Prvi Karlovački

Alarm za uzbunu; “Klincima je fora non-stop biti na mobitelu”

14.03.2019

Mozaik

Predavanje doktora Igora Salopeka u karlovačkoj gradskoj knjižnici okupilo je veliki broj zainteresiranih koji su poželjeli više znati o utjecaju digitalne tehnologije na zdravlje djece.

Utjecaj digitalne tehnologije sve više raste i jača. Nudeći nepresušni izvor informacija, digitalno doba stavlja pred ljude brojne izazove. Jedan od njih je i kako smanjiti negativne silnice koje utječu na zdravlje. Jesmo li otvorili vrata prijetnji društvu i utjecaju na samu srž društva dozvolivši tehnologiji da uđe u privatnost, u obrazovanje, u posao, pa čak i u krevet? Riječ je o navici, često i ovisnosti, ali ni u trenutku kada tijelo šalje alarm, čovjek ne odustaje. Najveći je problem što tu ovisnost odrasli prenose na djecu. Dajući njima mobitele ili tablete kako bi „imali mira“ onemogućava im se pravilan i zdrav životni razvoj.

Razvoj mozga kod malog djeteta je vrlo intenzivan i ako njega ne prati interakcija s fizičkom okolinom može dovesti do kognitivnih zatajenja pri čemu će to dijete kad odraste, vrlo vjerojatno imati smetnje u pažnji,  pri učenju, razmišljanju, percepciji i koncentraciji, naglasio je doktor Igor Salopek.

Upravo mozak od trenutka kada dijete dođe na svijet postaje dio nezaustavljive struje informacija. No,  dajući mu u ruke tehnologiju, dali smo mu segment modernog doba, ali oduzeli smo puno više od toga.

Američka pedijatrijska akademija preporuča da dijete do druge godine uopće nema interakciju s digitalnim tehnologijama, a u predškolskoj dobi svega jedan sat.  Ono se mora igrati i družiti, a ne vrijeme provoditi na mobitelu ili pred računalom. Još uvijek ne znamo kakvo smo doba sami stvorili. Što će tek biti za 10 godina, pita se Salopek.

Mnogo je aplikacija, crtića i ostalih proizvoda koji se promoviraju kao korisni. Neki od njih to zaista i jesu, ali mnogi služe ipak samo zaradi. To je trenutak u kojem je potrebno biti kritičan i razlikovati ono što služi zaradi i promidžbi od onoga što zbilja služi svrsi. Pokazalo se da 2000.-ih kada je bio vrlo intenzivan trend tih aplikacija i proizvoda u Americi da one nemaju rezultate kakve su proizvođači prikazivali. Od tada do danas prošlo je vrijeme koje je sa sobom donijelo digitalizaciju i u školske klupe. Rekli bismo “klincima je to fora”, odnosno radije će tako učiti. Istina, učinili smo stoljeće modernim, školske klupe primamljivijima, ali… Naravno da se nećemo vratiti unatrag, ali ipak svjesno ili nesvjesno pretjerujemo kao društvo.

-Razgovarao sam s mnogo ljudi koji rade u obrazovnim i psihijatrijskim sustavima i oni su pomalo rezervirani s idejom da se toliko intenzivno ide s digitalnim tehnologijama u škole. Ipak, rizik je manji kod sedmogodišnjaka, nego kod djece predškolske dobi.  Važna je njihova obiteljska sredina u kojoj odrastaju. Pozivam roditelje da budu kritični  i nemojmo zaboraviti da djeca uče po modelu, ono što vide od svojih roditelja oni oponašaju i rade. Ako je roditelj stalno pred mobitelom, jasno je da će djetetu biti normalno da i on to radi, naglašava.

Predavanje o utjecaju digitalnih tehnologija održalo se u Gradskoj knjižnici “Ivan Goran Kovačić” i to u sklopu obilježavanja 18. Tjedna mozga u Karlovcu. Samim time pridružilo se i akciji “I ja volim čitati”.

-Preporuča se da roditelji čitaju djeci primjerene sadržaje. Čitanje je sigurno jedna od najboljih stvari kako djeca mogu investirati u svoje zdravlje. Iako smo mislili da će fizičke knjige i tiskovine nestati,  pokazalo se da to uopće nije tako. Čak i u onim najrazvijenijim zemljama svijeta ljudi vole imati opipljivu knjigu ili tiskovinu u rukama, naglašava Salopek. (a.r.)

Foto: Dinko Neskusil