Svaka peta poginula osoba u prometnim nesrećama u proteklom razdoblju vozila se na mopedu ili motociklu

Oprez: motocikli i mopedi izlaze na prometnice

VIŠE IZ RUBRIKE

    Lijepo vrijeme izmamilo je na prometnice ljubitelje vožnje motocikala i mopeda. Međutim, s povećanim sudjelovanjem u prometu, vozači mopeda i motocikala sudjeluju i u prometnim nesrećama te su u proteklih tjedan dana u dvije nesreće poginula dva vozača motocikala.

    Prošle godine su na hrvatskim prometnicama smrtno stradala 64 vozača/putnika na motociklima i mopedima, dok ih je 1 533 teže ili lakše ozlijeđeno.

    U proteklih pet godina, odnosno u razdoblju 2017. – 2021. godine, smrtno je stradalo 267 vozača/putnika na motociklima i mopedima, dok ih je 8 520 teže ili lakše ozlijeđeno.

    Dakle, svaka peta poginula osoba u prometnim nesrećama u proteklom razdoblju vozila se na mopedu ili motociklu.

    Vozači i putnici tih vozila često su žrtve nesavjesnih vozača ostalih motornih vozila, koji grubim kršenjem prometnih propisa ugrožavaju sigurnost svih sudionika u prometu. Međutim, često zbog svog neodgovornog ponašanja i grubog kršenja prometnih propisa i sami motociklisti sudjeluju u teškim prometnim nesrećama te, u sudarima s drugim vozilima, izlijetanjima s ceste ili naletima na objekte uz cestu, smrtno stradavaju ili zadobivaju teške tjelesne ozljede.

    Najčešće greške vozača motocikala i mopeda zbog kojih stradavaju:

    • kreću se neprilagođenom brzinom većom od dozvoljene,
    • ne nose zaštitne kacige,
    • kreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila,
    • precjenjuju svoje vozačke sposobnosti, dok u isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu,
    • obavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to, prema prometnim znakovima, nije dopušteno ili je rizično uzimajući u obzir promet iz suprotnog smjera,
    • provlače se između zaustavljenih kolona vozila,
    • voze s neupaljenim svjetlima tijekom dana čime su, uzimajući u obzir ionako manju siluetu samog vozila i vozača u odnosu na druga vozila, još manje uočljivi u prometu za druge sudionike,
    • upravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima,
    • upravljaju vozilima prije stjecanja prava (bez položenog vozačkog ispita),
    • uklanjaju blokade na mopedima čime povećavaju krajnju brzinu vozila, koje je prema tvorničkim konstrukcijskim svojstvima namijenjeno za brzine do 45 km/h.

    Najčešće greške vozača automobila u odnosu na motoriste:

    • oduzimaju im prednost prolaska,
    • prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u tzv. „mrtvom kutu“ bočnog ogledala,
    • skretanje ili prestrojavanje obavljaju neoprezno i bez pokazivača smjera,
    • prilikom opisanih radnji često ne vode računa da su motocikli vozila koja, s obzirom na omjer masa/snaga, na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja.

    Savjeti i preporuke  za vozače mopeda i motocikala:

    • prije vožnje očistite vizir, stavite zaštitnu kacigu i pravilno je zategnite,
    • uz zaštitnu kacigu koristite i drugu zaštitnu opremu  (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice),
    • zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je nositi svjetliju odjeću i kacigu, „življih“ boja, odnosno s reflektirajućim detaljima,
    • provjerite tlak u gumama,
    • upalite dnevno ili kratko svjetlo,
    • ne upravljajte pod utjecajem alkohola ili droga,
    • poštujte dopuštena ograničenja brzine,
    • prilagodite brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste),
    • prilikom vožnje u skupini, vozite se u slijedu, jedan iza drugoga,
    • izbjegavajte vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima,
    • prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknite se od središnje crte (jer se vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju glava vozača može nalaziti čak do 1 metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera),
    • ne vozite slalom između vozila,
    • kontrolirajte svoje ponašanje i strast za vožnju te ne ispitujte i ne dokazujte mogućnosti svog mopeda ili motocikla,
    • predviđajte poteze vozača (drugih) automobila,
    • vozite se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe,
    • vozite se sredinom prometnog traka (iznimka je situacija kretanja kolnikom koji ima samo jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, kada se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika),
    • poduzmite i sve drugo što je u vašoj moći da budete sigurni u prometu.