Razgovor: Goran Vujisić, zamjenik direktora utrke WRC "Croatia Rally" i član Organizacijskog odbora

"Bit će to velika promocija Hrvatske, a naravno i Karlovačke županije"

VIŠE IZ RUBRIKE

    Ljubitelji moto sporta sanjali su dolazak utrke Svjetskog prvenstva u rally-u u Hrvatskoj i dosanjali su svoj san. Godinama su trajali pregovori, lobiranje je bilo konstantno i sve se to isplatilo, najveća utrka u hrvatskoj povijesti bit će održana u našoj zemlji od 22. do 25. travnja. Baza utrke, logistika i start bit će u Zagrebu, a vozit će se po cestama Karlovačke, Zagrebačke i Krapinsko-zagorske županije. 22. travnja vozit će se probne vožnje. Nakon što utrka bude otvorena 22. travnja, 23. travnja vozit će se na području Samoborskog gorja, zatim će brzinski ispiti biti na širem karlovačkom području. U subotu 24. travnja vozit će se brzinski ispiti na području Samoborskog gorja i Karlovačke županije, a u nedjelju, 25. travnja brzinci će biti na području Hrvatskog zagorja i Medvednice. "Croatia Rally" treća je od dvanaest ovogodišnjih utrka za Svetsko prvenstvo, do sada su održani Rally Monte Carlo i Arctic Rally Finland. U vodstvu je Finac Kalle Rovanpera, drugi je Thierry Neuville iz Belgije i treći Francuz Sebastien Ogier. O ovom velikom sportskom događaju razgovarali smo sa zamjenikom direktora utrke i članom Organizacijskog odbora Goranom Vujisićem

    Je li sve spremno za utrku?

    -Sve je u stvari spremno, još se finiširaju te neke završne sitnice. Sportski dio je u svakom slučaju spreman. Prošli tjedan bio je kod nas glavni koordinator FIA-e za WRC Andrew Wheatley, koji je došao provjeriti je li sve u redu. Tu su bili i promotori Steve Turvey, Juha Lehtonen i Tadeja Hanžeković, koji su ispred promotora gledali gdje će i što će snimati. Oni su bili izuzetno zadovoljni stazom te konceptom i izgledom, kako će sam rally izgledati. Naravno, ono što je rijetkost u svijetu, mi imamo servisni park u Zagrebu, u glavnom gradu. Bili su zadovoljni što su vidjeli sve ljepote ove zemlje i priznali su da je krajolik jako lijep.  

    Ovo je zaista veliki sportski događaj, kolika je ustvari njegova važnost?

    -Ne bi to nazvao samo sportskim događajem, to je više od sporta. U svakom slučaju, 2019. godine bilo je u Portugalu 960 tisuća ljudi, tada je još sve bilo normalno, nije bilo Covida-19. U Finskoj je 2019 godine bilo najmanje gledatelja, 219 tisuća. Moramo priznati da je Hrvatska malo dalje od Finske, što se tiče standarda, a bliže Portugalu. Neka kod nas dođe gledatelja, negdje između te dvije utrke, recimo oko 500 tisuća ljudi. Naravno, trenutno ne izgleda da će to biti moguće, ali moramo razmišljati o budućnosti, ako utrka ostane kod nas, a trebali bi ostati. Prema nekim saznanjima, koja ja imam, utrka bi trebala ostati kod nas. To je zapravo turistički jako veliki zamašnjak, ne samo za ovaj dio Hrvatske, nego općenito je to veliki plus za cijelu državu, jer je u tom trenutku Hrvatska vidljiva na karti. Gledanost je ogromna, 860 milijuna ljudi gledalo je 2019. godine WRC, a to znači da je utrke gledala jedna osmina svjetske populacije. To je jako dobra reklama za ovu zemlju.  

    Vozit će se i na području Karlovačke županije. Je li to zbog blizine Zagreba ili zbog atraktivnosti lokalnih cesta?

    -Jednim dijelom je zbog blizine Zagreba, a drugim dijelom je zbog izazovnosti tih cesta. Dakle, tu moram svakako pohvaliti predsjednika Organizacijskog odbora Danijela Šaškina, koji je zapravo s nama proveo dosta vremena na toj trasi. Šaškin je vozio rally i kao aktivan vozač pobijedio je na nekoliko utrka u Hrvatskoj i inozemstvu, a i završio je Dakar Rally. Ako uzmete Danijela Šaškina i nas ostale, koji smo tehnički realizator cijele ove priče Auto klub Delta sport, dobijete jednu spregu vozača i organizatora, a dobili smo prošle godine zlatnu plaketu za organizaciju rally-a u Hrvatskoj. Kada se to dvoje stavi na kup, dođemo do ove situacije. Mislim da su Andrew Whitley i cijela FIA zadovoljni sa stazama, jednako tako, samim time i mi. Vodilo se računa o pristupu tim stazama, tako da publika, ako će to biti dozvoljeno, dođe u što većem broju.

    Vozit će se i po Karlovačkoj županiji, jedna od lokacija je i Pećurkovo Brdo. Kakva je ta staza?

    -Na Pećurkovu Brdu vozit će se u petak dva brzinska ispita, vozi se po krugovima. U petak se voze četiri brzinca, redom Plešivica, Kostanjevec, Jaškovo, pa Pećurkovo Brdo i onda opet isti taj krug. Pećurkovo Brdo je stvarno brzinac po guštu svih, što bi se reklo, ima poziciju za publiku, ima jako puno pristupnih cesta za doći gledati. Malo ćemo remetiti mir ljudima, morat ćemo zatvoriti tu cestu taj dan, ali imajte srca, uživajte taj dan. Ako ste na toj trasi, zbilja ćete dobiti pogled, koji rijetko tko može imati.

    Koji su uvjeti da bi se na nekoj lokaciji vozio rally?

    -Puno je aspekata za dobiti brzinski ispit. Jedan od aspekata je taj da vam na startu treba širina, nekakav parking gdje možete smjestiti te hitne službe, jer sigurnost je prije svega. Mi moramo imati rescue car, hitnu pomoć, vatrogasce, šlep i tako na nekoliko punktova tijekom brzinca, moramo imati mjesto gdje možemo sve to postaviti. Nakon toga, izazovnost ceste je isto tako bitna stvar. Jako je važno da cesta ima dosta prijevoja, po meni osobiti, da je cesta zavojita, znači da nema ravnih "šnita", što bi se reklo cigla na gas i idi, dobro je. Poanta priče je puno prijevoja i zavoja, kombinacija širokog i uskog te različiti tipova asfalta. Mi imamo na "Croatia Rally-u" dvadeset tipova različitih asfalta, tih nekakvih promjena asfalta, tko pogodi gume, pričat će, jer je jako teško pogoditi gume za taj krug. To je ono što utrku čini teškom za sve i to je ono što utrku čini jako izazovnom. Naravno, to čini i izazove nama u organizaciji, ali od 2013. godine sanjamo ovo i evo dosanjali smo.   

    Što se sve moralo učiniti da Hrvatska dobije ovu utrku, je li bilo lobiranja?

    -Naravno da je, tu je uvelike pomogao koordinator sportskog dijela WRC-a Zrinko Gregurek, isto tako i predsjednik Hrvatskog auto i karting saveza Davorin Štetner. No, bez čovjeka sa ludom željom i voljom, to je čovjek koji probija zidove, to je Danijel Šaškin, bez njega ne bi išlo. On je s Marinom Frčkom odradio veliki posao. Bez njih dvojice ništa. Šaškin sedam godina gradi ovu ekipu. Ovaj tim uzima sve najbolje što je mogao naći, da bi došao do ovdje. On ne staje na tome, on je jednostavno tip, koji će reći što treba učiniti. Ja sam nekim dijelom jednostavno zadužen za ljudstvo, kako će biti na brzincima. On je meni osobno govorio, Gorane, hoću imati i Talijane, Slovence, Mađare, Bosance, Srbe, hoću skupiti najbolje iz ove regije da rade na utrci. Takva čelična volja koju taj čovjek ima jednostavno je neviđena do sada.   

    Neke utrke su stalne u Svjetskom prvenstvu, kakve su šanse da i naša utrka ostane u programu?

    -Ja osobno mislim da je prvi put uvijek najteže, prvi put probijate led. Prvi put je situacija gdje ne znamo niti mi točno sve što će oni tražiti. Neki kažu, pa išli ste na utrke, vidjeli ste kako to izgleda, da bio sam na utrkama, ali nisam gledao šest mjeseci kako netko radi na utrci. Mi ovo radimo od 1. listopada 2020. godine. Zakoni su od države do države drugačiji, nama treba dozvola za otvaranje i zatvaranje cesta, pa trebamo imati ovo i ono, pa trebate hitnu pomoć, pa sve ostalo. U tome moram izuzetno pohvaliti Karlovačku županiju, jako rijetko sam imao tako dobru suradnju s nekom županijom, sa službama, hitnom pomoći, vatrogascima i ostalima, kao da su skočili u trenutku kada ih se tražilo. Imao sam fantastičan razgovor s njima. Bilo je jako dobro sa Zagrebačkom županijom, sa Krapinsko-zagrebačkom me to tek čeka. Ali to je ono što nam treba, moramo to zajednički odraditi, bez homogenosti teško je nešto napraviti. Ne tiče se to samo nas kao organizatora, nego svih nas u smislu države, državnih službi i svega toga. Ako svi daju svoj maksimum, ja sam uvjeren da utrka ostaje u Hrvatskoj.       

    Hoće li svi najbolji svjetski vozači doći u Hrvatsku?

    -Da, svi najbolji vozači dolaze. Prijave su stigle od svih team-ova. Prijavili su se Toyota Gazoo Racing Team, Hyundai Racing team, M Sport i svi ostali. Svi najbolji svjetski rally vozači nastupit će na našoj utrci.

    Hoće li doći i neki bivši vozači, koji su legende ovog sporta?

    -Za Petera Solberga sam siguran da će doći, ali neće voziti, jer mu sin vozi. On će sigurno biti ovdje. Sebastien Ogier će doći, on još uvijek vozi i ganja rekord Sebastiena Loeba, ne fali mu još puno, trebaju mu još dvije, tri godine. Sebastien Loeb vjerojatno će se pojaviti, ali kao gledatelj ili tako nešto. Jako je velika rupa između dvije utrke i to je prednost za Hrvatsku. To govori koliko je to veliki projekt na globalnoj razini i nekakav PR koji Hrvatska ima. Dva mjeseca je rupa između finskog rally-a i "Croatia Rally-a" i naravno pokušali su timovi saznati sve što mogu o stazi. Momčadi će doći na testiranje krajem ožujka i zatvarat će se neke ceste za njih, ali ne smijemo objaviti gdje, jer je strogo zabranjeno.

    Hoće li moći vidjeti staze na kojima će se voziti?

    -Te rally staze na kojima će se voziti, nemaju pravo vidjeti, to mogu vidjeti na video snimkama, ali imaju pravo dva dana popisivati, proći po stazi dva put, popisati sve kako spada i zatim voziti. Ono što će oni doći testirati su ceste koje su slične onima na kojima će se voziti utrka. Moći će testirati te slične ceste, kako bi podesili svoj automobil najbliže što mogu za brzinske ispite. Rally će biti od 22. do 25. travnja, a 22. travnja bit će taj probni testni brzinac, da se auto podesi do kraja.

    Koliko će ova utrka značiti za promociju Hrvatske?

    -Neke se stvari ne mogu kupiti novcem. U svakom slučaju ono što mi imamo kao država, po mom skromnom mišljenju, ne koristimo dovoljno. Cijeli potencijal su ljepote koje imamo i to treba pokazati prema van. Budžet koji čovjek treba imati da bi se lijepo proveo u Hrvatskoj nije veliki budžet i to je super. To mi moramo promovirati. Kao što sam rekao, 860 milijuna ljudi gledalo je WRC 2019. godine putem malih ekrana. Vjerujem, da ih je još više gledalo 2020. godine, ali još nisu stigle statistike od WRC-a. Gotovo sam siguran da je to oko milijardu ljudi. Da dobijemo svakog stotog, to je već puno. Ovo što će publika doći je izuzetno bitno, jer je usmena predaja najbolja reklama. Kada dođete i vidite ljepote Karlovačke županije, koja ima te famozne četiri rijeke, sigurno ćete htjeti doći ponovo. Naravno, ljudi moraju negdje prespavati, nešto pojesti, onda je na lokalnima da naprave sve da bi se ti ljudi vratili. Mnogi ljudi će htjeti doći i provozati se po stazi na kojoj se vozio rally za Svjetsko prvenstvo. Nadam se da će u Karlovcu biti i rally za državno prvenstvo, ali o tome drugom prilikom.

    Gdje je naš rally u usporedbi s drugim utrkama?

    -O tome smo pričali s promotorima za vrijeme njihovog boravka u Hrvatskoj. Mene je zanimalo, kada bi nas trebalo smjestiti, gdje smo. Ono što je meni super, što su nam rekli, da smo između Korzike i Španjolske, po tipu cesta i svemu drugom. Nije da mi sada odmičemo lijevo ili desno, da smo preteški ili prelagani. Oni su nas doslovce pozicionirali kao asfaltni rally između Korzike i Španjolske, to je otprilike takva cesta, koja savršeno odgovara. Rekli su nam da imamo jedan veliki plus, to je što je centar u Zagrebu. Korzika je jedno malo mjesto, a u Španjolskoj je servis centar u Lloret de Maru, ali to je malo mjesto u usporedbi s Barcelonom. Kod nas je centar u Zagrebu, a svi ostali gradovi u kojima se nešto odvija, Karlovac, Samobor i drugi, to su ipak gradovi, ne nešto sitno i na samoj etapi se ima što vidjeti.

    Zbog pandemije, kakva će biti situacija s publikom?

    -Nama će biti ključna dva tjedna prije rally-a. To će biti važan dio, nikoga se ne može otjerati, ali si ne smijemo dozvoliti situaciju da oko staze bude 500 tisuća ljudi, a epidemiolozi nam kažu da se ne smije. Ako se ne smije, onda se ne smije, ali ja se iskreno nadam da će publika moći biti na utrci. I taj posljednji trenutak će ljudi iskoristiti i doći uz stazu, pa i oni iz inozemstva, ako ćemo biti otvoreni za to. Unatoč PCR testu, što će ljudi morati imati za ulazak u Hrvatsku, oni će doći.

    Jesu li po vama ljudi svjesni kakav je događaj Hrvatska dobila?

    -Ja mislim da još uvijek ne, da vam budem iskren. Jednim dijelom mislim da nismo niti mi, koji organiziramo utrku, svjesni što to točno znači. Svi kažu da je to veliki događaj, ali ne samo sa strane sporta, nego općenito. Takva količina ljudi koja bi trebala biti na tom događaju, do sada je u Hrvatskoj neviđena. To se može usporediti s dočekom Vatrenih 2018. godine. Sada to imate na jednom kupu i to četiri dana. To su ljudi koji su došli trošiti novac, jer su došli uživati u auto utrkama. Ne kaže se bez veze da je auto sport skup sport, auto sport je skup sport za natjecatelje, ali auto sport je skup i za publiku.

    Gdje će biti smještaj za sve one koji će doći na utrku?

    -Smještaj će biti u Zagrebu i okolici, Karlovcu, Jastrebarskom, Samoboru i cijelom ovom dijelu Hrvatske. Sigurno će ljudi rezervirati hotele, privatne smještaje i kuće za iznajmljivanje. Mislim da bi od toga trebali svi profitirati, jer ako dođete gledati utrku u petak i subotu spavat ćete radije u Karlovcu, nego da idete svaki dan u Zagreb.

    Koliko će posada nastupiti na utrci?

    -Limitirani smo s osamdeset posada posebnim pravilnikom i sigurno će ih osamdeset biti na startu. Postoji ona nepopularna metoda da ćemo sigurno neke morati odbiti, jer će ih biti više od 80. Morat ćemo organizirati neku lutriju, izvlačenje, ali drugog načina nema. Naravno sve hrvatske posade i posade iz okolnih zemalja, koje su se prijavile, bit će sigurno prihvaćene. Nadam se da neće biti 120 prijava, jer onda bi morali odbiti 40 posada.

    Koliko će hrvatskih posada nastupiti na utrci?   

    -Glavni aduti su nam Viliam Prodan i Zoran Raštegorac, nadam se da će se boriti za postolje. Imaju prednost, jer se vozi po njihovim cestama, oni poznaju dobar dio tih cesta, vozili su po njima na nekim drugim utrkama, osim ovih karlovačkih, koje su novo otkriće. Trebalo bi nastupiti šest sedam hrvatskih posada.

    Što još treba odraditi, ima li nešto od čega boli glava?

    -Nema više nečega od čega boli glava. Postoji ta edukacija sa sucima, jer je to oko 800 ljudi, koje imate dnevno na terenu. Trebate svima pojasniti što trebaju raditi, što je njihovo zaduženje. Trebaju se još odraditi sastanci s policijskim upravama, pa završni sastanci sa županijama, s hitnim službama, vatrogascima i ostalima. Puno je posla, ali taj posao je ono što smo sanjali.

    Kakva je situacija s televizijskim prijenosima?

    -HRT nam je tu partner, pa će biti posebne studijske emisije, bit će i nešto uživo prijenosa na HRT-u. Tako da se po tom pitanju ne bi trebali bojati. Bit će dobar dio ove sportske priredbe vidljiv na domaćoj televiziji, a naravno WRC+ bit će dostupan svima na svijetu. Znači, Red Bull Media je zapravo WRC promotor i oni imaju svoje snimatelje i oni na svoj način snimaju i onda oni to distribuiraju ostalim kućama i to prodaju. Naravno da su zarade od reklama ogromne. Te dane cijeli svijet će pratiti ovaj sportski događaj i bit će to velika promocija Hrvatske, a naravno i Karlovačke županije.