Uspješni karlovački inovatori: od proizvodnje eko tenisica, pametnih igračaka Batmobile, satova u obliku karlovačke Zvijezde, kargo pumpe… 

Četiri karlovačka izumiteljska asa

VIŠE IZ RUBRIKE

    Brojni karlovački inovatori godinama osvajaju prestižne nagrade na domaćim i međunarodnim izložbama inovacija. Na nedavnom predavanju o inovacijama u Karlovcu svoje inovacije predstavili su poznati karlovački inovatori Albert Gajšak, Domagoj Boljar, Marko Marković i Ivica Mikšić.

    Gajšak: „Želim da „CircuitMess“ postane neki najveći brand za STEM igračke na svijetu“

    Albert Gajšak, svjetski poznati 23-godišnji vlasnik i direktor tvrtke “CircuitMess“, prije četiri i pol godine pokrenuo je svoj startup. Tada još nije mogao ni sanjati da će danas imati  tvrtku s 23 zaposlena i prihodom od oko milijun eura, a proizvodnja se odvija u velikom prostoru u Zagrebu u Lučkom.

    -Bavimo se dizajniranjem elektroničkih igračaka koje dolaze nesastavljene, kao neki legići koje djeca trebaju sastaviti, naučiti nešto o elektronici, o tome kako funkcionira elektronički uređaj i onda u konačnici dobiju uređaj koji funkcionira, koji se može spojiti na računalo i može se programirati. Poanta svakog našeg uređaja je da on ima svoju određenu temu koja je vezana uz neki komad visokonapredne tehnologije koja će biti važna za budućnost. Npr. vezano uz ovaj zadnji proizvod, pametnu igračku Batmobile koju smo napravili u suradnji s holivudskim Warner Brosom, poanta tog uređaja nije samo da je to još jedan autić na daljinski nego da on ima u sebi kameru, jedan dvojezgreni procesor, hrpu neke druge elektronike i da to zapravo bude set koji će poučavati djecu i mlade o autonomnim vozilima, istaknuo je Gajšak.

    Naglasio je kako su jedina tvrtka u cijeloj regiji koja je dobila globalnu licencu od Warner Brosa za proizvod.

    -Nama je to velika stvar jer imamo mogućnost raditi s jednom od najvećih tvrtki na svijetu, a budući da naši proizvodi idu po cijelom svijetu to je nešto što nam otvara jako puno novih vrata, ističe.

    Napominje i kako u njihovoj tvrtki stalno rade nešto novo i da im je zapravo problem što imaju više ideja nego što imaju mogućnosti sprovesti ih, odnosno kapaciteta za napraviti proizvod i pustiti ga na tržište čime ta ideja tek dobiva svoju vrijednost.

    Što se tiče budućih planova, otkrio je kako želi da „CircuitMess“ postane  najveći brand za STEM igračke na svijetu.

    Također, naglašava kako želi napraviti veliku promjenu u načinu na koji se poučavaju djeca.

    -Kad sam ja išao u školu izrazito sam se dosađivao zbog toga što sam samo čitao neke stvari iz knjige i memorizirao ih i onda to recitirao profesorima, nisam ništa radio rukama i želim to promijeniti ne samo u Hrvatskoj, nego i u čitavom svijetu. Želim podignuti svijest da je bitno da kako se mijenja svijet i tehnologija, da se tako treba mijenjati i edukacija i način na koji se odnosimo prema djeci, poručio je Gajšak.

    Boljar: “Sljedeće godine planiramo ovaj projekt udeseterostručiti“

    Ekološke tenisice braće Domagoja i Hrvoja Boljara na tržištu su već dvije godine i prodaju se putem interneta.

    -Hrvoje i ja smo još 2015. godine dok smo radili u očevoj tvornici, odnosno tada već i našoj tvornici, radili na razvoju i proizvodnji luksuzne obuće za europske modne brandove i vidjeli smo tu industriju iznutra. Vidjeli smo kako funkcionira proizvodnja kože, kako funkcionira proizvodnja ostalih komponenti, kako izgleda proizvodnja obuće i cijeli taj sustav zbrinjavanja otpada koji je zapravo toksičan i jako loš za okoliš. Hrvoje je u jednom trenutku doživio „prosvjetljenje“ i rekao kako želi pronaći rješenje problema i počeo je mukotrpan proces koji je trajao punih šest godina do ovog trenutka da sve komponente u obući koja je uglavnom izrađena od materijala koji je imao negativan ekološki utjecaj, zamijenimo materijalima koji su prirodni i koji su u skladu s prirodom. To je bila motivacija da promijenimo tu industriju iznutra, naglasio je Domagoj, inače izvršni direktor i suosnivač brenda MIRET. Rođen je 1984. godine u Karlovcu i stručnjak je za poslovanje sa obućom s diplomom iz poduzetništva.

    Rekao je kako je njihov put obilježen usponima i padovima kroz dugi niz godina.

    -Međutim, tu smo ispekli zanat, neki veteranski status, puno znanja o poduzetništvu i muka koje to nosi, a s druge strane ipak moramo priznati da u Hrvatskoj poslovanje postaje sve jednostavnije i sve lakše, da je potpora za ovakve projekte sve veća i od strane javnosti i kupaca, ali i od strane svih potpornih institucija. I mogućnosti financiranja su sve šire tako da osjećamo ne samo da nam je proizvod pogodio vrijeme i da je vrijeme za njega sazrjelo, nego smo sazreli i kao društvo u cjelini.

    Već sada više od 70 posto naših proizvoda prodajemo izvan Hrvatske. Uglavnom ciljamo Europu; još u ovom trenutku i ne postoji europska zemlja u kojoj nismo prodali svoje tenisice, a i tendencija je da sve više prodajemo prema van. Ono što planiramo sljedeće godine je ovaj projekt udeseterostručiti. Izaći iz neke faze potvrde tržišnog interesa u to da stvarno postanemo ozbiljna firma.

    Na upit koliko su do sada uspjeli prodati tenisica rekao je kako čak nije stvar koliko su uspjeli prodati, nego koliko su uspjeli proizvesti.

    -Mi zapravo sve što proizvedemo prodamo. Nama je zapravo najveći problem kako doći do radnog kapitala da zadovoljimo interes. Tako u ovom trenutku mislim da se ukupno radi o tri do četiri tisuća pari tenisica od kada smo krenuli, međutim to je brojka koja zapravo zavarava, mi tražimo načine kako povećati proizvodnju da zadovoljimo potražnju, ističe.

    Dodaje kako kompletno sve sirovine nabavljaju iz devet zemalja Europske unije od njihovih 14 partnera, tako da ni u ovoj pandemiji nemaju problema s nabavom sirovina. Za sada imaju osam zaposlenih, a proizvodnja se obavlja u tvornicama u Koprivnici i Virovitici.

    Što se tiče cijene tenisica rekao je kako u nekoj europskoj razini ne spadaju u luksuz, ali u Hrvatskoj sigurno još uvijek da.

    -Materijali koji se koriste u ekološkoj proizvodnji imaju takozvanu zelenu premiju i to je još uvijek vrlo rana faza ovih tehnologija i materijala da bi mogla biti masovno pristupačna, poručio je Boljar.

    Mikšić: „Cargo pumpa je ponudila najbolje rješenje u pogledu dimenzija, opreme, efikasnosti i servisa“

    Vlasnik Tvornice turbina Karlovac i dugogodišnji poznati karlovački inovator Ivica Mikšić za inovaciju Cargo pumpe za pretovar nafte iz tankera bio je nagrađen 2003. godine. Inovacija se temelji na znatno smanjenim dimenzijama pumpe i mogućnosti njezina brzog servisiranja.

    -To je pumpa koja iskrcava naftu iz tankera na obalu u spremnike i rezervoare za daljnji transport i preradu. Postojale su pumpe ali drukčijih tehničkih rješenja, one koje su imale veće dimenzije, mnogo teže održavanje i servis, raskapanje cjevovoda, ulaznog i izlaznog. Projekt koji se nudio u ono doba zahtijevao je u tenderu da se ponude najbolja rješenja u pogledu dimenzija, opreme, efikasnosti i servisa, istaknuo je.

    Inovacija je, kako kaže, osmišljena 2002. godine dok su se natjecali na međunarodnom natječaju za gradnju brodova u brodogradilištu Split.

    -I onda da bismo bili konkurentni tražili smo najbolja rješenja i našli smo ih, i naše rješenje je od kupca prihvaćeno. Koriste ga brodovi na kojima su instalirane naše pumpe, ali ne samo te pumpe. Te pumpe su prodale ne samo sebe nego i dodatnu novu opremu, znači parne turbine koje njih pogone, vakuum  kondenzator, pumpe balasta, cjevovod, automatiku i regulaciju, uređaje za preradu otpadnih brodskih voda, hidroforna postrojenja za pripremu sanitarne  vode na brodu, kompletne pumpe strojarnice, istaknuo je između ostalog Mikšić. Ta inovacija podigla nam je znatno ugled kod izbirljivih evropskih kupaca brodova.

    Mikšić je rođen 1942. godine u Karlovcu, a otkrio nam je kako su mu hobiji  knjige, razglednice putem Postcrossinga i streljaštvo.

    Marković: „Inovativni Karlovački sat na tržištu od iduće godine“

    Naš sugrađanin Marko Marković veliki je ljubitelj satova i hobi su mu njihovo sakupljanje i izrada, a kao pravi lokalpatriot, koristeći inovativnost, znanje i umijeće, izradio je sat u obliku karlovačke Zvijezde.

    Kućište u obliku Zvijezde izrađeno je strojnom obradom i ručno polirano, a može biti još i pjeskareno ili obrađeno plastičnom sačmom.

    Brojčanik sata je stilizacija tlocrta gradske jezgre iz oko 1756. godine, laserski rezan i graviran, ručno poliran i presvučen rodijem, rutenijem ili zlatom, dok je mehanizam mehanički, automatik.

    -Izrađeno je oko 50-ak komada (više prototipova i nakon toga nulta serija) kako bi se obavila ispitivanja sata, ali i alata za izradu tih satova, naglasio je Marković.

    Dodao je kako se dijelovi sata, kućište, poklopac, brojčanik, kartica (garancija, certifikat), površinska obrada, kutija izrađuju, sastavljaju i testiraju u RH, odnosno veći dio u Karlovcu.

    -U ovom trenutku satove se još ne može nigdje nabaviti jer je u tijeku priprema za proizvodnju, ali ideja je da sljedeće godine zaživi i proizvodnja i prodaja, naglašava dodavši kako zainteresiranih kupaca već ima.

    Napominje i kako su obavili sva testiranja, a prototip je bio izložen prije dvije godine na IKA-i i na ARCA-i u Zagrebu. Nakon toga su radili na testiranju na nultim serijama i to je faza koja je pred proizvodnju.

    -To nije klasična inovacija gdje se radi o unaprjeđenju nekakvog dijela, ovdje se radi o industrijskom dizajnu. Taj sat je zaštićen nakon što je napravljen  prototip u kategoriji zaštite industrijskog dizajna, poručuje Marković.

    Marković je rođen 1972. godine u Karlovcu i diplomirani je inženjer građevinarstva, sudski vještak i procjenitelj zaposlen u vlastitoj tvrtki 2M PRO d.o.o.