Europski dan logopedije: Ovogodišnja tema su poremećaji čitanja i pisanja
VIŠE IZ RUBRIKE

Europski dan logopedije obilježava se 6. ožujka. Ove godine tema mu je Poremećaji čitanja i pisanja. Tim povodom razgovarali smo s mr. Dubravkom Prpić, prof. logopedije iz privatne ordinacije LogopediKA.
Zašto je čitanje važno i koji su poremećaji čitanja i pisanja?
-Čitanje je najvažnija vještina suvremenog čovjeka, složena aktivnost koja se sastoji od nekoliko vještina koje se postepeno razvijaju.
Najpoznatije su specifične teškoće čitanja i pisanja - disleksija i disgrafija, a sve su učestalije i nespecifične - početne teškoće usvajanja čitanja i pisanja.
Koliko često se poremećaji javljaju, kada se javljaju i kako ih možemo prepoznati?
-Problemi u čitanju pogađaju oko 25 % učenika osnovne škole, a broj djece s teškoćama u ovladavanju čitanja raste iz godine u godinu. Iako se disleksija dijagnosticira tek u trećem razredu, rani simptomi se mogu prepoznati već u vrtićkom periodu.
Disleksija je skup teškoća koje se očituju u čitanju, pisanju, orijentaciji, razumijevanju teksta, fonološkoj obradi riječi itd. Pojavljuje se diljem svijeta, nije vezana za kulturu i jezik. Nije uvjetovana inteligencijom ni drugim sposobnostima, a nije ni problem ponašanja i motivacije. U jednakoj mjeri pogađa cijelu populaciju. Procjenjuje se da u Hrvatskoj 10% stanovništva pati od disleksije.
Neki od simptoma teškoća u pisanju su: neuredan rukopis i pretjerana sporost u pisanju, zrcalno pisanje, nepoštivanje margina, umetanje, zamjena i/ili izostavljanje slova ili slogova, nedovoljno uočavanje razlika između slova sličnog oblika.
Je li zadaća škole „pretvoriti“ nečitača u čitača?
-Čitalačke vještine se razvijaju postupno od trenutka kad dijete počne učiti govoriti. Postupci roditelja, (njihov način razgovora i igre s djetetom, primjer koji oni pružaju djetetu, zajedničko pričanje priča i čitanje slikovnica) dovode do postupnog razvoja djetetove spoznaje o tekstu i do upoznavanja glasovne, pisane i smislene strukture riječi, odnosno do razvoja predčitalačkih vještina.
LogopediKA provodi grupne radionice „Predvještine za usvajanje čitanja i pisanja“ tijekom kojih se potiču vještine i znanja nužna za ovladavanje čitanja.
Kako sveprisutni ekrani utječu na čitanje?
-Niz je istraživanja koja potvrđuju da djeca koja više borave pred ekranima, rjeđe i s manje zadovoljstva slušaju priče i knjige koje im roditelji čitaju. Djeca promatrajući roditelje uče o obilježjima teksta već u ranoj dobi, možemo pretpostaviti kako ova činjenica utječe na njihovu ranu čitalačku pismenost.
Može li se pomoći djeci s teškoćama čitanja i pisanja?
-Prikladnom i pravovremenom individualnom logopedskom terapijom početne teškoće čitanja i pisanja se mogu svladati. S druge strane, kod specifičnih teškoća (disleksije i disgrafije) uobičajene metode poduke često ne daju dobre rezultate, ali adekvatni terapijski postupci, pomoć informacijske tehnologije i savjetodavna podrška mogu ublažiti simptome.
Za sve dodatne informacije možete se obratiti na LogopediKA, Lj. Šestića 2, Karlovac, 091/580 5673, logopedika.info@gmail ili facebook Logopedika
Sponzorirani članak