Prvi Karlovački

Morana Rožman, najpoznatija prodavačica magle u državi – Prodajem maglu, ali bez fige u džepu

22.02.2019

Arhitektice društva

Prodaja Karlovačke magle porasla je drastično, a oni koji je kupe odlaze s osmjehom

Morana Rožman trenutačno se može podičiti titulom da je najpoznatija prodavačica magle u Hrvatskoj, a i šire.
Ali ovo je prodaja magle bez fige u džepu, smije se Morana.
Priču o njezinom originalnom suveniru – Karlovačkoj magli, prenijeli su gotovo svi nacionalni mediji , a sve je krenulo od jedne fotografije Kristine Štedul Fabac za Pixel. Morana u Paviljonu Katzler uz brojne suvenire Karlovačku maglu prodaje oko godinu dana, a ideja se, kaže, rađala godinama.
Nekako mi se uvijek vrtio film u glavi kako bi bilo najbolje u životu prodavati maglu, čisto simbolički mislim. A onda mi je došla misao da je Karlovac i grad magle, kao grad na četiri rijeke, od tuda i ideja da mi taj višak magle zapakiramo u teglice i – prodajemo maglu. Imali smo brainstorming ovdje u paviljonu Neven Cetinjanin i ja. Njemu se ta ideja dopala na prvu, pa je odjurio doma i došao s dizajniranom teglicom. Tako se jednostavno poklope nekakvi trenuci kad se nađu dvoje kreativaca, nastane priča i dobije svoj pravi put, priča Morana.
Tako se zahvaljujući prodaji magle Karlovac našao u središtu pozornosti nacionalnih medija i kako kaže Morana, Hrvatska je postala zamagljena u pozitivnom smislu, a da priča nije vezana niti uz crnu kroniku, sport ili politiku. Medijska se kampanja odrazila i na prodaju, pa u Karlovcu već tjedan dana imamo nestašicu magle, šali se Morana.
Narednih dana neće biti magle, jer velika je navala i imali smo povećanu potražnju, išli smo je skupiti i valjda sam malo previše pokupila. To više nije održivi razvoj. Morat ću ubuduće pripaziti i ostavit neki pelcer. Sad je sedam dana Karlovac bez magle i svi koji žele doći i slikati i Karlovac s maglom, eto nema.
Morana nastavlja pa kaže da joj u skupljanju magle pomažu njezini patuljci, a ima nekoliko lokacija na kojima je dobro hvatati maglu.
Skupljam kupsku i koransku maglu. Kupska ima posebni šnjof, miris mulja, a koransku je malo teže skupiti zbog labudova, koji su maglu rastjerali lepetanjem krilima pa je moram hvatati ispod drvenog mosta. Koranska magla ima više miris po lopočima. Volim ovu maglu koja se spusti u šančeve pa onda moji patuljci i ja krenemo i hvatamo maglu u šancu. K’o u dobra stara vremena kad smo bili djeca hvatali maglu i bježali od murije. Nije loša lokacija niti Stossmayerov trg, u Tijesnoj ulici čekaš iza ćoška i hvataš.
Pitam je li teško prodati maglu ili su ljudi na ovim prostorima dobri kupci magle?
U simboličkom ili realnom smislu? Postoji očito problem s prodajom magle jer je svi kupujemo na neki način, neki su svjesni toga da su kupili maglu, a neki ne. Ova magla koja se prodaje u paviljonu i oni koji je kupe, kupe je s osmjehom, kupe je svjesno i znaju da su nešto dobili, kaže Morana, a među kupcima do sad nije bilo političara.
Oni nisu dobri kupci magle. Ali su možda dobri prodavači?, pita se Morana.
Je li razlog preneseno značenje prodaje magle ili nešto drugo, Karlovačka magla izazvala je i negativne reakcije. No, većina je ipak na ovaj sjajan štos reagirala pozitivno.
Što se tiče prodaje ove moje magle postoji nekakav omjer 70-30, gdje je 70 posto oduševljeno što mogu kupiti maglu i ti je kupuju s osmjehom i ona putuje po cijelom svijetu, a onih 30 posto… Čitala sam komentare u medijima, kao lako je tako prodavat maglu, zarađivati pare, lako je to smisliti. Magla je zaista izazvala reakciju kod svih, pa je glupo razmišljati da će svi reagirati pozitivno. Stojim iza toga da je to pozitivna priča, a to što je netko shvati negativno, možda su jalni kaj se oni nisu sjetili. Na kraju krajeva to je originalni suvenir.
Karlovačka magla donijela je Morani puno pozitivnih reakcija pa kad se pojavi u kafiću Milan Prša joj zapjeva „Maglu“ Josipe Lisac, dobila je i novi nadimak – Maglenka, a u nekoliko minuta pred njom se u kafiću nađe i po nekoliko piva i opet zahvaljujući magli.
I onda zaglavimo zamagljenog uma, kaže Morana.
Na kraju, Morana Rožman naglašava da se trudi godinama napraviti suvenir koji će odjeknuti. Dogodilo se to da je to Karlovačka magla, ali ona je samo jedan od mnoštva kvalitetnih suvenira koji se mogu kupiti u Paviljonu Katzler. Svi suveniri koji se mogu kupiti su napravljeni u Karlovcu, rade ih karlovački umjetnici i kreativci, no s tom se pričom nije lako probiti u medije. Morana se nada da će magla to promijeniti, jer se pokazala i kao izvozni proizvod, tako da Karlovačke magle ima i u Irskoj, Njemačkoj, Australiji… Tamo gdje ima Karlovčana, ponijeli su sa sobom i Karlovačku maglu.
 Karlovačka magla – odličan način za privlačenje pozornosti
Priča o suveniru Karlovačka magla je drugačija i to je ono što je najvažnije u turizmu. Da izvučemo ono po čemu smo drugačiji, po čemu smo posebni i to je naša komparativna prednost. Velika je konkurencija, treba se izdvojiti i tu priču pričati. To je odličan način za privlačenje pozornosti, a bitno je da privučemo pozornost na Karlovac, da se pojavimo da budemo vidljivi i da na temelju te vidljivosti pričamo priče koje imamo, a imamo ih jako puno. Priču o magli treba iskoristiti kao jedan kanal da prezentiramo sve drugo što imamo. S turističkog gledanja ovo privlačenje pozornosti je pozitivno, rekla je o trenutačno najpoznatijem karlovačkom suveniru direktorica Turističke zajednice grada Karlovca Marina Burić. (kb)
Foto: Dinko Neskusil