Prvi Karlovački

Intenzivnije ulaganje KA-županije u resor poljoprivrede, za novi program osigurano 1,7 milijuna kuna

Autor: Miloš Milovanović

22.04.2020

Županija

Uz novi program, Županija sufinancira i kredite poljoprivrednika u iznosu od 390 tisuća kuna

Karlovačka županija je, osim što je rebalansom proračuna u vrijeme korona krize napravila velike uštede, pokrenula i neke nove projekte. Jedan od njih je puno intenzivniji rad i ulaganje Županije u resor poljoprivrede. Tako je zamjenica župana Martina Furdek Hajdin na OPG-u Ljiljane Maričić na Jelašima, koja se bavi uzgojem aronije predstavila novi program u poljoprivredi.

Formirali smo jedan tim, a inicijativa je krenula čak iz Stožera CZ  i napravili smo plan rada. To su dvije kratkoročne i dvije dugoročne mjere; s tim da je kratkoročna usmjerena na ovo vrijeme, uvjetovano ponašanjem u korona krizi, a dugoročne mjere su ulaganje koje će se, nadam se, vidjeti kroz izvjesno dugoročnije vrijeme. Za sve to osigurali smo i nova sredstva u proračunu Karlovačke županije u iznosu 1,7 milijuna kuna.  Uz taj iznos, sufinanciramo kredite naših poljoprivrednika u iznosu od 390 tisuća kuna, izjavila je zamjenica župana.

Govoreći o kratkoročnim mjerama kazala je da u vrijeme kada tržnice nisu radile, posebice pred uskrsne blagdane, a urodi i plodovi su počeli nicati; proizvođači nisu imali gdje plasirati proizvode, Županija je zajedno s Gradom Karlovcem formirala web stranicu. Tako su OPG-ovci dobili mogućnost prodaje  svojih proizvoda. Web stranica se kontinuirano posjećuje, hrana se prodaje i s jučerašnjim danom 56 OPG-ovaca se oglašava i prodaje svoje proizvode putem e-tržnice.

Udruga Inovativni projekti zajedno s Hrvatskom zajednicom županija pokrenula je projekt pod nazivom  “OPG-ovi Hrvatske”. Način funkcioniranja ove platforme www.opgovi.hr je vlastito dodavanje podataka od strane OPG-ova s obzirom da se radi o osobnim podacima. U Republici Hrvatskoj registrirano je 162.966 obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava. Cilj je potaknuti OPG-ove na umrežavanje, online komuniciranje i nove oblike promocije i dolaska do kupaca, a platforma  će se nadograđivati i drugim korisnim informacijama.

Druga kratkoročna mjera je baza podataka u kojoj bi bili integrirani i digitalizirani svi podaci te da se može upravljati ponudom i potražnjom. Dakle, da se zna tko su proizvođači, što se proizvodi te gdje i kako se proizvodi. Takvi podaci potrebni su  turističkim djelatnicima, trgovačkim lancima, a jednako tako i prehrambenoj industriji.

Dugoročne mjere vezane su za konkretnija infrastrukturna ulaganja, a radi se o sušarama, hladnjačama, otkupnim centrima i infrasturkturi melioracije. U tom dijelu, po riječima zamjenice župana, Karlovačka županija nije aktivno sudjelovala i projekti su bili skromni i zanemarivi, što u budućnosti neće biti.

Treba pružati edukaciju onima koji rade u poljoprivredi i ono što nedostaje je informacija s jednog mjesta. Tada oni mogu pitati, tražiti savjete, a sada se snalaze sami. Treba im sustav koji će ih voditi i omogućiti da lakše sagledavaju sve prepreke i da plasiraju svoje kvalitetne proizvode, da imaju i standardizaciju proizvodnje i plasman i marketing kako bi mogli što lakše konkurirati, najčešće stranim proizvodima, istaknula je.

Druga dugoročna mjera vezana je uz zemljište. Naime, specifičnost Hrvatske su usitnjena zemljišta, a smisao ove mjere je  njegovo okrupnjavanje. U rješavanju imovinsko pravnih odnosa pomogla bi Karlovačka županija.

Smatramo da nova financijska perspektiva 2021. -2027. nudi puno prilika, poručila je zamjenica župana.

Vlasnica OPG-a Ljiljana Maričić s Jelaša najprije se osvrnula na e-tržnicu za koju kaže da je dosta dobro profunkcionirala. Iznoseći vlastita iskustva gospođa Maričić je kazala.

Prodaja matičnog soka od aronije i sirupa od aronije je nastavljena. Javljali su se obično stariji ljudi koji ne izlaze van i to oni koji redovito koriste matični sok, neki koji žele povećati svoj imunitet, tako da nismo imali prekida u prodaji. Imamo zasađenih 300 stabala aronije; 150 starih i isto toliko mladih nasada. Daljnja sadnja je stala zbog problema sa plasmanom. Prošle godine urod je bio manji zbog suše tako da se aronija prodala. Pretprošle godine urod je bio obilniji i nije se moglo sve prodati pa se moralo krenuti dalje. Ako idete na tržnice u Zagrebu ili Rijeci, imamo velike troškove prijevoza i čak u svemu imamo gubitak.  Problem je prešanje aronije što se radi u Zagrebu, a i to je dodatni trošak. Također nemamo  objedinjenu zakonsku proceduru i jako bi bilo bitno da na jednom mjestu dobijemo te informacije. Naposljetku, za sve nas OPG-ove je bolna točka, sama prodaja i iznalaženje kupaca. Facebook je dosta dobar način da se nešto proda, ali ako primjerice idete u Zagreb i razvozite tako naručenu robu, opet stvarate veliki trošak, rekla je Ljiljana Maričić vlasnica OPG-a s Jelaša. (m.m.)

Foto: i.č.