Davor Boljkovac, načelnik Postaje prometne policije Karlovac

"Ove je godine devet smrtno stradalih osoba u prometu, u isto vrijeme prošle godine bile su tri smrtno stradale osobe"

VIŠE IZ RUBRIKE

Stižu zimski uvjeti

Od 1. studenog obavezno moraju biti upaljena svjetla na vozilima, a od 15. studenog moraju biti na vozilima zimske gume

Magle su na našem području najavile zimske uvjete vožnje, a to onda donosi i nova pravila prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama. Od 1. studenog obavezno moraju biti upaljena svjetla na vozilima, a od 15. studenog moraju biti na vozilima zimske gume. O novim momentima u prometu te o podacima o prometu na karlovačkim prometnicama u ovoj godini razgovarali smo s načelnikom Postaje prometne policije Karlovac Davorom Boljkovcem.

Ove godine svjetla na vozilima moraju biti upaljena tijekom dana od 1. studenog, je li se to poštuje?

-Da, znači od 1. studenog, odnosno od 1. studenog do 31. ožujka postoji zakonska obaveza paljenja kratkih odnosno dnevnih svjetala na osobnim vozilima bez obzira na uvjete vidljivosti i to tijekom dana. Podsjećamo da su motocikli i dalje u obavezi korištenja svjetla tijekom cijele godine, tako da se za njih ovom novom zakonskom obvezom ništa posebno ne mijenja na stvari. Iskoristili smo ove prve dane, znači od samog 1. studenog za nekakvo upozoravanje sudionika u prometu, onih koji su ostali još na onom starom, rekli bi smo, modu, odnosno ljetnom računanju vremena. Mada naša preporuka je znači da bez obzira da li postoji zakonska obaveza ili ne postoji, odnosno, u onom ljetnom razdoblju paljenje kratkih odnosno dnevnih svjetala na vozilima, obzirom na uočljivosti u takvim slučajevima je dobro, definitivno smo bolje uočljiviji u odnosu na pješake, koji su zasigurno najranjivija skupina u prometu.

Kakva je situacija s biciklistima?

-Šta se tiče biciklista za njih vrijedi znači da od prvog sumraka do potpunog svanuća moraju koristiti svjetla na biciklima s tim da postoji obaveza u noćnim uvjetima smanjene vidljivosti da vozač mora biti označen reflektirajućim prslukom ili biciklističkom odjećom koja sama na sebi posjeduje reflektirajuće tvari i samim tim to ih čini bolje uočljivim za ostale sudionike u prometu. Posebno upozoravamo na onaj dio znači jutarnjih sati vremenskog razdoblja  između 5 i 6 sati, odnosno ranih večernjih sati s obzirom kako je došlo do izmjene vremenske zone, odnosno pomicanja sata unatrag brže nastupaju noćni uvjeti, smanjena vidljivost i samim tim i za vozače bicikala postoji obaveza korištenja tih svjetala.

Biciklisti također spadaju u ranjivu skupinu sudionika u prometu, no ima i onih koji zaboravljaju da je bicikl vozilo. Kakva je tu situacija?

-Pa jesu, oni su od nekada ranjiva skupina definitivno, uz pješake spadaju u kategoriju najranjivijih sudionika u prometu, nažalost bilježimo u ovoj godini jednog smrtno stradalog biciklistu, to se dogodilo u Ulici 13. srpnja odnosno na samom Koranskom mostu, gdje je vozač bicikla preminuo prilikom naleta osobnog automobila. Ponovno upozoravamo na važnost poštivanja prometnih propisa, prije svega napomenuo bih svim korisnicima bicikala da je bicikl vozilo i postoji obaveza pridržavanja prometnih propisa odnosno poštivanja pravila prednosti prolaska.

Kakvi su statistički podaci u prometu za ovu godinu?

-Imamo nažalost u odnosu na prošlu godinu porast ukupnog broja prometnih nesreća, 563 nesreće zabilježene su u našem postajnom području. U odnosu na prošlu godinu to je povećanje za nekakvih 40 prometnih nesreća, međutim ono što nas zabrinjava je broj smrtno stradalih osoba u prometu. Ove je godine, nažalost devet smrtno stradalih osoba, dok su u isto vrijeme prošle godine bile tri smrtno stradale osobe. U isto vrijeme na cijelom području Policijske uprave karlovačke smrtno je stradalo dvanaest osoba, a to je brojka koja nas zabrinjava. Učinit ćemo sve da te brojke smrtno stradalih osoba smanjimo.

Dolaskom zimskih uvjeta na prometnice, potrebno je i promijeniti pneumatike na vozilima. Kakav je zakonski rok?

-Da, to je takva radnja i preporučuje se građanima da to naprave i prije nastupajućih obaveza, znači obaveza korištenja zimske opreme, a poglavito na zimskim dionicama je od 15. studenog do 15. travnja iduće godine. Pozivam još jednom sudionike u prometu koji to nisu obavili da to obave u što kraćem vremenu, ne samo zbog nekakve opasnosti da će se naglo pogoršati vremenski uvjeti, nego zimski pneumatici pružaju daleko veću sigurnost, odnosno imaju daleko veće performanse u odnosu na ljetne pneumatike, koji se spuštanjem temperatura ukrućuju i dolazi do toga da je zaustavni put puno duži u odnosu na zimske profile.

Ovih dana bilo je i dosta magle, vidljivost je smanjena, tko je tu najugroženiji u prometu?

-Bilo je dosta ovih dana magle, znači vidljivost je smanjena i upravo je to onaj trenutak kada su najugroženije skupine u prometu upravo biciklisti i pješaci. Za takve vremenske uvjete savjet je znači obavezno korištenje reflektirajućih prsluka tko koristi bicikl u prometu, odnosno, preporučljivo je to i samim pješacima, iako ne postoji zakonska obaveza u ovom trenutku. Međutim svjetleća odjeća ili reflektirajući prsluci ili reflektirajuće tvari na samoj odjeći puno pomažu u samoj vidljivosti. To je posebno izraženo u jutarnjim satima, znači kada postoji migracija ljudi s određenog područja prema užem području grada Karlovca, odnosno prilikom odlaska i dolaska s posla.

Biciklisti često ne poštuju prometnu signalizaciju i ulaze u jednosmjerne ulice u krivom smjeru, što policija čini u takvim slučajevima?

-Da, to je čest slučaj i u takvim slučajevima zaustavljamo i kontroliramo bicikliste. Za neke od njih to je bagatelan prekršaj, no to je vrlo ozbiljan prekršaj. Zakon je odredio novčanu kazna u visini od 3.000 kuna, tako da evo još jednom pozivam bicikliste kako bi izbjegli takvu neugodnost i dodatno opterećenje, što se tiče materijalnog smisla zbog izrečene novčane kazne. Doslovce prometna signalizacija na samoj prometnici mora se poštivati u cijelosti pa bili mi vozač osobnog vozila ili bicikla.

Iako su kazne za prometne prekršaje visoke, recidivisti i dalje rade prekršaje i plaćaju visoke kazne. Kakva je tu situacija?

-Prema recidivistima u prometu imamo posebne mjere, znači nulta tolerancija kako na alkohol, odnosno na četiri ubojice, tako i na same recidiviste. Samo ove godine je njih 67 uhićeno i direktno dovedeno nadležnom općinskom sudu gdje se uglavnom izriču zatvorske kazne. Tako da evo još jednom pozivam i one koji su imali namjeru upravljati vozilom, a spadaju u prestupnike u prometu da se klone počinjenja takvih prekršaja s obzirom da su sankcije rigorozne.

Nepropisno korištenje mobitela u prometu spada u te četiri ubojice, mobitel je postao opasan, a nepropisno ga koriste i biciklisti i pješaci. Koliko su česti ti prekršaji?

-Da, evo sad smo upravo spomenuli vozače bicikla, pa bi samo napomenuo da oni isto tako nisu izuzeti te kategorije zabrane korištenja mobilnih uređaja za vrijeme vožnje, odnosno uz pomoć ruku na neprikladan način. Tako da još jednom napomena vozačima bicikala da se pridržavaju tog zakonskog propisa. Samo usput, znači zbog nepropisnog korištenja mobitela ove godine sankcionirano je ukupno 1.751 sudionik u prometu. To je jako velika brojka, a naravno svjesni smo i sami da je ona tamna brojka puno veća od ove zabilježene i evidentirane brojke.

Puna linija na prometnicama znači da nema pretjecanja, no neki vozači to zanemaruju, posebno na ravnim dionicama. Takve radnje su vrlo opasne, kakvo je vaše mišljenje?

-Da, naravno, to je izuzetno opasno. Puna linija ima važnost prometnog znaka, radi se o horizontalnoj prometnoj signalizaciji, tamo gdje je puna linija znači da je na tom mjestu, zabrana pretjecanja za sve kategorije vozila, osim ako prometnim znakom nije drugačije određeno na pojedinim dijelovima, onda je to za pojedenu kategoriju vozila dopušteno. Međutim puna linija je zabrana pretjecanja za sve sudionike u prometu.

Kakve su reakcije vozača na protu proklizavajuće površine koje su postavljene na određenim prometnicama?

-Jedinica lokalne samouprave, znači na našu inicijativu postavila je te trake pred pješačkim prijelazima i pred semaforima, radi se o protu proklizavajućim površinama koje pospješuju zaustavljanje i skraćuju zaustavni put vozila prilikom nailaska na obilježene pješačke prijelaze. Kao praksa u europskim zemljama pokazalo se kao vrlo dobro i vrlo učinkovito Tako da smo i mi to preuzeli i ne nalazimo na negativne odjeke od strane sudionika u prometu, čak dapače to je pohvalno i samo sigurno zaustavljanje puno je drugačije u odnosu na prije, ta površina pogotovo konzumira puno nižu temperaturu u odnosu na ostali dio prometnica.

Karlovac je veliko gradilište, koliko ti radovi stvaraju probleme u prometu?

-Što se tiče samih prometnih tokova, svi smo bili svjedoci ovog ljeta gužvi u prigradskom naselju Turanj, gdje je došlo do radova na kolniku Državne ceste broj jedan, koja je naša najfrekventnija prometnica. Odvijaju se i radovi u užem centru grada, vidite i sami, praktički režim prometa se odvija iz dana u dan sve onako prilagođen mjestu izvođenja radova, zato pozivamo sudionike u prometu da se ne voze na pamet, znači da se prati prometna signalizacija i da se striktno poštuju postavljani prometni znakovi. Kod nekih vršnih opterećenja, gdje je procjena da su to jutarnji sati prilikom dolaska na posao ili odlaska s posla, naši policijski službenici obavljaju fizičko upravljanje prometom, kako bi se ti prometni tokovi što više ubrzali. Svjesni smo, znači iz smjera Duge Rese u jutarnjim satima da su zbog povećanog broja sudionika u prometu prisutne i neke gužve, međutim to za sada prolazi bez problema. Na nekim mjestima stvarno je potrebna strpljivost sudionika u prometu, da li ćemo proći pet minuta prije ili kasnije, to je vrlo nebitno, bitno je da prođemo sigurno.

Rotor Logorište puno znači za propusnost prometa na tom području, Jeste li zadovoljni onim što je rotor učinio za promet na D1?

-Definitivno samo raskrižje unutar kojeg se odvija promet u kružnom toku pokazalo se kao propusnije i to je naučno dokazano, to je potvrdio i Fakultet prometnih znanosti i upravo zbog toga taj tip raskrsnice forsira se u zadnje vrijeme, a čega smo svi svjedoci. U našem gradu to se do sada pokazalo dosta učinkovito i dosta propusno poglavito za sudionike u prometu koji dolaze od smjera Logorišta, odnosno industrijske zone, gdje im je prije toga bio otežano uključivanje u prometna na kolnik Državne ceste broj jedan. Međutim ja vjerujem da s izgradnjom ovog tipa raskrižja, a i same obilaznice kada bude puštena u promet da će biti stanje puno bolje. Obilaznica će jako rasteretiti promet kroz Turanj, jer D1 prolazi vrlo naseljenim ruralnim dijelom naselja, na kraju krajeva bit će dodatno sigurnije za učenike, odnosno osnovnoškolce. Znamo da je uz samu prometnicu Osnovna škola Turanj koja ima dosta učenika, tako da i njihova sigurnost će biti znatno bolja uz jasno postojeću prometnu signalizaciju i uz poboljšane uvjete same prometne signalizacije.

Dolazi zimsko razdoblje u kojem treba biti posebno oprezan u prometu, a posebno je bitno da se što prije stave zimske gume. Kakve su kazne za one koji to ne učine?

-Vrlo brzo pretpostavljam da će doći do pogoršanja vremena, zato još jednom podsjetnik, znači zimski uvjeti na cesti su uvjeti kada je kolnik prekriven snijegom ili kada je nastupila poledica, a vremensko razdoblje korištenja zimske opreme je od 15. studenog do 15. travnja iduće godine. Tako da još jednom molimo vozače sudionike u prometu vlasnike vozila poglavito onih većih vozila teretnih i ostalih da se na vrijeme pripreme i da sigurno sudjeluju u prometu. Zimska oprema u obavezi je korištenja ako su nastupili zimski uvjeti, rekli smo kada nastupaju zimski uvjeti na prometnicama, u ostalim dijelovima nije potrebna zimska oprema, ako ne vodimo računa o onom segmentu dodatne sigurnosti. Međutim, u našoj županiji postoje zimske dionice na kojima je obveza korištenja zimske opreme obzira na uvjete na cesti, a to su autocesta A1 i Državna cesta broj jedan koje prolazi kroz našu županiju. Znači na tim dijelovima je obaveza korištenja zimske opreme. Novčane kazne za same vozače su 1.000 kuna za fizičku osobu, odnosno za samog vozača, a postoji odgovornost pravnih i odgovornih osoba znači novčana kazna za pravne osobe ili fizičku osobu obrtnika koji je vlasnik tog vozila i dopusti da takvo vozilo sudjeluje u prometu na cesti je 5.000 kuna minimum, pa do 15 tisuća kuna. Da, jedna od mogućnosti je znači korištenje sva četiri zimska pneumatika, govorimo o kategoriji osobnih vozila. U zimsku opremu spadaju četiri pneumatika M + S profila ili ljetni pneumatici dubine šare minimalno 4 mm i lanci za snijeg pripravni za postavljanje. Međutim rekli smo zašto se ne preporučuje korištenje ljetnih pneumatika u zimskom razdoblju, upravo zbog specifikacija i dodatne sigurnosti koju pružaju zimski pneumatici.