Ivana Fočić, direktorica tvrtke Inkasator: Kroz dijalog s potrošačima do kvalitetnije usluge
VIŠE IZ RUBRIKE

O poslovanju tvrtke Inkasator u novonastalim okolnostima, mjerama ublažavanja posljedica pandemije koronavirusa za građane, realiziranim projektima, kao i planovima, razgovarali smo s direktoricom tvrtke Inkasator, Ivanom Fočić.
Kako tvrtka Inkasator funkcionira s obzirom na novonastale okolnosti?
-U ovoj izvanrednoj situaciji obavljamo sve poslove koji su nužni i koji su u okviru djelatnosti koje obavljamo. Zaposleni rade u sjedištu Društva ili kod kuće i međusobno se izmjenjuju. Rad od kuće vrlo dobro funkcionira na način da je posao u nekim situacijama moguće napraviti puno kvalitetnije jer se radnik može posvetiti isključivo određenoj aktivnosti što u normalnim okolnostima nije moguće jer na dnevnoj razini imamo jako puno stranaka.
Bitno je napomenuti da se sve obveze uredno izvršavaju, hitne intervencije na zgradama se obavljaju, svi upiti korisnika se rješavaju, a sa građanima najviše komuniciramo telefonski ili putem e-pošte. Građani koji eventualno moraju doći u naše prostorije poštuju sve mjere prevencije i na tome im zahvaljujemo. Radno vrijeme naše blagajne je uobičajeno, ali na blagajni je samo jedan blagajnik i poštuju se sve mjere prevencije.
Osjeća li se smanjenje naplate računa od strane građana i kolika je sada?
-Građani su uvijek bili odgovorni u podmirenju svojih obaveza pa je tako i dalje. U ovom trenutku nije došlo do značajnijeg smanjenja naplate, ali to očekujemo u narednom razdoblju. U ovim okolnostima više se koristi Internet bankarstvo, a za starije ukućane plaćanje računa obave mlađi ukućani ili netko treći. Posjećenost blagajni je mala i to je dobro jer ne želimo da se ljudi nepotrebno izlažu.
Koje su preporuke građanima vezane uz novonastale okolnosti? Mogu li i dalje fizički dolaziti u tvrtku?
-Sve preporuke kontinuirano objavljujemo na našoj mrežnoj stranici. Ono što je svakako važno istaknuti, a što svi ističu, je da se izbjegava socijalni kontakt maksimalno koliko god je to moguće. Građani svoje reklamacije i upite mogu riješiti telefonom ili e-poštom. Ukoliko rješavanje problema zahtjeva dolazak u poslovne prostorije naši zaposlenici će to napomenuti te ukoliko nije hitno odgoditi dok se situacija ne normalizira. Ako je hitno i mora se riješiti, dolazak je moguć uz poštivanje svih preventivnih mjera.
Prije nešto više od mjesec dana svi smo se našli u novom dobu koje nam je u cijelosti promijenilo način življenja. Obzirom su pristigle prve upute Stožera civilne zaštite odlučili smo obavijestiti sve naše predstavnike i suvlasnike o mjerama opreza. Stoga smo otisnuli oko 600 obavijesti i dostavili ih u sve ulaze. Obavijesti sadrže informacije o mjerama prevencije te savjete o organiziranju života u višestambenim zgradama koji prije svega uključuju solidarnost, organizaciju mlađih za pomoć starijima. Za sve zgrade kontinuirano se nabavlja i distribuira repro materijal za čišćenje i dezinficiranje prostora. Međutim, uz čišćenje i dezinficiranje vrlo je važno redovno provjetravati zajedničke prostorije i ulaze pa i ovim putem apeliram na predstavnike, odnosno mlađe suvlasnike da im ne bude teško tijekom dana prozračiti prostore. Tijekom ove epidemije pogodio nas je i potres, na sreću bez znatnih materijalnih šteta, ali unatoč tome također smo predstavnike informirali o načinu ponašanja za vrijeme potresa i nakon potresa jer smo svjesni da se može ponoviti. Ovih dana primili smo i obavijest Hrvatske udruge za dezinfekciju, dezinsekciju i deratizaciju kojom nas upozoravaju o zlouporabi ove situacije. Naime, neki pravni subjekti koji obavljaju ove djelatnosti lažno uvjeravaju suvlasnike i predstavnike o pretjeranoj potrebi provođenja dezinfekcije radi vlastite zarade, a time dovode u opasnost zdravlje ljudi. Postoje slučajevi, ne u Karlovcu, gdje su ljudi prijavili određeni simptome trovanja. U Karlovcu nema takvih slučajeva, koliko nam je poznato, ali svakako treba imati ovo na umu unatoč tome što naši predstavnici većinu aktivnosti provode uz angažman naših odjela.
Jeste li predvidjeli kakve mjere ublažavanja posljedica za građane?
-Radi sprječavanja širenja zaraze korona virusom, zaštite zdravlja građana i zaposlenika, gradske tvrtke: Inkasator, Vodovod i kanalizacija, Čistoća i Grad Karlovac uvele su dodatne mjere kojima se želi pomoći pravnim i fizičkim osobama koje samostalno obavljaju gospodarsku djelatnosti te fizičkim osobama (potrošačima) u razdoblju epidemije koja je usporila ili obustavila obavljanje djelatnosti odnosno onemogućila potrošače da uredno podmiruju svoje financijske obaveze. Računi koje su potrošači dobili u ožujku, travnju i u svibnju mogu se platiti do 30.06.2020. g. bez obračunate zakonske zatezne kamate. Također, pravne i fizičke osobe koje samostalno obavljaju djelatnost – obrtnici, kojima je obustavljen rad po Odluci o mjerama ograničavanja društvenih okupljanja, rada u trgovini, uslužnih djelatnosti i održavanja sportskih i kulturnih događanja Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske mogu Čistoći d.o.o. podnijeti zahtjev za oslobađanje plaćanja usluge prikupljanja miješanog komunalnog otpada i biorazgradivog komunalnog otpada za vrijeme obustave rada pojedinih djelatnosti. Vodovod i kanalizacija d.o.o. također će temeljem podnesenog zahtjeva osloboditi pravne osobe, čiji se poslovni prostori nalaze u stambenim zgradama gdje se potrošnja vode obračunava putem jednog zajedničkog vodomjera, plaćanja varijabilnog dijela cijene vodnih usluga. Grad Karlovac privremeno obustavlja plaćanje zakupnine za poslovne prostora i to za razdoblje od 01. travnja do 30. lipnja 2020. godine. U skladu sa navedenim za travanj, svibanj i lipanj neće se fakturirati zakupnine za poslovne prostore. U najavi je još mjera usmjerenih prema građanima kako bi zajednički pokušali izaći iz ove situacije.
Ukoliko kriza potraje više mjeseci, kako će se to odraziti na poslovanje tvrtke?
-Teško je predvidjeti trajanje ove krize pa s time i utjecaj na poslovanje Društva. Napravili smo projekcije poslovanja na razini ove kalendarske godine uzimajući u obzir samo nužne troškove poslovanja i očekivani pad prihoda. Uz prekid ili odgodu svih aktivnosti koje u ovom trenutku nisu nužne za obavljanje osnovnih djelatnosti i umanjenje troškova, gdje god je to moguće, vjerujemo da ćemo uspjeti održati stabilnost poslovanja.
Kako je tvrtka poslovala u protekloj godini?
-Prošla godina bila je vrlo dinamična i zaista puna različitih aktivnosti. Analizirali smo radne procese i poboljšavali ih uz uključivanje svih zaposlenika i potrošača. Naglasak bih ipak stavila na energetsku obnovu koja nas je, mogu reći, zaokupila 2019 godine. Početkom godine odaslali smo inicijalni poziv predstavnicima za iskaz interesa o energetskoj obnovi zgrada te smo krenuli sa provođenjem radionica o energetskoj obnovi i mogućnostima sufinanciranja. Tijekom cijele godine provodili smo radionice koje su dale rezultate. Preko 40 zgrada u ovome trenutku je spremno ili u pripremi dokumentacije za Javni poziv za sufinanciranje energetske obnove. Činjenica je da nas je epidemija dovela u neko novo doba poslovanja i uvela nove načina suživota na koje smo se morali i moramo priviknuti. Međutim, vjerujem da će Javni poziv ići kada se situacija normalizira. Ono što je pozitivno je da sva dokumentacija koja je pripremljena neće propasti. Energetski certifikati vrijede 10 godina ili do prve promjene energetskih svojstava, a vrijedi i projektna dokumentacija rađena prema početnim certifikatima. Na svima nama je da budemo strpljivi i da čekamo smirivanje epidemije te da onda uložimo svu energiju u ubrzanje poslovnih procesa i pokretanje aktivnosti koje su privremeno obustavljene. Trenutni najvažniji zadatak svih nas je da čuvamo sebe i sve oko nas. Aktivnosti oko energetske obnove se i dalje provode u dijelu pripreme dokumentacije, a one aktivnosti koju uključuju socijalne kontakte će pričekati do trenutka obustava trenutnih mjera. Osim energetske obnove kontinuirano smo obilazili zgrade i predstavnike, rješavali trenutne probleme, planirali i provodili investicije radove. Obnovljena su pročelja, krovovi, stolarija. Neki suvlasnici odlučili su samostalno financirati radove uz angažman kreditne linije s vrlo povoljnom kamatnom stopom. Organizirali smo i naš tradicionalni Skup predstavnika gdje smo predstavnicima predstavili novu Strategiju energetskog razvoja Republike Hrvatske. Skup predstavnika obilježio je nešto drugačiji koncept, a koji se pokazao vrlo uspješan. Omogućili smo predstavnicima kontakt sa svim akterima komunalnog sustava Grada Karlovca u kojem su mogli postavljati pitanja i odmah dobiti informacije, porazgovarati o svojim problemima i idejama.
Tvrtka Inkasator ima i novu djelatnost. Pojasnite o čemu se radi.
-Inkasator je protekle godine dobio novu djelatnost: Djelatnost elektroničke komunikacijske mreže i s njom povezane opreme. Radi se o djelatnosti upravljanja i održavanja elektroničke komunikacijske infrastrukture koja se sastoji od mreže podzemnih cijevi od pogodnog materijala, kabelskih zdenaca i kabelskih galerija, koji služi za postavljanje i zaštitu elektroničkih komunikacijskih kabela, a upravljanje i održavanje odnosi se na poslove davanja u zakup elektroničke komunikacijske mreže i/ili vodova, davanje pristupa i zajedničkog korištenja kabelske kanalizacije, izdavanje tehničkih uvjeta za provedbu radova polaganja kabela, nadzor nad provedbom tih radova, vođenje evidencije zauzeća cijevi, izradu planova i obavljanje radova preventivnog i korektivnog održavanja. Obzirom na novu djelatnost nužno je bilo reorganizirati ostale poslovne procese i zaposlenike. Naš prvi projekt u ovoj djelatnosti vezan je za izgradnju elektroničke komunikacijske mreže i s njom povezane opreme u poslovnoj zoni Gornje Mekušje. Projekt je u tijeku, a nakon izgradnje očekuju nas ostale aktivnosti u toj djelatnosti. Ovo je za nas novi izazov i za sada smo zadovoljni.
Jesu li u tijeku još kakvi natječaji vezani uz sufinanciranje energetske obnove zgrada?
-U ovome trenutku nema otvorenih javnih poziva niti natječaja za sufinanciranje energetske obnove višestambenih zgrada. Bilo kakav javnih poziv ili natječaj nužno zahtjeva socijalni kontakt kod donošenja odluka suvlasnika, pripreme dokumentacije i kod izvođenja radova te je logično da su te aktivnosti odgođene. Međutim, optimistično gledamo u budućnost. Sve što smo pripremili neće propasti niti nestati i sigurno će biti korišteno u budućem, normaliziranom razdoblju.
Kolikom broju zgrada je tvrtka Inkasator upravitelj i kakvi su daljnji planovi po tom pitanju?
-U ovom trenutku upravljamo sa 641 ulazom u gradu Karlovcu. Tu su još zgrade u Vojniću koje su većinom vlasništvo Republike Hrvatske, zatim zgrade u Vrbovskom, Ozlju, Draganiću i Selcu.
Naš plan za budućnost je zadržati status poželjnog poslovnog partnera i pružatelja usluga, poboljšavati kvalitetu usluga, jačati tim stručnjaka i ostvarivati planirane poslovne rezultate koji će doprinijeti daljnjem razvoju tvrtke. Ciljeve želimo ostvariti u dijalogu s našim potrošačima i poslovnim partnerima.
Ima li kakvih novina vezanih uz rad tvrtke?
-Tvrtka je prije ove situacije imala niz planova koji su usmjereni prema potrošačima. Sve te aktivnosti iziskuju financijska sredstva pa u ovom trenutku za nastavak tih aktivnosti ipak moramo pričekati. U svakodnevnoj komunikaciji sa potrošačima dobili smo niz korisnih informacija i prijedloga koje želimo implementirati u naše poslovanje. (sl)
Foto: Igor Čepurkovski