zatražili od Ivice Pavlačića, predstavnika neovisne grupe vlasnika frizerskih salona i poznatog karlovačkog frizera i vlasnika  Frizerskog salona Merlinka, a koji ove godine slavi 30 godina uspješnog rada u frizerskoj industriji.

-Ažuriranje cijena u frizerskim salonima isključivo je provedeno zbog značajnog rasta svih ulaznih troškova kako bi mogli opstati na tržištu i isplaćivati plaće djelatnicima kojima je osnovica minimalne plaće u ovoj godini porasla za 12,52 posto, istaknuo je Pavlačić.

Kontaktirao je resorno Ministarstvo financija koje je u svom očitovanju još tijekom srpnja prošle godine izdvojilo kako „uvođenje eura ne smije biti razlog povećanja cijene, već povećanje cijene mora biti rezultat određenih opravdanih okolnosti koje rezultiraju povećanjem cijene kao što su primjerice, povećanje cijena sirovina, povećanje troškova prijevoza, i dr.“.

Pavlačić je naveo kako su se držali tog principa ali kako je bilo nužno uskladiti cijene zbog značajnog porasta rasta troška poslovanja.

-Neke usluge su poskupjele više, neke manje, a sve u svrhu brige o klijentima frizerskih salona kako povećanje prosječnog računa ne bi bilo veće od 10 kuna ili 1,33 eura. Naime, kako bi frizer mogao zaraditi za svoju plaću potrebno je minimalno povećanje cijena u iznosu od 0,70 eura da bi se samo pokrio trošak povećanja plaće. Frizer mjesečno u prosjeku može imati oko 130 klijenata i tih 70 centi može namiriti prosječno povećanje troška plaće u iznosu od 90,71 eura. Trošak minimalne bruto plaće u prošloj godini iznosio je 724,79 eura, a u 2023. godini trošak iznosi 815,50 eura.

Što se tiče rasta troškova energenata, frizerski saloni mahom su ih preuzimali na sebe, te nisu ažurirali cijene što je bio slučaj prije uvođenja mjera Vlade RH koje su uvedene prije dva mjeseca. Uz to, svi glavni europski distributeri profesionalnih frizerskih proizvoda početkom svake godine korigiraju svoje cijene. Valja spomenuti i visoku stopu inflacije od 13,5 posto. Sve to dokazuje kako je neminovno bilo potrebno usklađivanje cijena u frizerskim salonima zbog svih navedenih parametara kako bi opstali na tržištu, naglašava.

Dodaje i kako grupa vlasnika frizerskih salona poručuje kako se digla nepravedna hajka na frizersku struku koja prije svega ne diže cijene nerazumno i nesavjesno.

-Čak ni tijekom korona epidemije nisu dodatno dizali cijene iako su im troškovi poslovanja rasli. Suosjećaju sa svojim klijentima, uzimaju u obzir trenutno stanje, počesto iz nelagode i straha ne dižu cijene dok im „voda ne dođe do grla“. Na tržištu su najčešće frizerski saloni s do dva zaposlena, a to su najčešće žene s majčinskim obvezama gdje je bolovanje neminovno, a sva bolovanja do 42 dana ide na teret poslodavca, u ovom slučaju frizerskog salona, navodi Pavlačić.

Ističe kako danas u poslovnom okružju „uredna frizura, muška ili ženska, osnovna je higijenska potreba, a da bi svojim klijentima pružili kvalitetnu uslugu i opstali na tržištu frizeri trebaju sustavno ulagati u svoje poslovanje, od razvoja djelatnika do edukacija kako u napredne stručne, tako i u prijeko potrebne financijske vještine“.

-Postoji dio usluga u frizerskim salonima koje su luksuzne, no ovdje primarno govorimo o osnovom dijelu usluga koje potrebno osigurati tržištu. Pritom se ne smije zanemariti i psihološki utjecaj rada frizera na svakog pojedinca čega smo bili posebno svjesni tijekom lockdowna za vrijeme korone.

Na žalost kod nas ne postoji nitko tko bi dao konkretan savjet i preporuke frizerima o ponašanju u vremenu inflacije i novonastalim povećanjima troškova, te koliko bi bilo poželjno ažurirati cijene usluga kako bi opstali na tržištu i uspjeli podmirivati sve svoje zakonske obveze. Od frizera se ne može očekivati da budu i ekonomisti, a današnje poslovanje to od njih zahtjeva, poručuje Pavlačić.

Osvrnuo se i na neovisnu grupu vlasnika frizerskih salona i istaknuo za što se zalažu.

-Neovisna grupa vlasnika salona djeluje od listopada 2020. godine kada se okupila mala grupa ljudi kako bi se izborila za bolju i svjetliju budućnost svoje struke. Ti ljudi su frizeri, a njihova struka je frizerstvo, jedno od najstarijih zanimanja. Već tisućama godina frizeri su kreatori osjećaja. Oni nam uljepšavaju i razvedruju svakodnevnicu. Oni su kreativci i umjetnici, ali i veliki radnici! Puno toga su frizeri u životima ljudi i naše društvo bi izgledalo potpuno drugačije bez njih.

Zalažemo se za smanjenje stope PDV-a frizerskoj industriji na srednju stopu od 13.5 posto jer je salonima jako teško poslovati nakon što prijeđu magičnu brojku od 300.000,00 kuna (39.816,84 eura) i uđu u sustav PDV-a, jer tada je neophodno povećanje cijena barem 20 posto kako bi se zadržao isti životni standarda i uredno poslovalo.

Na upit koliko su u prosjeku poskupjele cijene u frizerskim salonima, odgovara:

- Po nalazima inspekcija znate i sami, ali realno i opravdano povećanje cijena je ono kojim se pokriva novonastali trošak za bruto plaću koja je od ove godine porasla za 12,52 za zaposlenike, a 8,01 posto za direktore.

Otkrio je i koliko su poskupjele usluge u njegovom salonu.

- Naše cijene po prosječnom računu su od početka turbulentne 2022. godine do sada porasle za 5,49 posto što znači da netko tko je u siječnju 2022. godine plaćao 100 kn (13,27 eura), u siječnju 2023. godine plaća 105,49 kuna (14 eura).

A na upit kako se kreću primjerice cijene šišanja, odgovara:

-Cijenu šišanja svatko treba odrediti sam i ja svim frizerima kažem: „Vi sami najbolje znake koliko vrijedite, a upravo tu vašu vrijednost ćete morati opravdavati vašim klijentima“.