Vrijedan projekt OŠ Turanj
Daroviti.LAB 2.0 – nastavak projekta razvoja STEM kompetencija darovitih učenika
VIŠE IZ RUBRIKE
Osnovna škola Turanj drugu godinu zaredom provodi projekt namijenjen poticanju i razvoju darovitih učenika kroz aktivnosti iz STEM područja (znanost, tehnologija, inženjerstvo i matematika). Projekt Daroviti.LAB 2.0 nastavak je uspješnog prošlogodišnjeg programa, a aktivnosti se održavaju tijekom drugog polugodišta ove školske godine. Naglasak je na iskustvenom učenju, praktičnom radu i interdisciplinarnom pristupu.
- Projekt uključuje naše nastavnike i stručno osoblje, kao i partnere. Ponovo je tu poznata hrvatska tvrtka CircuitMess našeg inovatora Alberta Gajšaka, kao i Nikola Tesla Experience Centar. Nastavili smo suradnju s udrugom Ka-Matrix, a ove godine pridružila nam se i karlovačka Zajednica tehničke kulture koja je dodatno proširila spektar aktivnosti. Sretni smo što imamo i dodatni angažman volontera, odn. naših roditelja, a posebno se zahvaljujemo g. Ivanu Jankoviću koji nam je zaista puno pomogao, kaže voditeljica projekta, učiteljica Ljiljana Mikšić.
-U prošlogodišnjem izdanju projekta učenici su radili s edukativnim STEM setovima tvrtke CircuitMess, razvijajući osnovna znanja iz elektronike, mehanike i programiranja. Radionice su bile izvrsno prihvaćene i pokazale se vrlo poticajnima za motivaciju i aktivno sudjelovanje učenika, pa su u školi odlučili nastaviti sa sličnim aktivnostima. Poseban naglasak ove je godine stavljen i na osnovne tehničke i obrtničke vještine – rad s pilicama, turpijama, šperpločom, bušenje, lemljenje, projektiranje i sastavljanje modela – čime se povezuje digitalno i analogno učenje s praktičnim radom, ističu u školi.
Projekt je započeo u siječnju, a do sada su provedene radionice 3D olovki i tehničkog crtanja u suradnji sa Zajednicom tehničke kulture Karlovac, na kojima su učenici izrađivali skulpture i arhitektonske modele razvijajući prostornu percepciju i kreativno razmišljanje. Na radionici posvećenoj 3D printerima učenici su prošli cijeli proces 3D modeliranja, od izrade modela na računalu do ispisa i završne obrade vlastitih privjesaka i oznaka. U suradnji s udrugom KA-MATRIX provedena je radionica “Motherboard”, na kojoj su učenici kroz umjetnički pristup recikliranju elektroničkog otpada upoznali principe kružnog gospodarstva, održivosti i odgovornog upravljanja resursima. Posebno zanimljiva bila je radionica „CircuitMess Chatter 2.0“, u sklopu koje su učenici sastavljali vlastite kriptirane komunikacijske uređaje. Ovi su kompleti malo složeniji od onih s kojima su učenici radili prošle godine, pa je valjalo svladati i vještine poput lemljenja i precizne mehanike, naučiti nešto o osnovama elektroničkih sklopova, kriptografiji i informacijskoj sigurnosti.
U rad Darovitog.LAB ove se godine uključila i izvannastavna školska aktivnost pod nazivom “Mladi tehničari”, gdje na raznim radionicama učenici projektiraju, izrađuju i sastavljaju vlastite tehničke modele koristeći šperploču, karton i osnovne elektroničke komponente. Te radionice omogućuju učenicima usvajanje znanja o tehničkom crtanju, korištenju alata, ali i razvijanje logičkog razmišljanja, fine motorike te razumijevanje osnovnih principa mehanike i elektrike. U školi dodaju kako neki od modela i predmeta osmišljenih i izrađenih na ovim radionicama sudjeluju na državnom natjecanju iz Tehničke kulture.
-Jedna od glavnih ideja Darovitog.LABa je poticanje radoznalosti, samostalnog istraživanja i kreativnog mišljenja, te općenito zanimanja za znanost i nove tehnologije - ističe voditeljica – Vodeći se time, prošlog tjedna odveli smo naše učenike na manifestaciju #SciHill 2025, odnosno otvoreni dan Instituta za fiziku, Instituta Ruđer Bošković i Prirodoslovno-matematičkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Ove godine objedinili su dvije popularno-znanstvene priredbe – Dan i noć na PMF-u i nama već poznatu Frizbijadu, koju smo posjetili i prošle godine. Učenici su sudjelovali u raznim eksperimentima, poslušali predavanja i razgovarali sa sadašnjim, ali i budućim znanstvenicima. Prilika je to za vidjeti i čuti stvari koje sigurno neće sresti nigdje drugdje, od raznih modela, naprava, simulacija… Saznali smo tako kako nastaje velebitska bura, od čega se sastoji svjetlost, a upoznali smo i pravog Robo-psa. Djeca su bila oduševljena, pa vjerujemo da je uključivanje ovakvih zbivanja u obrazovni proces pravi put za rad s darovitim učenicima, poručuju iz škole.
Do kraja školske godine ostalo je još nekoliko tjedana, no u OŠ Turanj planiraju još jednu radionicu u suradnji sa Zajednicom tehničke kulture, kao i završetak nekoliko započetih aktivnosti u sklopu 'Mladih tehničara' .
-Daroviti.LAB 2.0 pokazuje kako i u osnovnoškolskom obrazovanju, uz podršku stručnih partnera i posvećenost učitelja, daroviti učenici mogu razvijati inovativnost, samopouzdanje i rješavanje problema kroz konkretne zadatke i suvremene metode rada. Time škola ne samo da odgovara na njihove posebne obrazovne potrebe, nego im otvara i vrata znanja i vještina koje će biti od ključnog značaja za njihove buduće obrazovne i profesionalne puteve, zaključuju u školi.
Projekt Daroviti.LAB 2.0 održava se u partnerstvu sa: CircuitMess doo, Zagreb; Nikola Tesla Experience Center Karlovac; Zajednicom tehničke kulture Karlovac i udrugom Ka-Matrix Karlovac. Projekt ‘Daroviti.LAB 2.0 – Razvijanje STEM vještina darovitih učenika OŠ Turanj’ provodi se uz potporu Ministarstva znanosti i obrazovanja u iznosu od 3.423,80 eura.