Željko Magličić, vozač relija, predsjednik Auto i karting saveza Karlovačke županije  

"Želimo djelovati edukativno i preventivno, želimo mladima objasniti da potrebu za brzinom imaju gdje na siguran način konzumirati"

VIŠE IZ RUBRIKE

Autosport

Željko Magličić iz Gornjeg Zvečaja ove godine je vrlo aktivan, nakon "Quattro River Rally-a" i na utrci WRC "Croatia Rally", nastavio se natjecati u Alpe Adria Rally Cup-u, gdje je ostvario odlične rezultate

Autosport je u zadnjih nekoliko godina doživio veliku ekspanziju u Hrvatskoj, ali i u Karlovačkoj županiji. 2021. godine održana je dobrim dijelom na cestama naše županije utrka Svjetskog prvenstva u reliju WRC "Croatia Rally" i to je pokrenulo razvoj relija u našoj županiji. Potaknuti uspjehom te utrke sportski entuzijasti pokrenuli su 2022. godine "Quattro River Rally" ili "Rally četiri rijeke". Jedan od inicijatora bio je vozač relija iz Gornjeg Zvečaja Željko Magličić. Iduće godine bit će održano treće izdanje "Quattro River Rally-a", koje će biti održano od 31. ožujka do 2. travnja. Željko Magličić ove godine je vrlo aktivan, nakon "Quattro River Rally-a" i na utrci WRC "Croatia Rally", nastavio se natjecati u Alpe Adria Rally Cup-u, gdje je ostvario odlične rezultate. Nedavno je osnovan Auto i karting savez Karlovačke županije, a Željko Magličić izabran je za predsjednika. Savez je pokrenuo projekt u sklopu kojeg Željko Magličić drži predavanja po srednjim školama Karlovačke županije o sigurnosti u prometu. Razgovarali smo s Magličićem o "Quattro River Rally-u", o utrci WRC "Croatia Rally-a" u Hrvatskoj, o njegovim rezultatima u ovoj sezoni, o Auto i karting savezu Karlovačke županije i o još puno toga.

Sezona je počela drugim izdanjem "Quattro River Rally-a", jesi li bio zadovoljan svojim nastupom na toj utrci?

-Mislim da je "Quattro River Rally" opet bio odličan, ja sam sada subjektivan, ali rekao bih da je to najbolji hrvatski reli već drugu godinu zaredom. Za mene rezultat nije bio baš idealan, mislim da jedan dio problema mi stvara taj možda pritisak domaćeg terena, domaće publike, a bila je i duga zimska stanka, odnosno, do ovogodišnjeg relija, imao sam stanku čak tamo od ljeta prošle godine i to se i vidjelo na mom rezultatu, tako da završili jesmo, ne kako smo priželjkivali. Nastavili smo nakon toga nastup u Alpe Adria Rally Cup-u, koji se održava u Hrvatskoj, Sloveniji, Italiji i Austriji, u prvenstvu ima osam utrka, još je preostala jedna u Austriji. Trenutno držimo vodeću poziciju u našoj klasi, a drugu u ukupnom poretku, to je opet nekakav svojevrstan pritisak, naravno, ali je zapravo i ogromna prilika, jer stvarno smo u prilici ostvariti jedan povijesni rezultat.

Čini mi se da si bolji bio u utrci WRC "Croatia Rally-a" nego na "Quattro River Rally-u", što ti misliš?

-Pa jesam, mislim da jesam iako je WRC konceptualno drugačiji, on je ajmo reći, maraton a sve ostalo je sprint i onda zapravo na WRC-u je možda puno bitnije držati neku konstantu kroz sva tri dana i doći do cilja. To je posebno zahtjevno tamo, ali da nekako ispada da sam na WRC-u valjda i opušteniji možda malo već i utreniran, tako da evo i moj je to isto dojam, ali za sada jednostavno je tako.

Kakva je situacija s Alpe Adria Rally Cup-om?

-Sva prvenstva su razvučena, tamo od ranog proljeća pa do kasne jeseni, tako i Alpe Adria Rally Cup, koji je međunarodnog karaktera. Kao što sam rekao odvija se u četiri zemlje, iako su natjecatelji iz puno više, mislim da čak možda i iz deset zemalja iz Europe, a ono što je posebno, što bih istaknuo i što mislim da je idealna prilika za bilo koga iz Hrvatske, kroz taj sustav natjecanja mogu skupiti novo iskustva na utrkama u inozemstvu, koje su rekao bih posebnije na neki način i zahtjevnije od onoga što vozimo u Hrvatskoj. Naravno, to je neko posebno iskustvo, a financijski je pristupačno, dakle startnine su vrlo povoljne. Natjecatelji u tom sustavu natjecanja imaju neke posebne pogodnosti, tako da nije financijski zahtjevno kao što su neka druga natjecanja kao WRC, Europsko prvenstvo i  tako dalje. Natjecanje ima svoju tradiciju ima svoju dugu povijest, mislim da je kup pokrenut tamo negdje u ranim  osamdesetima i ono što je zanimljivo zapravo je začet upravo na ovim prostorima u sastavu bivše države. Zatim je za vrijeme Domovinskog rata bio na kratko vrijeme prekinut, pa su ga Austrijanci odlučili ponovo nastaviti.

Kakvo je tvoje predviđanje, hoće li WRC ostati u Hrvatskoj, hoće li biti potpisan novi ugovor o organizaciji?

-Nisam osoba koja može na to odgovoriti, ali ja mogu dati svoje mišljenje, a to je da se posao dobro radi, nema nekih razloga iz kojih ne bi zadržali to natjecanje. Vjerojatno je najveće pitanje na financijskoj strani, jer mislim da je za malu zemlju kao što je naša i za malo tržište za automobilsku industriju presudno da nismo toliko poželjni kao neke mnogoljudnije nacije. Ali za sada evo utrka je stvarno jako dobro ocjenjena sa svih strana i mislim da su prognoze da sigurno ostane tu još neko vrijeme.

Jasno je rečeno da tu treba i financijska pomoć Vlade, kako bi utrka ostala u Hrvatskoj?

-Sigurno, mislim da imamo sve preduvjete, od nekakvih destinacijskih parametara, koje Hrvatska ima kao turistička zemlja, od te nekakve u sportskom smislu kvalitete naših cesta, geografski smo jako je dobro pozicionirani. Tako da rekao bih da je sve na našoj strani, osim možda ovog faktora da smo mala zemlja, ne tako velike kupovne moći, što je jednom takvom natjecanju ipak bitno, to moramo shvatiti.

Dolaze nam navijači iz gotovo cijele Evrope, a iz svijeta, razgovarao sam s nekim navijačima iz Estonije i čini mi se da su zaista zaljubljeni u reli. Kakvo je tvoje mišljenje?

-Ljudi su veliki fanatici, strastveno prate taj sport i kažem naša geografska pozicija je jako dobra, tako da je pristupačna jednostavno svima. Mi smo i mnogima povoljni po cijenama, a i svi koji dođu zadovoljni su smještajem i hranom.

Mislio sam da su najveći fanovi u sportu ljubitelji nogometa, ali kada sam vidio od kuda dolaze i kako se ponašaju ljudi koji vole reli promijenio sam mišljenje. Koji je tvoj komentar na tu temu?

-Da, to je stvar percepcije, tako smo možda mislili, jer je nogomet i najzastupljeniji u medijima, pogotovo ta navijačka strana nogometa nažalost. Ljubitelji relija stvarno vole taj sport i nije im problem proći pola Europe, da dođu na utrku.

Čini mi se ipak da u tih posljednjih nekoliko godina pogotovo zbog WRC-a da su se dogodile neke pozitivne stvari za autosport u Hrvatskoj. Je li takovo i tvoje mišljenje?

-Definitivno, unazad nekoliko godina hrvatski autosport doživljava svoju renesansu, ja tu jedino WRC vidim kao ključnog čimbenika i pokretača takve atmosfere. "Quattro River Rally" nije toliko uzrok takvog stanja, on je više posljedica, on je isto rezultat jednog dugogodišnjeg napora, koji se tek nakon WRC-a realizirao, tako da je to jedna lančana reakcija jednostavno niza događaja. Činjenica je da imamo više klubova nego ikad, više utrka nego ikad, više natjecatelja nego ikad, posebice bih istaknuo da je utrka više nego ikad, što je zapravo veliki argument svima koji imaju potrebu za brzu vožnju, koji vole brzinu da dođu to ispoljavati na utrkama, a ne u cestovnom prometu, mislim da je nešto što što moramo stvarno još puno puta ponavljati i na tome ćemo raditi.

Pokrenut je jedan projekt, u sklopu kojeg ideš po srednjim školama i držiš predavanja učenicima o sigurnosti u prometu, o čemu se rad?

-Ono što je zapravo velika novosti i relativno svježa je ta da je osnovan Auto i karting savez Karlovačke županije, osnovala su ga tri autokluba, Autoklub "Klek" iz Ogulina, Autoklub "Ozalj" i Autoklub "Četiri rijeke" iz Karlovca. Sva tri kluba su trenutno vrlo aktivna u autosportu ponajviše organizacijski. Ja im se zahvaljujem što su mene izabrali za prvog predsjednika Auto i karting saveza Karlovačke županije i zajednički projekt sva tri kluba je da idemo po srednjim školama Karlovačke županije. Radi se o učenicima završnih razreda, to su dakle djeca koja su pred polaganjem vozačkog ispita, budući svježi vozači, koji su najugroženiji u prometu ili su zapravo oni koji statistički rade najviše grešaka zbog brzine. Želimo djelovati edukativno i preventivno, želimo im objasniti da tu potrebu za brzinom koja, nažalost, mislim da je neka fiziološka potreba čovjeka, da ju imaju gdje na ispravan i siguran način konzumirati. To je kroz autosport, nikako u cestovnom prometu, moram tu istaknuti da je ogromna podrška ovom projektu iz Karlovačke županije, pogotovo od strane pročelnice Marije Šćulac i Branke Maradin Keča koje su prihvatile ovu ideju i pomažu na projektu. Kao što je pročelnica Šćulac rekla, mi ako u nekoliko godina spasimo jedan mladi život to je ogroman rezultat.

Autoklub "Ozalj" bio je vrlo aktivan u autocrossu, pa su malo stali, a sada su opet aktivni. Kakva je situacija u tom klubu?

-Oni imaju jako dugu tradiciju u autocrossu na stazi u Ribniku, istina je da to više nije na razini na kojoj je bilo prije, ne bih rekao da je samo krivica kod njih, jednostavno ta disciplina je na nacionalnoj razini malo pala, pa je možda njihova situacija jednostavno posljedica toga. Činjenica je da tamo ima opet jedna mlada ekipa koja jako voli sport, koja se puno daje i koja intenzivno radi, imaju jedan solidan broj natjecatelja, jako lijepo, ja bih rekao, predstavljaju našu županiju na razini cijele države i definitivno zaslužuju svaku podršku za svoj rad, jednako kao i ostali klubovi unutar saveza.

Je li tu kod brze vožnje bitna mladost, je li jurcaju samo mladi vozači?

-Pa, ne bih rekao, mislim da statistički oni jurcaju najviše, ali nisu samo oni ti koji to rade, naravno, jednostavno mislim da kada si mlad nemaš dovoljno iskustva, a kada nemaš iskustva, nisi svjestan tih mogućih posljedica, jednostavno puno lakše uzimaš neki rizik. Tako si bar to ja tumačim, iako nisam psiholog, jednostavno mislim da treba mladima dati tu priliku da osjete brzinu u kontroliranim uvjetima i da osjete što se događa kada pređu tu granicu kontrole automobila. Realno automobili su kao oružje, znači, mi sjedamo za stroj koji može juriti, danas svaki auto može voziti blizu 200 kilometara na sat, a u Hrvatskoj i regiji nema većeg ograničenja od 130 kilometara na sat, čemu to, to je po meni prvi paradoks, a drugo treba stvarno jaka snaga uma da se poštuju ograničenja brzine koja su istaknuta. Mislim da jedino tim nekakvim trošenjem te želje, trošenjem na utrkama da jedino na taj način mladi pa i stariji neće imati tu potrebu bez razloga jurcati u prometu.

Policija često spominje "četiri ubojice" u prometu, to je ta pretjerana brzina, to je alkohol, to je nepropisno korištenje mobitela i ne vezivanjem pojasom. Neshvatljivo je da danas neki vozači ne koriste pojas, kakvo je tvoje mišljenje?

-Da, to je neshvatljivo, korištenje pojasa treba biti navika, čim uđem u auto i kada ga samo pomičem na parkingu, stavljam pojas. Mislim da je to stvar odgoja, stvar kulture, neki ljudi još uvijek si misle kaj ću se ja vezati, to je, ne znam, to je sramotno za nekoga da poštuje to pravilo. Ja mislim osobno da se ja osjećam nesigurno u vožnji, ako nisam vezan, to mi je jednostavno navika koja je proizašla iz utrka, jer na utrci, naravno, moraš biti toliko zavezan da te skoro sve boli i ti ostaješ na mjestu, nema pomaka, nema ozljeda i zapravo se osjećaš sigurno i to sam prenio u redovni promet. To je još jedan primjer dobre prakse iz autosporta, a koji podiže sigurnost u cestovnom prometu. Moram istaknuti da sam na internetu našao neku studiju, koju su proveli u Velikoj Britaniji, gdje su dokazali da je manji broj prometnih nesreća u zajednicama, koje recimo redovito odlaze vikendom na stazu, tamo se izdivljaju, daju si oduška i onda su ljudi jednostavno kroz tjedan smireniji.

Kako su učenici primili tvoja predavanja?

-U Mješovitoj industrijsko obrtničkoj školi na Gazi imali smo prvo predavanje, a slijede u Ogulinu u dvije škole, to jest u školi i u učeničkom domu. Bilo je jako lijepo, učenici su bili zainteresirani, izložili smo tamo i jedan trkaći auto, pa su se mogli slikati i sjesti unutra. Ja bih rekao da kada slušaš iz dana u dan, ajmo reći pod navodnicima, one stroge i teške predmete da ovo dođe kao nekakva dobra mala razbibriga, nakon svakodnevne nastave, a opet ima edukativni efekt. Ionako, među mladima auti su svima fora i dečkima i curama i onda mislim da je to stvarno nekakva dobra razbibriga nakon redovne nastave, a ako će imati taj edukativni efekt, onda smo stvarno uspjeli.

Jesi li još uvijek vjeran Ford Fiesti ?

-Da i dalje sam vjeran Fordu, ovu godinu završavamo s Ford Fiestom Rally 4, imali smo jedan test nedavno opet s Fiestom, ali više klase to je Rally tri sa četiri pogona i to će najvjerojatnije biti naš auto u idućoj sezoni.

Možemo li te očekivati u novom autu u WRC utrci?

-Pa, nisam za WRC siguran iskreno, znamo svi da je on financijski prezahtjevan, a opet u drugu ruku već sam odvezao tri, pa nema više neke intrige kao prvi put. Radije bi možda otišao na neke druge utrke u neke druge zemlje. Otkrit ću ti da mi je velika želja otići u Irsku na njihov Donegal International Rally, nakon svega što se kod nas dogodilo Craigu Breenu. Mislim da bi me to ispunilo zadovoljstvom.