Prvi Karlovački

Crni petak – više nije novi ”praznik” za hrvatske šopingholičare!

Autor: Ivica Pilaković

22.11.2021

Mozaik

”Black Friday” ili Crni petak je jedan od najvažnijih dana u američkoj potrošačkoj kulturi orijentiran na shopping ludnicu koja se događa jednom godišnje i svojevrstan je neslužbeni američki praznik, i to još od 1920-tih. ”Slavljenje” konzumerizma kroz ovaj neobični petak proširilo se i na druge zemlje, a već više godina je i Hrvatska na tom popisu zemalja. Nekad su za Crni petak čuli samo medijima izamerikanizirani mladi ljudi pod velikim utjecajem zapadnih trendova koji su bili češće online od drugih; danas pak nema tko nije za njega čuo.

Radi se o prvom petku koji pada nakon Dana zahvalnosti što može biti između 23. i 29. studenog. Ove godine on pada na petak 26.11.2021.

Priča o Crnom petku vodi nas na početak 1960-ih kad je nastao ovaj naziv, a za to je zaslužna policija u Philadelphiji. U tom gradu oduvijek je bio povećan broj posjetitelja tijekom parade Dana zahvalnosti (slavi se svake godine četvrtog četvrtka u studenom), a dijelom i zbog popusta u dućanima ili zbog nogometnih utakmica tih dana. Zbog toga je lokalna policija bila prisiljena raditi prekovremene sate i baviti se zakrčenim grdom i problemima koji bi iz tih gužvi nastali. Fraza ”Crni petak” nastala je zbog negativne konotacije toga dana, iako je crna boja u prodaji imala pozitivno značenje. Naime, u vrijeme bez računala kada su se sve evidencije radile ručno, u računovodstvu je crvena tinta značila gubitak u prodaji, dok je crna značila dobit. Kako su trgovine bilježile velike prodaje nakon Dana zahvalnosti, pogotovo petkom koji je obilježavao početak shopping vikenda, taj petak je je postao i — ostao Crni petak.

Zemlje koje nemaju Dan zahvalnosti ovim petkom obilježavaju početak predblagdanske prosinačke kupovine koja se veže uz sezonu velikih popusta. Iako, složit će se mnogi, to veliko sniženje cijena možda zapravo i svede nekad prenapuhanu visoku cijenu proizvoda na njegovu realnu, jer inače ne bi imalo previše smisla da se prodaje roba ispod veleprodajne cijene po kojoj su je nabavili trgovci, generirajući tako gubitke — pa čak i neovisno o tomu što se radi o velikim prodanim količinama toga dana.

Dolaskom velikih robnih lanaca kod nas je  Crni petak postao popularan zadnjih deset godina, a takozvani Fast Fashion koncept proizvodnje koji podrazumijeva da se dućani (pogotovo odjeće i elektronike) potkraj godine moraju riješiti ”starih” proizvoda, dao je na važnosti ovom američkom najpoznatijem petku.

Za Crni petak popusti mogu ići čak i do 70-80%, za što su mnogi kupci spremni čekati u dugačkim redovima i prije nego što se dućani još otvore. Dobro poznata ”stampeda” koja su katkada odnijela živote ili prouzročila tjelesne ozljede naguranim kupcima, ove godine će sigurno izostati zbog pandemije, baš kao i lani. Sve se preselilo online, pa umjesto stampeda uživo sad možemo očekivati padanje sustava za online kupnju i plaćanje koji osiguravaju web shopping prodaju. S obzirom da smo usred četvrtog vala pandemije, bez obzira što većina kupaca i dalje voli uživo vidjeti robu koju kupuje, ponekad i da bi se uvjerili radi li se o kakvoj prijevari s obzirom na nevjerojatne popuste, savjetujemo što više izbjegavati gužve. Bolje ne riskirati Covid-19 radi novog mobitela ili para tenisica, jel’ tako? Ako već morate, kupujte mudro i kupujte online!