Projekt pametne javne rasvjete Grada Karlovca pred završetkom
"Led svjetiljke su izbor broj jedan, učinkovitije su od ostalih izvora svjetlosti i mogu se usmjeriti gdje je potrebno"
VIŠE IZ RUBRIKE
Sustav javne rasvjete grada Karlovca bila je tema današnje konferencije za novinare održane u Maloj gradskoj vijećnici.
Romina Kreš, voditeljica ključnih kupaca u tvrtki Verso Altima tom je prilikom rekla kako su oni odabrani kao najbolji ponuditelj za ovaj projekt i ujedno su koordinatori i voditelji svih kooperanata unutar projekta.
-Možemo s ponosom reći da će ovo biti jedan od najvećih projekata u Hrvatskoj, ali ne i u regiji gdje već imamo ovakva iskustva, a to znači u rangu oko 10 tisuća svjetiljki. Upravljamo preko platforme koja je glavni dio projekta kojeg isporučujemo. Naša je ideja da Gradu prenesemo iskustva što smo do sada napravili na terenu i što smatramo da je najbitnije i da isporučimo stabilnu platformu i naravno pratimo ih i dalje u održavanju samog sustava kroz godine, istaknula je Kreš.
Na projekt se osvrnuo i Krunoslav Kedmenec, program manager u istoimenoj tvrtki.
-Karlovac je jedini grad u Hrvatskoj koji je kompletno svoju javnu rasvjetu zamijenio s pametnim lampama, imamo i druge projekte u regiji i Hrvatskoj gdje su lampe djelomično zamijenjene s pametnim lampama. To nam u ovom slučaju omogućuje da sa softverom kojim upravljamo s kompletnom rasvjetom možemo vrlo brzo detektirati bilo kakve probleme, da možemo vrlo brzo ispraviti bilo kakve nedostatke i nećemo više raditi kao prije da dok netko ne prijavi kvar nitko ne izlazi na teren, nego odmah znamo kada neka lampa ne radi, kazao je između ostalog Kedmenec.
Marko Miletić iz Regionalno energetske-klimatske agencije sjeverozapadne Hrvatske, a u svojstvu konzultanta za Grad Karlovac između ostalog je objasnio zašto je izabrana baš led rasvjeta.
-Javna rasvjeta je javna usluga čiji je zadatak i cilj povećanje i održavanje sigurnosti u prometu i omogućavanje nekih socijalnih i ekonomskih aktivnosti u noćnim satima. Postoje norme i standardi koji propisuju, kvantificiraju minimalne vrijednosti nekih tehničkih parametara bitnih za javnu rasvjetu i to je jasno definirano kroz norme i standarde. Isto tako, u Hrvatskoj postoji i legislativni okvir koji još dodatno nadopunjuje norme i standarde koji su tehničke prirode. Radi se o Zakonu o zaštiti od svjetlosnog onečišćenja i pripadajućim podzakonskim aktima.
Norma propisuje neke minimalne preporuke što se tiče količine svjetla, rasvijetljenosti ili sjajnosti površina koje se rasvjetljavaju dok Zakon, legislativa propisuje neke maksimalne vrijednosti kako bi se pridonijelo očuvanju od svjetlosnog onečišćenja koje su kvantificirane u Zakonu i pripadajućim pravilnicima. Zakon također definira i još neka dodatna ograničenja sustava javne rasvjete u smislu zaštite od svjetlosnog onečišćenja. To je pojam svjetlostaja što znači smanjenje intenziteta sustava javne rasvjete u nekim kasnonoćnim satima kada je smanjena aktivnost na javnim površinama, to je temperatura boje izvora svjetlosti, tehnički pojam kojim se osigurava da sustav javne rasvjete ne škodi ostalim živim bićima, pticama, šišmišima, kukcima i slično. Potrebno je voditi računa i o količini svjetlosti koja se emitira iznad horizontalne ravnine svjetiljke. Sva svjetlost koju javna rasvjeta daje mora biti usmjerena isključivo na prometnu površinu koju ona rasvjetljava.
Kod modernizacije javne rasvjete u gradu Karlovcu, kako je kazao, ne radi se o klasičnoj nabavi rekonstrukciji javne rasvjete.
-Glavna nabava između nekog klasičnog modela nabave rekonstrukcije rasvjete i ugovora o energetskom učinku je to što se u ugovoru o energetskom učinku ugovara usluga rasvjetljavanja, a ne nabava materijala i radova, odnosno konkretne svjetiljke, kazao je između ostalog. Ugovorno razdoblje ugovora o energetskom učinku iznosi deset plus jedna godina, jedna godina je razdoblje rekonstrukcije, deset godina je razdoblje uporabe. Znači sljedećih deset godina nakon što završi rekonstrukcija, druga ugovorna strana dužna je Gradu Karlovcu osigurati da su ugovorom definirani standardi zadovoljeni. Ukoliko nisu zadovoljeni, tada se naknada koja se plaća u mjesečnim ratama za uslugu rasvjetljavanja umanjuje za onaj iznos koliko standardi nisu udovoljeni. Obveza drugougovorne strane je financiranje svih ugovorenih aktivnosti, što znači da u ovom slučaju Verso Altima financira i izgradnju projektne dokumentacije, provedbu radova i operativne troškove komunikacije svjetiljke sa softverom i održavanje i softvera i opreme koju su ugradili, znači i svjetiljki. A sve se to isplaćuje tijekom trajanja ugovora, naručitelj prema isporučitelju u nekim mjesečnim ratama u odnosu na postotak izvršenja standarda. To znači da se iz ostvarenih ušteda koje su rezultat, plaća naknada Verso Altima-i.
Led svjetiljke tu su izbor broj jedan. Prvo, one su energetski učinkovite, odnosno po broju lumena po watu su učinkovitije od ostalih izvora svjetlosti. Druga stvar je što led svjetiljke imaju mogućnost zadovoljiti kriterij usmjeravanja svjetlosti tamo gdje je potrebno i iz tog razloga pokazuje se kao optimalna tehnologija kod rekonstrukcija sustava javne rasvjete, kazao je između ostalog Miletić.
Na kraju je zaključio:
-Kroz naš EU projekt mi prezentiramo Grad Karlovac kao primjer dobre prakse i s naše strane možemo potvrditi da je malo gradova u Europi koji su već proveli ovakvu rekonstrukciju, tako da je ovaj projekt prepoznat i na razini Europske unije i promovira se kao primjer dobre prakse iskorištenja sustava javne rasvjete za neke dodatne benefite Pametnog grada.
Robert Vodopić, voditelj Odsjeka za razvoj, fondove EU i pametni grad rekao je kako je Karlovac među prvim gradovima u Hrvatskoj koji je je zamijenio cjelokupnu javnu rasvjetu pametnom rasvjetom, te dodao:
-Trend svjetlosnog onečišćenja je svakim danom sve veći i na njemu se počinje raditi i primjenjivati ga se u zakonskoj legislativi sve više. Mi smo ovim projektom na neki način osigurali da se zaštiti ljudsko zdravlje s obzirom da više nemamo ono svjetlo kao prije. Sada ono svijetli na površinu ceste, prometnice i ne osvjetljava više u nebo, ne osvjetljava više zgradu, niti zelene površine. Zakon o svjetlosnom onečišćenju i Pravilnik su propisali su već na snazi, do sada još nije bilo nekih velikih kontrola, ali najava je da će kontrole ići provjeravati jesu li gradovi ispunili svoje zakonske obveze. Zakon je isto propisao pojam svjetlostaja, to znači da, konkretnije, nakon 12 sati, neka prometnice ne smije svijetliti 100 posto nego se svjetlost mora smanjiti na nekih 30, 40 ili 50 posto. I to stoga što u to vrijeme rasipamo svjetlost, rasipamo energiju, a nema protoka vozila ni ljudi, a ujedno na neki način štitimo životinje, kazao je između ostalog Vodopić.
Naglasio je i kako je 99 posto rasvjetnih tijela već zamijenjeno i sada se pregledava situacija na terenu.
Dario Greb ispred Upravnog odjela za komunalno gospodarstvo, promet i mjesnu samoupravu izjavio je kako prate projekt, sudjeluju u održavanju i poboljšavanje infrastrukture javne rasvjete, što će i dalje nastaviti.
Zamjenica gradonačelnika, Ivana Fočić istaknula je kako projekt još uvijek traje, te dodala:
-Ostvarit će se ne samo uštede kroz potrošnju električne energije koja je još uvijek regulirana i očekivano će biti cijena veća, tu će se ostvariti dodatne uštede pa i kroz samo održavanje, gdje ćemo ta sredstva koja smo do sada ulagali u zamjenu lampi moći uložiti u poboljšanje infrastrukture ne samo postojeće nego i razvoj javne rasvjete. Tako da svi ovi benefiti koje dobivamo, svi zajedno u suradnji i struka i Grad Karlovac u konačnici i građani u čijem interesu to i radimo da kroz daljnje aktivnosti za vrijeme trajanja ovog projekta dođemo do zajedničkog cilja koji će obuhvatiti sve ove parametre i utjecaje, poručila je Fočić.