Razgovor: Davorin Štetner, predsjednik Hrvatskog auto i karting saveza
"Karlovačka županija ima veliki potencijal za autosport, a autosport može donijeti jako puno"
VIŠE IZ RUBRIKE
U Hrvatsku je prošle godine došao WRC i već prve godine utrka "Croatia Rally" bila je pun pogodak te je organizator dobio novi ugovor na tri godine. Veliku ulogu u lobiranju imao je Daniel Šaškin koji je po dobivanju utrke postao predsjednik Organizacijskog odbora. Ove godine od 21. do 24. travnja bit će održano drugo izdanje utrke za Svjetsko prvenstvo u reliju "Croatia Rally". Svoj doprinos u cijeloj priči dao je Hrvatski auto i karting savez, kao krovna organizacija autosporta u našoj zemlji. O WRC-u, o drugom izdanju utrke u Hrvatskoj, o "Quattro River Rallyju" te o stanju autosporta u Hrvatskoj razgovarali smo s predsjednikom Hrvatskog auto i karting saveza Davorinom Štetnerom.
- WRC od prošle godine "živi" u Hrvatskoj, to je bio jedan dug proces s puno lobiranja. Kako je uopće došlo do toga?
-Pa to je bio jedan kompleksan proces koji je trajao godinama, mislim nekih sedam godina. Tada se pojavio Daniel Šaškin s idejom i oni su krenuli raditi operativno na lobiranju prema WRC promotoru. Naravno, to je ogroman i kompleksan proces u koji je uključen niz tih strana, tako da je trebalo zadovoljiti WRC promotora i Međunarodnu automobilističku federaciju i niz drugih elemenata da bi se taj spektakl dobio. Krajem 2020. godine, to jest mogu reći u ljeto 2020. godine, intenzivirale su se stvari i mi smo krenuli zaista u neke ozbiljnije pregovore, Šaškin s WRC promotorom, ja i moj tim iz Hrvatskog auto i karting saveza s FIA-om. To ljeto se baš sve to događalo. Imali smo milijun poziva, videokonferencija i svega, i došli na prag stvari da dobijemo ugovor i onda se počela javljati i ova pandemijska situacija, tako da smo odmah nakon tog ugovora došli i u problem. Jednostavno nije bilo lako dobiti ugovor s WRC-om, a onda kad smo ga već dobili, bilo je to i zahvaljujući malo toj koroni, jer su otpali mnogi svjetskih organizatori. Svijet se zatvorio, znamo sami u kojem stadiju je bila ta luda 2020. godina i nama se otvorio taj prostor. Tako da smo mi dobili priliku, Šaškin i njegov tim odradili su super posao s WRC promotorom, mi smo obavili dobar posao s FIA-om, zakucali smo stvari, doveli smo WRC u Hrvatsku. Ljudi još ni sami ne znaju koliko je to velik događaj, mogu vam reći da se radi zaista o jednom od najvećih sportskih događaja ikad održanih na tlu Hrvatske.
- WRC je u vrhu događaja u autosportu, ali i općenito u vrhu svjetskih sportskih događanja. Koliki je ustvari njegov značaj?
-Ja bih rekao da je WRC u top pet događaja u automobilizmu. Naravno, ne volim govoriti o stvarima gdje nisam doma, ali o ovome puno znam. Znači, nakon Formule 1 je Le Mans, znači naravno u svijetu WRC je treći, imamo ogroman NASCAR u Americi, koji je jako značajan. WRC je u top pet događaja u svijetu automobilizma.
- Prošle godine nisu se prodavale ulaznice, a to je značajan prihod, a natjecanje se ipak pokrilo. Ove godine ulaznice se već prodaju pa će biti lakše. Kako je bilo lani?
-Tu treba biti pošten, Grad Zagreb je bio prvi veliki podupiratelj i naravno s Vladom Republike Hrvatske - Vlada je ta koja je osigurala jamstvo. Predsjednik Vlade prije dvije godine dao je jamstvo, ali onda nismo uspjeli upasti u kalendar. No, bez pokojnog gradonačelnika Bandića bilo bi teško, on je prvi lupio po stolu i rekao idemo to napraviti, idemo to dovesti i dao punu financijsku potporu Grada Zagreba za prošlu godinu, logistički još i veću. Bez Grada Zagreba i Vlade to ne bilo izvedivo. Naravno, bilo je lijepo za vidjeti, nije baš bilo dozvoljeno, uz staze se prošle godine okupilo više od 150.000 gledatelja i tu je jedan veliki potencijali. Ove godine očekuje se više od 350.000 gledatelja, ali naravno, sada imamo i šest fan zona, prodaju se ulaznice i za servis park. Pozivam sve koji još nisu to učinili da kupe ulaznice, one su stvarno povoljne, znači, cijena je već od 90 kuna, stvarno si to svatko može priuštiti i pozivamo sve da kupe ulaznice i da budu u tim organiziranim zonama. Kažem, to je jedna velika mašinerija i stvarno bez novca od Grada Zagreba i od Vlade ne bismo mogli. Vlada će pomoći s milijun eura godišnje, znači, sve tri godine održavanja WRC-a, a to je veliki vjetar u leđa i mislim da se veliki projekti bez podrške Vlade ne mogu raditi.
- Koliko je dolazak WRC-a u Hrvatsku podignuo interes za autosport?
-Svi smo se potrudili da to tako i bude. Ono što je važno istaknuti, ja bih želio da ta najveća svjetska natjecanja kod nas budu kontinuitet, imamo primjerice NASCAR na Grobniku, već drugu godinu se odvija, godinu dana imamo WRC, imamo Europsko prvenstvo na brdu u Buzetu, to su tri najznačajnija događanja. Ja ne želim da imamo Savez koji ima tri jaka natjecanja i da ostalo bude loše, ja to gledam kao jedan sustav natjecanja, želim da ta tri highlightera dižu cijeli ostali sport i mogu biti ponosan da smo prošle godine, unatoč pandemiji, imali više natjecanja nego ikad, vjerojatno u 116 godina povijesti našeg Saveza. Imali smo 72 utrke u 11 disciplina, a za usporedbu - naši susjedi Slovenci imaju ove godine 13 utrka.
- Što je bilo presudno da WRC dođe u Karlovačku županiju, jesu li presudile atraktivne ceste ili nešto drugo?
-Prije svega, tu sam malo subjektivan, Hrvatska je jedna od najljepših zemalja na svijetu, možda i najljepša. Prošao sam više od 85 zemalja, tako da mogu reći neke stvari. Tu je važno nekoliko činjenica, jedna je naravno atraktivnost tih cesta. Imamo stručnjake, naše organizatore i stručnjake iz relija, koji su ocijenili da je taj segment odličan. Tu je isto jako važna suradnja s lokalnom upravom, Karlovačka županija i grad Karlovac i sve te lokalne jedinice Ozalj, Netretić i druge, dali su jako veliku podršku našim organizatorima i mislim da je to isto bila presudna stvar. Vidi se da Karlovačka županija ima ogroman potencijal. Imali smo nedavno "Quattro River Rally", bio sam oduševljen, tu sam vaš susjed Jaskanac, tako da mi je jako drago da se u mom susjedstvu događaju ovakve lijepe stvari u sportu u kojem sam godinama. Na "Quattro River Rallyju" vidjeli smo tisuće i tisuće Karlovčana koji su došli na otvaranje utrke. Došli su gledati i zaista se vidi da ovo područje ima veliki potencijal za autosport, a autosport opet može donijeti jako puno ovom kraju, jer tu dolaze gosti koji su visoke platežne moći. "Quattro River Rally" imao je više od 500 sudionika, oni su svi bili smješteni na području Karlovca i Karlovačke županije, trošili su svoj novac ovdje i doprinijeli lokalnoj ekonomiji. Znamo sada što će se dogoditi s WRC-om, jer WRC je sve to puta, ne znam, puta 100. Prije nekoliko dana dobili smo informaciju da više nema niti jedne slobodne smještajne jedinice na ovom području za vrijeme WRC-a. Taj podatak govori sam za sebe.
- Prošle godine za vrijeme utrke pred nekim restoranima čekalo se u redu, a ugostitelji su bili jako zadovoljni. Očekuje li se ove godine još veći pritisak na ugostitelje?
-Da, naravno, jer će biti i puno više ljudi. Tu je recimo taj veliki ekonomski benefit za Republiku Hrvatsku i za županije, općine i gradove. Još ljudi nisu ni svjesni koliko se tu može zaraditi, pozivam sve ugostitelje da se jako dobro pripreme jer takvu količinu ljudi vjerojatno nikada nisu vidjeli na ovim prostorima. To je velika prilika da zarade. Gledao sam kako to vani rade, jedne cijene su za domaće i jedne za strance, to je ideja da možda ipak naše ljude malo poštede. Stranci su navikli na visoke cijene i tu se ne pita, to se jednostavno uzima. Razgovarao sam s dosta tih ugostitelja i oni su zaista presretni što je WRC tu, jer ipak, to je jedan highlight gdje se može ostvariti profit.
- Organiziranjem "Quattro River Rallyja" u Karlovcu proširio se broj mjesta u kojima se u Hrvatskoj održavaju utrke. Koliko je to važno za autosport?
-Kao što sam rekao - to je skup sport, u njemu se automatski okupljaju gosti i sudionici više platežne moći što je jako važno za lokalnu ekonomiju. Imamo dosta veliki rast natjecanja svih disciplina u Hrvatskoj i to me baš veseli. U tri godine mog mandata baš smo zagrizli da malo povećamo kvantitetu, međutim sada je vrijeme da počnemo raditi i na kvaliteti. Ne treba nam toliko utrka u kalendaru, pa se ljudi već sada bore da uđu u kalendar. Neki najlošiji organizatori će otpasti i tu onda automatski dižemo kvalitetu. Karlovac je jedno osvježenje, kao i Karlovačka županija, tu nismo imali sportske aktivnosti u autosportu, a ovdje imamo veliki broj tvrtki i poduzetnika koji simpatiziraju taj sport. Tu vidim jednu veliku sinergiju, imate gigante poput "Lane" i "HS Produkta", idemo njih malo zainteresirati da malo potaknu autosport. Želio bih da kroz nekoliko godina imamo ovdje lokalne klubove i da ti klubovi organiziraju utrke, da ne moraju dolaziti klubovi iz Zagreba. Cilj je potaknuti osnivanje lokalnih klubova kako bi se tu okupljali mladi i kako bi se počeli baviti autosportom i da tako dižemo tu lokalnu scenu.
- Za vrijeme "Quattro River Rally-a" legendarni vozač Niko Pulić kazao je da je staza sjajna, da nikada nije vozio utrku metar od rijeke, a Juraj Šebalj je rekao da nikad na startu utrke nije bilo toliko ljudi kao u Karlovcu. Što kažete na ove izjave?
-Bilo je, bilo je događaja gdje je bilo dosta ljudi, ali imali smo recimo utrku "INA Delta" na Trgu bana Jelačića u Zagrebu prije nekoliko godina, prije pandemije, pa se nije okupilo toliko građana kao u Karlovcu i zato su ti vozači bili oduševljeni. U Karlovcu je stvarno sve bilo krcato i bila je jako pozitivna atmosfera. Niko Pulić je naš najveći brend u automobilizmu i njegovih 40 godina u tom sportu sigurno nešto znači, tako da kada on kaže takve stvari, takve pohvale, onda zaista to i vrijedi.
- Koliko utrka WRC-a znači za promociju Hrvatske i naših županija, koliko se u svijetu prate utrke, koje su to brojke?
-Pa mislim da WRC godišnje prati više od 850 milijuna gledatelja i to su impresivne brojke. Pa svi ti video klipovi… Ministrica Nikolina Brnjac nedavno se vozila u WRC autu u M Sportu, u Fordu i te snimke obišle su svijet. Znamo koji je televizija medij i koliko daleko dolazi doseg, pogotovo tu je i usmena predaja. Imamo tu 350.000 ljudi, gledatelja, polovica je iz inozemstva, vidimo koliko je tu medija, mislim da će biti više od tisuću akreditiranih novinara i te slike obići će svijet. Imamo Hrvatsku kao turističku destinaciju i ovo je idealan termin prije sezone, izvrsna najava za našu turističku sezonu, ljudi će vidjeti naše ljepote. Evo, sada ćemo imati prizore iz zraka, vozi se Platak, iz helikoptera će se lijepo obuhvatiti Kvarnerski zaljev, nadam se lijepom vremenu. To su prekrasne slike koje će otići u svijet i ljudima je to pozivnica, to je velika pozivnica da dođu kod nas. Koliko god mi sebi tepamo da je Hrvatska nešto u svijetu, ja vam velim da koliko god sam zemalja prošao da dosta ljudi ne zna uopće gdje je Hrvatska, ne znaju gdje je Europa, a kamoli Hrvatska. Oni znaju za Dubrovnik i znaju, nažalost, za rat u Hrvatskoj, znaju za Davora Šukera i sada za Luku Modrića, ali Hrvatska treba još puno raditi na turističkoj promociji, da se profilira kao destinacija, a ovakvi svjetski top događaji su sigurno dobar put. Šefovi timova su jako zadovoljni, pričao sam sa Malcolmom Wilsonom, vlasnikom M Sporta Forda, pričao sam i s Jari-Mati Latvalom šefom Toyote i oni su oduševljeni. Wilson mi je rekao prošle godine da mu se nikad nije dogodilo u 25 godina u WRC-u da mu niti jedan član tima nema niti jedan prigovor na utrku. To je pohvala i našim organizatorima, tisućama sportskih volontera, dužnosnicima, sucima, redarima, hitnim službama, svima koji su to radili i našim organizatorima i cijelom autosport sustavu. To je hrvatski proizvod, znači nešto više od 90 posto dužnosnika bili su Hrvati i to je veliko priznanje da možemo organizirati najveće događaje, tako da je to sve jedna baš lijepa priča.
- Prošle godine su se društvene mreže tresle od našeg "Croatia Rallyja" pogotovo je bio veliki broj pregleda slučaja sudara u Zagrebu. Što možete reći o tome?
-Znao sam da ćeš me to pitati. Sjedim u nedjelju, da malo odmorim, ispratio sam predsjednika FIA-e Jeana Todta na avion i htio sam malo uživati u miru. No, šalje mi Jean Todt poruku iz aviona, da li pratim što se događa. Kada sam vidio snimku sudara znao sam što slijedi. Proveo sam par sati na policiji u Lučkom. Okupili smo tamo policijske službenike, šefa tima Latvalu i onog gospodina s BMW-om. Sve sam ih okupio i Ogier se ispričao hrvatskoj policiji. Naravno da ono nije bio lijep prizor da policajac stoji ispred auta, a da vozač turira i da doslovce bježi s mjesta nesreće, to se nije smjelo dogoditi, zato sam doveo šefa tima Latvalu i Ogiera i oni su se ispričali policiji i hrvatskoj javnosti, jer to nije bilo prikladno.
- Prošle godine je na utrci bio tadašnji predsjednik FIA-e Jean Todt, a sigurno će i ove godine doći niz uglednika. Koga ste sve pozvali?
-U ovom trenutku ću samo reći da dolazi potpredsjednica FIA-e Anna Nordkvist iz Švedske, a pozvao sam i dosta svojih prijatelja iz tog svijeta autosporta i svjetskog biznisa. Evo još jedne ekskluzivne informacije, dolazi jedan moj prijatelj s ljestvice Forbes 150. Naravno to se može dan prije promijeniti, ali za sada su te najave, tu je i još nekako poznatih imena i iznenađenja. Imat ćemo jako dobar program. Osobno je to puno mog angažmana oko WRC-a, naravno da pomognemo kao Hrvatski auto i karting savez organizatorima, ali mi se pokušavamo fokusirati baš na Međunarodnu automobilističku federaciju FIA-u, znači da ugostimo sve te ljude koje smo prošle godine ugostili. Prošle godine bila su angažirana dva helikoptera s kojima smo uski krug tih najviših dužnosnika vozili malo po Hrvatskoj, pokazali ljepote Hrvatske. Vlasnici WRC-a bili su oduševljeni, znači tu su bili tri dana sa mnom i napravili smo jedan dobar program, vinarije, lokalni OPG-ovi, startovi brzinaca i to sve po prekrasnom vremenu. Hrvatska iz zraka izgleda još i ljepše, tako da mislim da je to bio je veliki adut i dosta njih se vraća i ove godine. Imamo u FIA-i novog predsjednika, Jean Todt je otišao u mirovinu nakon tri mandata, više se nije mogao kandirati. U prosincu prošle godine izabran je za predsjednika Mohammed bin Sulayem, čuo sam se s njim, postoji opcija da i on nakratko dođe, makar je na drugom kraju svijeta pa ne očekujem, ali može nas iznenaditi. Bit će tu stvarno dosta poznatih imena iz svjetskog biznisa, imamo prijem u najatraktivnijim dijelovima Hrvatske. Recimo varaždinski župan nas prima u dvorcu Trakošćan, onda imamo ručak kod obitelji Kamenski u dvorcu Miljana, gdje ću okupiti malo i vinsku scenu Hrvatske. Pokušat ćemo okupiti milijardere da vidimo postoji li nekakva sinergija i potencijal za neke investicije u hrvatske projekte. Ja sam prvenstvo iz biznisa, ne iz sporta, pa nas onda pokušavam tu stvarno malo više promovirati, pa da neki novac ostane u Hrvatskoj.
- Malo nam pojasnite odnos FIA-e i WRC-a, o čemu se radi?
-Da, to je dosta kompleksno. Znači, Međunarodna automobilska federacija je FIA, Hrvatski auto i karting savez član je FIA-e, ona je nadležna za kompletan autosport u svijetu osim NASCAR-a. Znači FIA je vlasnik brendova WRC i Formula 1 i niza drugih serija. FIA potpisuje dugogodišnje ugovore s promotorima kojima daje da upravljaju tim sportovima. Tako je prije pet godina potpisan ugovor s Liberty Media za Formulu 1 i tako je potpisan ugovor s Red Bull Media House-om za WRC. Red Bull Media House je u biti otvorio kompaniju koja se zove WRC Promotion i ona upravlja tim sportom. Znači, da bi se WRC dogodio, kao prvo treba odobrenje FIA-e, FIA je glavna, a onda naravno treba i interes WRC promotora, tako da je to jedan mix i dosta laicima zvuči kompleksno i jest kompleksno, ali to je način na koji se taj sport odvija. FIA je glavna i mi se prvenstvo baziramo na FIA-i, to je naš princip. Mi smo članica FIA-e, jedna od 140 članica i mislim da dolazak potpredsjednice FIA-e i još niz drugih važnih dužnosnika ipak pokazuje koliko je Hrvatska Međunarodnoj automobilističkoj federaciji važna.
- Ove godine službeno će moći publika na utrku, koliko će biti fan zona i gdje će sve gledatelji moći biti uz stazu?
-Bit će šest fan zona i bit će WRC Village u servisnom parku na Zagrebačkom velesajmu. Karte se dobro prodaju, tako da još jednom pozivam sve da pogledaju malo stranicu ulaznice.hr i da kupe svoje karte. Bit će ograničen broj mjesta, ipak ne možemo smjestiti sve te ljude koji bi htjeli. WRC ljepota relija je ta što ljudi koji si ne mogu priuštiti ulaznicu ili žele biti sami, imaju 300 kilometara staze i svatko može naći kut za sebe i svatko može doći blizu stazi. Naravno, pozivamo sve da da ne ugrožavaju niti svoju sigurnost niti sigurnost drugih, to je jako važno napomenuti, jer auto sport je jako opasan sport, imamo česte nezgode, smrtne slučajeve i stradavanja. Ja zaista ne bi htio da u mom mandatu netko strada i zato pozivam na oprez. Imamo prekrasnih mjesta koja su i teže dostupna, imali smo i fanove koji su doslovce danima kampirali da imaju osiguranu svoju poziciju. Tako da svatko tko želi moći će vidjeti WRC.
- Jedna fan zona bit će i u Karlovačkoj županiji, gdje će biti i koliko će se ljudi moći ondje okupiti?
-Da, to će možda biti i najatraktivnija fan zona, to je fan zona u Novigradu na Dobri gdje će se moći okupiti više od deset tisuća ljudi. Tamo je prekrasan dvorac, nažalost dogodio se taj nesretni požar, baš u tim nekim stvarima nas prate pehovi. Trakošćan, jedan od najljepših dvoraca na svijetu, a taman se u ovom razdoblju jezero prazni i nema vode! U dvorcu u Novigradu na Dobri izgorjele su one dvije kule. To će se sve riješiti, bitno je da bude lijepo vrijeme da se ljudi dobro zabave i da Hrvatsku prezentiramo u najboljem svjetlu.
- Mislim da smo svi presretni što je jedan takav sportski događaj došao u Hrvatsku i u našu županiju. Rekli ste da je suradnja s Karlovačkom županijom fantastična, kakva su iskustva?
-Ponavljam, Martina Furdek Hajdin odlična je županica, rijetko vidiš ljude s toliko entuzijazma, ali i stručnosti. Pripremamo još neke veće projekte o kojima će biti riječi kasnije tijekom ove godine, mislim ćete se svi iznenaditi što mi spremamo ovdje. To još neću moći sada reći, ali bez te potpore Karlovačke županije, gradova i jedinica lokalne samouprave mi ne bismo bili ovdje, ne bismo radili sportske evente. Jednostavno, tu postoje hitne službe, postoje vatrogasci, policija, sve to je jako bitan dio autosporta, ključna je potpora Karlovačke županije.
- Postoji li mogućnost da zaljubljenici u WRC kada dođu na odmor u Hrvatsku voze po stazama na kojima se vozi utrka?
-To su ceste koje su otvorene za javnost i naravno da ima mnogo ljudi koji bi nakon WRC-a htjeli proći tu rutu, ali tu isto pozivam sve da poštuju prometna pravila, to je jako važno. Jedno je kada je cesta zatvorena, kada je osigurana za vrijeme nekog sportskog događaja, a drugo kada je otvorena za promet. Bilo je tu naravno različitih pokušaja, ne potičemo na brzu vožnju na takvim otvorenim dionicama, ali uvijek se može organizirati u suradnji s policijom, županijom, gradom, nekakav test, zatvori se ta dionica i onda se odradi testna vožnja. Naravno, imamo naš jedan jedini Automotodrom Grobnik, tamo se može doći probati stazu i u kontroliranim uvjetima baviti se sportom. U svakom slučaju, i to je jedna nadogradnja ovog projekta, a vjerujem da će se ova priča razvijati još u jako mnogo različitih pravaca jer je veliki potencijal i nešto oko čega se valja potruditi.