Zašto se ubrzano prodaju područne škole u Karlovačkoj županiji?
Možemo! Karlovac uzvratio županici
VIŠE IZ RUBRIKE
Ono što je bitnije od nepoznavanja propisa je da županica nije dala odgovor zašto i čijom inicijativom je u protekle dvije godine bez mjerila i kriterija krenula masovna prodaja područnih škola na području Karlovačke županije, ističe Možemo!
Možemo! Karlovac je u nedavnom priopćenju pitao zašto se ubrzano prodaju područne škole u Karlovačkoj županiji i ima li županica Martina Furdek Hajdin ovlasti donositi odluke o suglasnosti za njihovu prodaju. U današnjem priopćenju koje prenosimo u cijelosti navode:
-Županica nam je odgovorila da ima pitanja na koja je u političkoj areni baš lako i jednostavno odgovoriti! To su je vjerojatno poučili njezini savjetnici imenovani nakon što su „radni staž“ odradili u mladeži HDZ-a i stekli znanja i iskustva za poslove savjetnika, za koje bi zapravo trebalo imati dugogodišnje radno iskustvo.
No stvari nisu tako jednostavne! Za donošenje odluka na područnoj (regionalnoj) razini potrebno je osim nošenja kišobrana i torbi u protokolarnim obvezama imati i ponešto znanja, a i iskustva.
U priopćenju se županica poziva na Zakon o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi i Statut Karlovačke županije, točnije na odredbe koje propisuju raspolaganje imovinom u vlasništvu županije, ovisno o vrijednosti imovine. Županica bi morala znati da imovina osnovnih škola nije imovina županije, vlasnički listovi to dokazuju.
Prema tome, mjerodavni su zakoni koji propisuju osnivačka prava nad ustanovom, a to su Zakon o ustanovama i Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi. U njima je propisano da osnivačka prava ostvaruje jedinica područne (regionalne) samouprave. To je propisano i u Statutu OŠ Josipdol, osnivač škole je Karlovačka županija. Prema tome, odluku o suglasnosti za prodaju nekretnina u vlasništvu OŠ Josipdol je mogla dati u ime osnivača samo Županijska skupština Karlovačke županije.
Neki zakoni, poput Zakona o prostornom uređenju propisuju da osnivačka prava ostvaruje župan, te prema tim zakonima županica ima osnivačka prava u ustanovi koju je županija osnovala (Zavod za prostorno uređenje) ali u Zakonu o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi to nije tako i osnivačka prava u ime županije može ostvarivati jedino Županijska skupština. Županica nije imala zakonske ovlasti niti dati suglasnost na Statut osnovne škole, jer ne ostvaruje osnivačka prava.
Navest ćemo i primjer u kojem je Županijska skupština Dubrovačko-neretvanske županije (županijska skupština, ne župan!!!) u Odluci o davanju suglasnosti na prodaju zemljišta u vlasništvu osnovne škole propisala da je sredstva ostvarena prodajom zemljišta osnovna škola dužna uložiti u održavanje vlastitih školskih objekata te o navedenom izvijestiti nadležni županijski upravni odjel. O tome, primjerice, županica Karlovačke županije nije razmišljala kada je davala suglasnost za prodaju 12 područnih škola.
Ono što je bitnije od nepoznavanja propisa je da županica nije dala odgovor zašto i čijom inicijativom je u protekle dvije godine bez mjerila i kriterija krenula masovna prodaja područnih škola na području Karlovačke županije. Zar županica kao član predsjedništva nacionalnog HDZ-a nije upoznata s inicijativom Ministarstva prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine i prijedlogom akcijskog plana za provedbu Nacionalnog plana stambene politike za razdoblje od 2025. do 2027. godine koji predviđa pretvaranje tih objekata u stambene zgrade.
Javnost treba znati da se prema nedavno objavljenim podacima Državnog zavoda za statistiku samo u 2023. godini u Karlovačkoj županiji smanjio broj stanovnika za 969 osoba. Ovakvim djelovanjem županice i nebrigom za ruralne krajeve potiče se daljnje iseljavanje s tih područja.
Na kraju ćemo na optužbu županice da mi u Možemo! ne znamo ili ne želimo pronaći i pročitati zakon, odgovoriti protupitanjem: Ima li među njezinim savjetnicima osoba koje znaju i razumiju pročitati i primijeniti zakon i djelovati u skladu s javnim interesom?, stoji u priopćenju.