Uvođenjem Prirodoslovne gimnazije broj sati nastave biologije i kemije znatno je povećan i moja procjena bila je da njihove želje dođu do „daha“ malo nekako ispoštujem, poručuje ravnateljica Štranjgar

Učenici Gimnazije negoduju zbog ukidanja GLOBE programa

VIŠE IZ RUBRIKE

    Članovi ukinutog GLOBE programa u karlovačkoj Gimnaziji obratili su se građanskom aktivisti Nikoli Badovincu kako bi medijima proslijedio njihovo otvoreno pismo s namjerom da im se pomogne u nastavljanju tog programa.

    Otvoreno pismo prenosimo u cijelosti.

    Globe (Global learning and observations to benefit the environment) program je program koji su 22. 4. 1995. godine pokrenule vlasti SAD-a. Cilj programa je popularizacija znanosti, praćenje klime, razvijanje kritičkoga mišljenja kod učenika, povezivanje nastavnih predmeta... GLOBE program se danas aktivno provodi u 120 zemalja svijeta među kojima je Hrvatska jedna od najaktivnijih. Program uključuje učenike osnovnih i srednjih škola te od se 2018. mogu uključiti svi građani preko aplikacije Globe Observer na pametnim telefonima. Također, u nastavi, program uključuje predmete: biologiju, kemiju, geografiju, fiziku, matematiku i engleski jezik. Program omogućuje primjenu teorijskih znanja kao i uvježbavanje praktičnih vještina poput laboratorijskoga rada.

    Gimnazija Karlovac sudjeluje u GLOBE programu od školske godine 2011./2012. U početku je imala dobre rezultate, zatim je stagnirala par godina te je opet školske godine 2017./2018. osvojila prvo mjesto u državi na državnom natjecanju u Omišu. Godine 2018./2019. osvojila je drugo mjesto u državi na državnome natjecanju odmah iza XV. Gimnazije Zagreb. GLOBE grupa od 2017. godine broji oko 20 učenika koji aktivno sudjeluju te vrše mjerenja svakim danom 365 dana u godini.

    U mjesecu lipnju 2019. godine izrečeno nam je da je GLOBE program ukinut te GLOBE grupa raspuštena uz obrazloženje da ne postoji osoba u školi koja bi vodila program („Nikome se ne da“). Iako već dvije godine (iz razloga što je naša mentorica bila nova u programu) radili smo sve sami kao i što smo se spremali za natjecanje sami i bili unatoč tomu prvi u državi. Također nadodano je kako previše izostajemo sa nastave iako neke druge školske aktivnosti kao što su zbor, debata, sport i drugi izostaju također s nastave i to ne u manjem broju sati s usporedbom na nas. Postigli smo najbolje rezultate ne samo u školi već u cijeloj državi, jedini smo aktivni tokom cijele godine (i tokom školskoga raspusta), a kao znak zahvalnosti od strane škole GLOBE program je ukinut. „Mnogi djelatnici ga smatraju manje vrijednim čak i bezvrijednim iako možda i uključuje njihov predmet jer ne znaju puno o samome programu.“

    Provodi se reforma školstva i uvodi se škola za život te je to trenutno najaktualnija tema. GLOBE program je ukinut iako sadrži u sebi već sve (čak i više) što uvodi škola za život već 20 godina. Također program je ukinut bez prethodnog savjetovanja sa međužupanijskim koordinatorom GLOBE programa što nije propisno ispravno. GLOBE ima ključnu važnost u obrazovanju (i odgoju) učenika zbog znanja koje pruža kao i što svim snagama pokušava zaštiti Zemlju i očuvati je, a to bi nam ipak trenutno trebao biti prioritet.

    Svi učenici sudionici GLOBE programa su pogođeni ovim činom i smatramo da nam je nanesena nepravda od strane škole. Osnovne škole u gradu Karlovcu educiraju široki kadar mladih Globovaca koji se dalje ne mogu razvijati i nastaviti edukaciju u Gimnaziji Karlovac, jedinoj gimnaziji u gradu, već samo u Šumarskoj i drvodjeljskoj školi Karlovac kao strukovnoj školi (koji su nama i mnogima drugima uzor u mnogočemu u GLOBE programu). Ispada kako rad vrhunskih profesora u osnovnim školama zbog ovoga „pada u vodu“.

    Izjave nekih učenika:

    Učenica, 2.dGLOBE program nije samo slobodna aktivnost, već i podizanje svijesti o našemu planetu, učenje o prirodnim pojava i procesima i svemu što nas okružuje. Nije u redu odbaciti aktivnost u kojoj učenici postižu izvrsne rezultate i u kojoj sa zadovoljstvom sudjeluju što je u današnjem svijetu rijetkost. Radionica GLOBE-a na manifestaciji Noći Muzeja imala je odličnu radionicu i najbrojniju publiku na cijeloj školi te su učenici GLOBE programa Gimnazije Karlovac zainteresirali posjetitelje predstavljanjem mnogih eksperimenata i predavanja.

    Učenica, 1.b

    GLOBE program česta je izvannastavna aktivnost koja se provodi u osnovnim i srednjim školama. Glavna je zadaća svakog uključenog učenika da nauči protokole za mjerenja te učestalo mjeri temperaturu zraka i tla, vlagu, tlak zraka, oborine te pH, vrstu oblaka i naoblaku, mjerenja vode itd. Nakon što se nauči, stekne se zavidna razina znanja koja se ne pruža na redovnoj nastavi predmeta koji su povezani s GLOBE-om, a to su: kemija, biologija, fizika, matematika i geografija. Smatram da je GLOBE u svakoj školi iznimno važan jer dolazi do izražaja i timski rad kojeg je danas sve manje. Moja prijateljica i ja smo 2 godine za redom osvojile prvo mjesto na orijentacijskom natjecanju u kategoriji osnovnih škola, kao i nagradu za projekt u kojem ogromnu zahvalu treba dati mentoru (Ankici Veseljić, u OŠ Banija). GLOBE se u našoj školi (Gimnaziji Karlovac) ukida, a time i naša mogućnost za daljnjim uspjesima i radu jer dosad još nismo predstavljale srednje škole. Smatram da se GLOBE ne može ukinuti zbog nezadovoljstva pojedinaca koji nažalost nisu uključeni u isti te da bi se prije trebalo konzultirati s učenicima koji su posvećivali svoje vrijeme, rad i trud za što bolji uspjeh tima jer ponavljam, GLOBE je timska aktivnost i ne ovisi o pojedincima.

    Učenica, 2.f

    GLOBE program je za mene bio otkriće. Kada sam upisala Gimnaziju Karlovac, htjela sam se baviti nekom aktivnošću koje nudi škola. Nisam bas bila ljubitelj prirodnih znanosti, ali sam htjela probati nešto novo i tako odlučila sudjelovati u GLOBE-u. Ne žalim zbog svoje odluke. Globe mi je pružio niz važnih znanja koja se također tiču svakodnevnog života. Naš rad i zanimanje prvenstveno za područja kemije i geografije dovelo nas je do drugog i prvoga mjesta na DRŽAVNOM natjecanju. Gimnazija i grad Karlovac bi trebali biti ponosni na naš uspjeh jer smo prava konkurencija na natjecanjima.

    Učenica, 2.f

    Ne želim da se ukine GLOBE program u Gimnaziji Karlovac zbog toga što su u taj program uključeni mnogi učenici naše škole koji su prethodnih godina ulagali veliki trud i vrijeme u program. Ostvarili smo brojne uspjehe na svim razinama i smatram da je neprihvatljivo da se GLOBE ukine.

    Učenica, 2.f

    Početkom srednjoškolskog obrazovanja naučili su nas da pravi gimnazijalac ne znači samo sjediti u klupi i štrebati, već se zalagati za boljitak društva u mnogim područjima. Srednja škola je, kako kažu, jedan od najljepših perioda života.Trebamo li zbilja biti samo poput mašina za učenje? Mladi smo, volimo se i želimo se družiti, a istovremeno učiti o stvarima koje nas zanimaju. Upravo takva aktivnost za nas je GLOBE program. Ne bi bilo u redu da ne radimo ništa i zahtijevamo da GLOBE ostane u našoj školi, ali mi smo ostvarili velik uspjeh i ulagali veliki trud! Svojom slogom i radom smo bili prvi na državnom natjecanju prošle godine i vrijedi spomenuti da smo pobijedili MIOC u Zagrebu. Samim time Gimnaziju Karlovac gleda se kao snažnu konkurenciju što je za nas velika pohvala. Ove godine osvojili smo drugo mjesto na državnom natjecanju što i nije tako loš rezultat. Nije najbolje, ali zasigurno nije ni daleko od toga. Mnoge učenike je GLOBE sprijateljio i naučio što znači zajednički rad i trud. To je nešto što nam teške školske dane čini ljepšima, a kroz njega naučili smo mnoge stvari koje nikada ne bismo znali i mogli naučiti iz redovne nastave.

    Učenica, 1.b

    GLOBE program veoma je korisna izvannastavna aktivnost koja je primjenjiva u širokom rasponu nastavnih predmeta kao i u svakodnevnome životu. Iz GLOBE-a smo naučili „procijeniti vrijeme“, znati kada će padati kiša, kako se obući, etc. Naučili smo razne stvari o našim vodama i našoj atmosferi te kako je važno čuvati našu Zemlju.

    Učenica, 2.f

    Nakon dvije godine školovanja u Gimnaziji Karlovac saznali smo da je škola odlučila ukinuti našu malu vrijednu zajednicu GLOBE-a. Na pristojan način saopćeno nam je kako se smatra da GLOBE program ničemu ne služi te da je nepotreban, zanemarujući odlična postignuća učenika. Kada smo bili prvi u državi nismo dobili uopće toliku pohvalu u školskome članku iako smo imali najbolje rezultat na cijeloj školi dok su drugi, niže plasirani na natjecanjima dobili mnogo veće pohvale. Izuzetno se trudimo i vršimo mjerenja atmosfere, hidrologije, biometrije i pedologije tokom cijele godine, čak i preko praznika. Svim članovima GLOBE programa u Gimnaziji Karlovac izuzetno je stalo do GLOBE-a te nam je svima potreban kao izvor znanja koja će nam trebati u skoroj budućnosti.

    Učenik, 2.d

    Član sam GLOBE programa od 5. razreda osnovne škole u koji su me uvele prof. Zoraja i prof. Višnić. U GLOBE sam programu dakle više od 7 godina. Tokom osnovne škole bio sam iznimno aktivan u GLOBE-u te sam u 8. razredu sudjelovao na državnoj GLOBE smotri gdje je naš projekt bio nagrađen. Bavim se kemijom, biologijom i fizikom iako je kemija moja prava ljubav. Polaznik sam Znanstveno-edukacijskog centra Višnjan te surađujem s institutom Ruđer Bošković. Svu tu strast, k prirodoslovnom području, mogu zahvaliti prof. Zoraji i prof. Višnjić. Sve je počelo s GLOBE programom. Kada sam upisivao Gimnaziju Karlovac očekivao sam puno jer je škola bila hvaljena. Kada sam došao naime u školu situacija se ispostavila drukčijom. U ove dvije godine školovanja intenzivno smo svi mi radili na GLOBE-u te uvijek imali svoju radionicu na svim školskim događanjima (većinu puta i više od jedne radionice) i trudili se biti što izvrsniji unatoč nepoticanju od strane škole. GLOBE je iznimno važan jer kao interdisciplinarni program povezuje sva područja STEM-a. Također GLOBE pruža praktična znanja, koja su u prirodoslovnim područjima ključna, a u redovnoj nastavi jako zakinuta, odnosno ne provode se uopće. Timski rad, presudan u životu čovjeka, potreban je kako bi se bilo kakvi rezultati postigli zbog velikog spektra znanstvenih područja u GLOBE-u. Svima nam je GLOBE puno značio jer je bio i odmor od stroge školske nastave „Štrebanja“.

    Također je važno napomenuti da su od prošle godine ukinute eksperimentalna biologija i kemija koje su učenici također vrlo rado polazili, ali očito ono što nije plaćeno pod satnicom je nepotrebno te je isto tako ukinuto. Očekuje se veliki entuzijazam i rad učenika, a ispada da profesori ne žele raditi ništa prekovremeno unatoč velikome entuzijazmu učenika. Isto tako smo sankcionirani zbog odlaska na otvorena dane PMF-a uz obrazloženje da se o željenom fakultetu treba razmišljati tek u 4. razredu srednje škole.

    Autori teksta: Članovi ukinutog GLOBE programa

    Ravnateljica Štranjgar: „Očekujemo očitovanje nastavnika i voditelja GLOBE programa“

    Ravnateljica Gimnazije Karlovac, Snježana Štranjgar rekla je kako se očekuje očitovanje nastavnika i voditelja Globe programa.

    -Moram izraziti žaljenje da je došlo do ovakvog, rekla bih nesporazuma. Riječ je o tome da je na školskim stručnim vijećima koja su odrađena krajem lipnja napravljen nekakav „kostur“ tjednih zaduženja za nastavnike svih predmeta, pa tako i kolega koji predaju biologiju i kemiju, a od aktiva bio je i voditelj aktivnosti Globe programa.

    Naime, uvođenjem Prirodoslovne gimnazije broj sati nastave biologije i kemije znatno je povećan i moja procjena bila je da njihove želje da  dođu do „daha“ malo nekako ispoštujem, poručuje Štranjgar.

    Ujedno apelira na javnost da pričeka očitovanje nastavnika koji predaju u tom aktivu i voditelja programa GLOBE nakon godišnjih odmora.  (sl)