U prvih šest mjeseci najviše poziva odnosilo se na kategoriju - otpad
Od 37 prijava na Zeleni telefon Eko Pana, riješeno 81 posto
VIŠE IZ RUBRIKE
Na Zeleni telefon udruge Eko Pan u prvih šest mjeseci ove godine zaprimljeno je 37 poziva građana. Najviše ih je bilo putem besplatnog telefona 072 123 456 – 23 prijave, a putem e-maila obično su stizale prijave povezane s mapom događaja ili slikama. Pored ovoga prijave su stizale i osobnim dolascima u prostorije udruge i putem telefona Eko Pana.
Najviše poziva odnosi se na kategoriju otpad – 13, od čega se dio odnosi na informacije o mjestu prikupljanja različitih vrsta, a dio na divlje deponije, uglavnom su to šume u državnom vlasništvu, dok se jedan dio odnosi na nepropisno odlaganje otpada od strane obrta.
Potom slijedi kategorija vode, a građani su najčešće prijavljivali sječu drveća uz obalu rijeke i masovno sušenje drveća uz obalu, zatim na otpadne vode, odnosno ispuštanje sadržaja septičkih jama, kanalizacije i otpada u rijeke. Dio upita bio je vezan uz ugrožavanje izvora te o vidljivima negativnim posljedicama rada malih hidroelektrana.
U izvješću Eko Pana ističu se i dvije prijave koje su se odnosile na onečišćenje zraka, s navedena dva konkretna slučaja. Jedan je bio upotreba pesticida jednog domaćinstva, a drugi rad tvornice za preradu ribe.
Među prijavama se našla i ona vezana uz ilegalnu eksploataciju šljunka u selu Modruš, u općini Josipdol, koju je nakon prijave sanirala rudarska inspekcija.
U kategoriji zelenila, najviše prijava odnosi se na problem potkornjaka te posljedično na sušenje stabala.
U Eko Panu su izdvojili i zanimljiv slučaj nelegalnog postavljanja bazne stanice u naselju Močile, Vrbovsko.
-Bazna stanica HT-a izgrađena je na zemljištu u tuđem vlasništvu, za koju nam je Ministarstvo zdravstva odbilo dati na uvid dozvolu koju izdaju za spornu baznu stanicu, a putem zahtjeva za pristup informacijama, pravdajući se kako putem zahtjeva nisu dobili dovoljno podataka da bi po njemu postupili. Kao podatke tražili su urudžbeni broj i klasu dozvole s kojim mi ne raspolažemo, a dostavili smo podatke s kojima raspolažemo i koji bi u objektivnom bili dostatni za postupanje po zahtjevu (naziv mjesta, broj katastarske čestice, naziv vlasnika bazne stanice i lokacijska dozvola). Vlasnik zemljišta odlučio je pokrenuti postupak privatnom tužbom. Iz izvatka koji se vodi u elektroničkoj evidenciji HAKOM-a, a koji se odnosi na dozvolu za postavljanje radijske postaje za spornu baznu stanicu, vidljivo je da dozvola vrijedi do kraja 2006 godine. Dakle, sporna bazna stanica zapravo radi bez dozvole. Dozvola je izdana za GSM (G2 tehnologija, frekvencijski spektar 0,941-0,953 Ghz). Pretpostavljamo da je u međuvremenu izvršena nadogradnja na novije tehnologije G3 (1,8 GHz), G4 (2,2-2,4 GHz), možda i na G5 ( 3,6 Ghz), navodi Eko Pan u svom izvješću.
Vrijeme od jednog dana potrebno za rješavanje poziva u kojima je uloga davanje savjeta i informacija. U svim drugim slučajevima vrijeme rješavanja ovisi o suradnji i komunikaciji s nadležnim institucijama i samim prijaviteljima. Pravo na pristup informacijama korišteno je, pak, prilikom rješavanja triju prijava.
U slučajevima kada je potrebno sudjelovanje nadležnih institucija, ono što je primjećeno kao najveći nedostatak, je nepostojanje povratne informacije u vezi prijave.
-Povratna informacija dana je tek na naše traženje i to tako što smo o tome saznali putem medija ili pozivom prema prijavitelju (kad provjeravamo stanje problema u vezi prijave). Često susrećemo i prebacivanje nadležnosti i odugovlačenje postupka, što je vidljivo po vremenu odaziva gdje 18 prijava još čeka odgovor. Nakon što prijavu proslijedimo nadležnoj inspekciji, jedini odgovor koji od njih dobijemo jest da su zaprimili prijavu i poslali je u obradu. To je više automatski odgovor, pojašnjavaju u Eko Panu.
Zaključno su istaknuli da je od sveukupnog broja 37 prijava, ipak njih 30 rješeno. Za ostale otvorene prijave nastavit će se postupak rješavanja. (m.m.)