Na konferenciji za novinare u Vodovodu i kanalizaciji govorio stručnjak za vodoopskrbu Jurica Kovač
Mi ne znamo koliko smo bogati, a imamo toliko primjedbi
VIŠE IZ RUBRIKE
Bio sam u Indiji i nemate niti jedan grad koji ima 24 sata vodu, bio sam u Tanzaniji nedavno, isto, mi nemamo pojma kolika je blagodat imati 24 sata na dan vodu
Povećan broj zamućenja vode u vodoopskrbom sustavu uobičajena su pojava u svim vodovodima ne samo u Hrvatskoj, nego i u svijetu, istaknuo je Jurica Kovač.
Kovač je, najavila ga je direktorica ViK-a, Katarina Malenica stručnjak za vodoopskrbne sustave, koji se između ostalog bavi unapređenjima i smanjenjima gubitaka vode u vodoopskrbnom sustavu.
Na konferenciji u ViK-u i ona je danas govorio o razlozima zbog kojih dolazi do zamućenja vode i potvrdio argumente koje su iznijeli ranije iz gradskog vodovodnog poduzeća, a to su promjene u tlaku i brzini protoka vode kroz cjevovod koje uzrokuju nagla otvaranja ventila i hidranata.
-Još jedan veliki izazov kad gledate održavanje vodoopskrbne infrastrukture koji postoje u ovom sustavu, a ima ih preko 2.300. To je potencijalno veliki broj točaka da netko i nelegalno koristi vodu i teško je djelatnicima koji rade u Vodovodu i na održavanju sustava pratiti, nadzirati i primijetiti pravovremeno, rekao je i apelirao na građane da kad primijete nelegalno korištenje hidranata da to prijave, jer osim što to izaziva zamućenja vode, izaziva i pucanje cijevi.
Specifičnost je karlovačkog vodovoda da su još uvijek u funkciji cijevi iz 1915. godine, a u centru grada još se koriste cijevi iz razdoblja prije Drugog svjetskog rata, kada se svemu tome dodaju intenzivni radovi na sustavu, rezultat je povećan broj zamućenja vode, obrazložio je Kovač napomenuvši da je rok trajanja cjevovoda 50 godina.
Uobičajena metoda da bi se spriječila zamućenja su preventivna ispiranja koje ViK i provodi, a Jurica Kovač obrazložio je i dodatne nove metode kako bi se sustav poboljšao.
-Ta nova metodologija podrazumijeva sustavno, intenzivno pranje kompletnog vodoopskrbnog sustava. Postoji metodološki pristup kako bi se to trebalo provoditi, podrazumijeva zatvaranje ventila, određenih krakova cjevovoda i otvaranje ključnih hidranata. Podrazumijeva se analiza sustava u kontekstu hidrauličkog modela i izračuna referentnih brzina tečenja vode kroz cjevovode. To podrazumijeva puno više planiranja i onda naravno i ljudske i tehničke resurse da kad se radi ispiranje da se to radi proceduralno. Ideja je na kraju imamo točnu sliku sustava i da znamo koje cjevovode u kojim intervalima moramo ispirati, pojasnio je Jurica Kovač i dodao da treba djelovati i preventivno. To se odnosi na vanjske korisnike.
Vatrogasci opreznije s vodom?
-Vanjski korisnici koji legalno koriste vodu često iz neznanja, a nekad i nebrige, koriste vodu na razne načine. Od građevinskih tvrtki do vatrogasaca. Vatrogasci imaju puno pravo i korisnici su javnog vodoopskrbnog sustava, ali oni imaju svoj način ili provjere znanja, ili vježbi, natjecanja i tako dalje i koriste vodu s hidranata ne razumijevajući što to znači za javni vodoopskrbni sustav. Isto je i s drugim službama u gradu kao što je Čistoća, napomenuo je Kovač.
On je naveo i brojne probleme koji muče javna poduzeća koja upravljaju vodoopskrbnim sustavom, od nedostatka radne snage, koje je sve manje i sve je starija, a sustav je sve veći, malih plaća i budući da je voda u Hrvatskoj socijalna kategorija i cijenu subvencionira država, niti jedno poduzeće ne može vlastitim sredstvima održavati sustav.
-Ima tu puno prostora za rad. Moramo svi zajedno raditi na edukaciji ljudi. Mi ne znamo koliko smo bogati, a imamo toliko primjedbi. Evo zanimljivosti, većina ljudi na kugli zemaljskoj nema vodu 24 sata, a i kad imaju nije za piće. Bio sam u Indiji koja je najmnogoljudnija zemlja svijeta i nemate niti jedan grad koji ima 24 sata vodu. Bio sam u Tanzaniji nedavno, isto. Mi nemamo pojma kolika je blagodat imati 24 sata na dan vodu, da rade ljudi da bude zdravstveno ispravna, koju vam netko dovede na peti kat. Jedan kubik vam je jedna tona vode. Netko na petom kadu otvori pipu i teče voda i ne razmišlja da mu je netko doveo tu vodu.
Direktorica Katarina Malenica i voditelj Sektora vodoopskrbe Kristijan Kolaković i ovom su prilikom istaknuli da su pozivi građana radi zamućene vode učestaliji od početka projekta aglomeracije. Na pitanje razmišlja li se da se građanima na područjima gdje su ovakve situacije učestalije razmišlja o umanjenju računa, Malenica je odgovorila:
-Takvu situaciju još nismo imali da smo umanjivali račune radi zamućenja, ali redovito otpisujemo vodu ako je zbog kvarova. Razmišljamo o tome da razmotrimo to za dio Švarče.